اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی روستای اشکستگ شهرستان سرباز در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 85 نفر تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش طی 8 جلسه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم را دریافت کردند، در حالی که آزمودنی های گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. قبل و پس از آموزش همه آزمودنی ها پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه را تکمیل کردند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری در SPSS-26 انجام گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که در مرحله پس آزمون آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، افزایش نمره معناداری را در سرزندگی تحصیلی (001/0>P) و احساس تعلق به مدرسه (001/0>P) تجربه کردندو بر مبنای نتایج پژوهش حاضر می توان گفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم در ارتقای سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان دختر با مشکلات تحصیلی تأثیر مثبت دارد و ازطریق آموزش این راهبردها امکان بهبود شرایط تحصیلی این دسته از دانش آموزان وجود دارد.The Effectiveness of Self-Regulated Learning Strategies Training on Students' Academic Vitality And Sense of Belonging to School
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of self-regulation learning strategies training on students' academic vitality and sense of belonging to school. The present study was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the present study was made up of all the fifth and sixth grade male students of Ashkosteg village of Sarbaz city in the academic year of 2022-2023 (n=85), 30 of them were selected by purposive sampling and randomly in There were two experimental groups (15 people) and control (15 people). Subjects in the experimental group received self-regulated learning strategies training during 8 sessions, while subjects in the control group did not receive any intervention. Before and after the training, all subjects completed the questionnaire of academic vitality and sense of belonging to the school. Data analysis was done using univariate analysis of covariance in SPSS-26. The results of data analysis showed that in the post-test phase, the subjects of the experimental group had experienced a significant increase in academic vitality (P< 0/01) and sense of belonging to the school (P< 0/01) compared to the control group. Based on the results of the present study, it can be said that The self–regulation learning strategies training was effective in enhancing boys elementary school students’ academic buoyancy and academic achievement; thus, through presenting these training strategies to students with academic vitality or Sense of belonging to school problem, it is possible to improve their academic conditions.