آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین صفات سه گانه تاریک شخصیت و رفتارهای غیرمولد تحصیلی با نقش میانجی محق پنداری تحصیلی در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوره ی متوسطه دوم شهر رامهرمز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از میان جامعه آماری، نمونه ای به حجم 480 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه صفات سه گانه تاریک شخصیت (جنیسون و وبستر،2010)، محق پنداری تحصیلی (چوونینگ و کمپبل، 2009) و مقیاس رفتارهای غیرمولد تحصیلی (ریمکوس، 2012) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری و از برنامه SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 21 استفاده شد. استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل بوده و اثر مستقیم صفات سه گانه تاریک شخصیت بر محق پنداری تحصیلی تأیید شد. همچنین محق پنداری تحصیلی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی تأثیر مستقیم داشت. مدل نشان داد  صفات سه گانه تاریک شخصیت با میانجی گری محق پنداری تحصیلی پیش بینی کننده مثبت و معنی دار رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانش آموزان بود (001/0P≤). با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می شود که به منظور کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی، دانش آموزان دارای این ویژگی ها شناسایی شوند و کارگاه های آموزشی جهت کاهش تأثیر این متغیرها بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانش آموزان برگزار شود.

The relationship between the dark traits personality and counterproductive academic behaviors with the mediating role of academic entitlement

The present study was conducted with the aim of determining the relationship between the dark traits personality and counterproductive academic behaviors with the mediating role of academic entitlement-concept in students. The present research method was descriptive and correlational. The statistical population of the research was all students of the second secondary school in Ramhormoz city in the academic year of 2023-2024. Among the statistical population, a sample of 480 people was selected by multi-stage cluster random sampling. The data collection tool included the dark triats personality questionnaire (jonason and Webster, 2010), academic entitlement (Chowning and Campbell, 2009) and the scale of counterproductive academic behaviors (Rimkus, 2012). For data analysis, Pearson's correlation method and structural equation modeling and SPSS version 22 and AMOS version 21 were used. was used The findings of the research indicate the appropriate fit of the model and the direct effect of the dark triad of personality traits on academic entitlement was confirmed. Also, academic entitlement had a direct effect on cunproductive academic behaviors. The model showed that dark triad traits of personality with the mediation of academic entitlement were positive and significant predictors of cunproductive academic behaviors of students (P≤0.001). According to the obtained results, it is recommended that in order to reduce cunproductive academic behaviors, students with these characteristics should be identified and educational workshops should be held to reduce the effect of these variables on students' cunproductive academic behaviors.

تبلیغات