تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از چالش ها و فرصت های آموزش به شیوه الکترونیکی در بستر شبکه شاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل پدیدارشناسانه ادراک معلمان مدارس ابتدایی از چالش ها و فرصت های آموزش به شیوه الکترونیکی در بستر نرم افزار شاد انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی بود و با بهره گیری از نمونه گیری هدفمند و تحلیل مصاحبه های نیمه ساختاریافته با آموزگاران مدارس دخترانه ابتدایی در منطقه 15 شهر تهران انجام شد. معیار ورود به پژوهش بازه سنی 20-55 سال و داشتن سلامت روانی آموزگاران بود.مصاحبه ها با روش پدیدارشناسی اسمیت مورد بررسی قرار گرفتند. ضریب لاوشه به دست آمده 0.97 بود و این به معنای روایی محتوایی سوالات مصاحبه است.در نهایت پس از انجام 16 عمیق ، پژوهشگر به اشباع داده ها رسید. در این پژوهش 2 مضمون اصلی و 6 مضمون فرعی و 34 واحد معنایی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «مولفه های مرتبط با فرصت های آموزش الکترونیکی در بستر نرم افزار شاد» و « چالش های آموزش الکترونیکی در بستر نرم افزار شاد». در پژوهش حاضر معلمان دوره ابتدایی ضمن برشمردن فرصت های ایجاد شده در بستر شاد، چالش های زیادی را برای آن برشمردند و راهکارهایی در راستای افزایش بهره وری آموزش الکترونیکی ارائه دادند که با همت مسئولان آموزشی و سیاست گذاران قابل اجرا خواهند بود.Primary school teachers' lived experience of the challenges and opportunities of electronic education in the framework of the Shad network
The present study was conducted with the aim of phenomenological analysis of elementary school teachers' perception of the challenges and opportunities of electronic education in the context of Shad software. This study was of qualitative type and using phenomenological method and it was conducted by using purposeful sampling and analysis of semi-structured interviews with teachers of elementary girls' schools in District 15 of Tehran. The criterion for entering the research was the age range of 55-20 years and the mental health of the teachers.The interviews were analyzed using Smith's phenomenological method. The Lavashe coefficient obtained was 0.97 and this means the content validity of the interview questions.Finally, after conducting 16 deep, the researcher reached data saturation. In this research, 2 main themes and 6 sub-themes and 34 semantic units were obtained, the main themes of which were: "Components related to e-learning opportunities in the platform of Shad software" and "Challenges of e-learning in the platform of Shad software".In the present study, elementary school teachers, while enumerating the opportunities created in the happy platform, listed many challenges for it and presented solutions to increase the productivity of e-learning, which will be implemented with the efforts of educational officials and policy makers.