آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان سازی دانش آموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق در استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی1402-1401  به تعداد تقریبی 2000 نفر تشکیل داده اند. پس از اجرای مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) آنگ و هوان (2006) و خودناتوان سازی(SHS) جونز (1979) از بین دانش آموزانی که استرس و خودناتوان سازی شدیدی داشتند،30 نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی که توسط کابات زین در سال 2002 طراحی شده را به صورت گروهی دریافت کردند. داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و SPSS نسخه 24 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی موحب کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان سازی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق شده است (سطح معنی داری 001/0). بر اساس یافته های پژوهش می توان کارگاههای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را برای کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان سازی دانش آموزان برگزار کرد. همچنین جلساتی با هدف آگاهی بخشی برای والدین و معلمان در جهت کاهش انتظارات تحصیلی از دانش آموزان، می توان ترتیب داد. 

The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Academic expectations stress and Self-handicapping in Senior high school Girls

The current research was conducted with the aim of studying the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on the academic expectations stress and self-handicapping of the students. This research is semi-experimental and pretest-posttest control group design is used. The population of the research is consisted of 2000 female students of the second period of high school in academic years 2022-2023 in Charoymaq city which is located in East Azarbaijan province. After implementing Ang and Huan`s (2006) academic expectations stress (AESI) and Jones`s (1979) self-handicapping (SHS) inventories, 30 students were selected from among the students who had severe stress and self-handicapping. Then they were divided in two experimental (15 people) and control (15 people) groups by using random assignment. The members of the experimental group received mindfulness-based stress reduction training during 8 sessions for 90 minutes; which designed by Kabat- Zinn in 2002. The collected data were analyzed by SPSS (version 24) and the analysis of covariance (ANCOVA). The obtained results showed that the mindfulness-based stress reduction training is effective (p<0.001) in reducing the academic expectations stress and self-handicapping of female students of the second period of high school in Charoymaq city. So, according to the findings, mindfulness-based stress reduction workshops can be held to reduce the academic expectations stress and self-handicapping of the students. Also, meetings can be arranged with aim of informing parents and teachers in order to reduce academic expectations from students.

تبلیغات