ارتباطات که تا آغاز قرن بیستم، بارزترین جلوه خود را در صنعت مطبوعات متجلی ساخته بود، امروزه با انقلاب دیجیتال، ماهواره های مخابراتی، ارتباطات کامپیوتری، محیط های مجازی و به ویژه پیدایش شبکه های اجتماعی مانند «فیس بوک»، «توییتر» و «فرند فید» که از آن با عنوان دومین انقلاب عرصه دیجیتال نام می برند، تمامی محاسبات و معادلات جهان را دستخوش تحول و دگرگونی عمیقی ساخته است. توسعه ارتباطات از حوزه روابط بین فردی گرفته تا روابط بین الملل، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، امنیت، اقتدار ملی، عرصه های نظامی و سایر عرصه های زندگی را رنگی نو بخشیده است.این مقاله با روش توصیفی به تبیین موضوع توسعه و ارتباطات و نقش این دو بر برنامه ریزی ها ی کلان در ایران می پردازد.