شرکت های تحقیقات بازاریابی، عمدتاً به عنوان شرکت های پروژه محور طبقه بندی می شوند و با توجه به تنوع فعالیت ها، فرایندها و پروژه هایی که در این شرکت ها به انجام می رسد، الگو برداری یا بنچ مارکینگ به عنوان یک راهکار موثرمطرح می گردد. با این حال، بنچ مارکینگ، شکل ها و حالت های مختلفی دارد و در یک طبقه بندی رایج، بسته به مرجع و محتوای الگوبرداری، به 9 شکل مختلف تفکیک می شود. این تحقیق با هدف بررسی شکلهای مختلف بنچ مارکینگ و تاثیر آنها بر عملکرد پروژه در گروه بین المللی آگاه انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است که بر مبنای طیف هفت مرتبه ای لیکرت، تدوین شده و در میان مدیران پروژه و سوپروایزرهای این شرکت، توزیع و جمع آوری شده است. در مجموع، اطلاعات مربوط به 38 پرسشنامه که به طور صحیح پر شده بودند، وارد نرم افزار گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون و محاسبه ضرایب بتا و به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که الگوهای بنچ مارکینگِ «فرایندی-رقابتی»، «عملکردی-رقابتی»، « فرایندی-داخلی» و «استراتژی-عمومی» بهترین گزینه های پیشنهادی برای شرکت های تحقیقات بازار است و بیشترین ارتباط را با بهبود عملکرد پروژه های تحقیقات بازار داشته است.