آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای انگیزشی، خودتعیین گری و بهزیستی ذهنی در پیش بینی شیفتگی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی دوّم ناحیه ی یک شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 بود. برای برآورد حجم نمونه از نرم افزار G-Power نسخه 1/3 استفاده شد. با در نظرگرفتن اندازه اثر 15/0، توان 95/0 و آلفای 05/0 حجم نمونه 120 نفر به دست آمد که به منظور افزایش تعمیم پذیری نتایج با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 150 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی راهبردهای انگیزشی یادگیری پنتریچ و دی گروت (1990)، پرسشنامه ی نیازهای اساسی خودتعیین گری دسی و رایان (2000)، پرسشنامه ی بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه ی شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008)، استفاده شد. داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین باورهای انگیزشی، خودتعیین گری و بهزیستی ذهنی با شیفتگی تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 68 درصد از واریانس شیفتگی تحصیلی دانش آموزان براساس باورهای انگیزشی، خودتعیین گری و بهزیستی ذهنی قابل پیش بینی است (01/0p<). بنابراین می توان نتیجه گرفت که باورهای انگیزشی، خودتعیین گری و بهزیستی ذهنی در پیش بینی شیفتگی تحصیلی دانش آموزان نقش دارند و برای افزایش شیفتگی تحصیلی در دانش آموزان ضروری است، مداخلاتی روی باورهای انگیزشی، خودتعیین گری و بهزیستی ذهنی صورت گیرد.

The role of motivational beliefs, self-determination and mental well-being in predicting students' academic flow

The present study aimed to investigate the role of motivational beliefs, self-determination, and subjective well-being in predicting students' academic flow. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all female students of the second year of secondary school in District 1 of Ardabil city in the academic year 2023-2024. G-Power software version 1.3 was used to estimate the sample size. Considering an effect size of 0.15, power of 0.95, and alpha of 0.05, a sample size of 120 was obtained. In order to increase the generalizability of the results, 150 students were selected as a sample using the convenience sampling method. To collect data, the Pentrich and De Groot Motivational Learning Strategies Questionnaire (1990), the Dessie and Ryan Basic Self-Determination Needs Questionnaire (2000), the Keyes and Magiarmo Subjective Well-Being Questionnaire (2003), and the Martin and Jackson Academic flow Questionnaire (2008) were used. The data were analyzed using the Pearson correlation coefficient and multiple regression methods in the SPSS statistical software. The findings showed that there is a significant positive relationship between motivational beliefs, self-determination, and subjective well-being with students' academic flow. Also, the results of the regression analysis revealed that 68% of the variance in students' academic flow can be predicted based on motivational beliefs, self-determination, and subjective well-being (p<0.01). Therefore, it can be concluded that motivational beliefs, self-determination, and subjective well-being play a role in predicting students' academic flow, and to increase academic flow in students, it is necessary to conduct interventions.

تبلیغات