آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۷

چکیده

پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است؛ بنابراین لازم است به نقش شبکه های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان توجه شود؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر فراتحلیل نقش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری، کلیه مقالات در پایگاه های علمی در سال های 1403-1390 است که از بین آثار انجام شده 146 مورد انتخاب و بعد از بررسی های انجام شده 14 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم (اندازه اثر، حجم نمونه، و واریانس) انتخاب شدند. به منظور فراتحلیل نقش شبکه های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی، اندازه اثر، موردبررسی قرار گرفت. حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر با به کارگیری نرم افزار CMA2 بررسی شد. یافته ها نشان داد اندازه اثر شبکه های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سه سطح بالا، متوسط و پایین قرار دارند؛ که بالاترین اندازه اثر (72/0) و پایین ترین اندازه اثر (01/0) است. نتیجه ترکیب و برآیند گیری مطالعات، نقش مثبت و عدم معنی دار شبکه های اجتماعی مجازی را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داد (10/0r=). با توجه به اندازه اثر کل حاصل شده و معیار تفسیر کوهن، شدت اثر شبکه های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اندازه کوچکی را نشان داد.

The Meta-Analysis of the Role of Using Virtual Social Networks in the Academic Achievement of Students

Academic achievement of students is one of the key indicators in evaluating higher education systems. Therefore, it is essential to consider the role of virtual social networks in the academic progress of students. The aim of the present study is to conduct a meta-analysis of the role of using virtual social networks in students' academic achievement. This research adopts a meta-analysis method. The statistical population includes all articles from scientific databases published between 2011 and 2024. From the existing works, 146 articles were selected, and after further analysis, 14 studies were chosen for having the necessary information (effect size, sample size, and variance). To conduct the meta-analysis on the role of social networks in academic achievement, issues such as publication bias, heterogeneity, and effect size were examined. The sensitivity of the effect size and the effect size coefficient were analysed using the CMA2 software. The findings indicated that the effect size of virtual social networks on the academic achievement of students varied across high, medium, and low levels, with the highest effect size being 0.72 and the lowest being 0.01. The result of combining and synthesising the studies showed a positive but non-significant effect of virtual social networks on students' academic achievement (r = 0.10). Based on the overall effect size obtained and Cohen’s interpretation criteria, the intensity of the effect of social networks on the academic achievement of students was found to be small.

تبلیغات