هدف این پژوهش، طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش تربیتی دانشگاه ایلام با استفاده از مدل سوات و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی بود. روش پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری آن شامل مربیان، مسئولان کمیته های مختلف ورزش دانشجویی، مدیران، کارشناسان، دانشجویان فعال در ورزش و اساتید گروه علوم ورزشی دانشگاه جمعاً به تعداد 68 نفر می باشند. برای تعیین نمونه پژوهش از نمونه گیری تمام شمار استفاده شد و تمامی جامعه به مثابه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامه های محقق ساخته براساس مطالعه اکتشافی و بازنویسی از مبانی و مطالعات مشابه بود که روایی محتوایی آن ها براساس نظر متخصصان و با پایایی آلفای کرونباخ 92/0 تأیید شد. از آزمون فریدمن، روش وزن دهی، ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی و ماتریس داخلی و خارجی جهت تحلیل یافته ها استفاده شد. تحلیل داده ها منجر به شناسایی 10 نقطه قوت، 10 نقطه ضعف، 10 فرصت، 11تهدید و 19 استراتژی (5 استراتژی تهاجمی، 5 استراتژی محافظه کارانه، 4 استراتژی رقابتی و 5 استراتژی تدافعی) گردید. همچنین براساس ماتریس عوامل درونی (48/2) و عوامل بیرونی (53/2) وضعیت راهبردی ورزش تربیتی دانشگاه ایلام در منطقه محافظه کارانه قرار دارد. نتایج تحلیل سوات نشان می دهد که ضعف ها بر قوت ها و فرصت ها بر تهدیدها غلبه دارد؛ بنابراین بایستی از استراتژی های ثبات (شامل نگهداری و حمایت درونی) استفاده شود.