دزدی دریایی و راههای مقابله با آن درپرتو قواعد و رژیم های بین المللی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آزادی دریانوردی از چنان اهمیتی برخوردار است که از دیرباز نه تنها در دریای آزاد بلکه با محدودیت هایی در قالب عبور بی ضرر در دریای سرزمینی و حتی در مواردی در آبهای داخلی دولت های ساحلی پذیرفته و تضمین شده است. بنابراین به آزادی دریانوردی در دریای آزاد استثنائاتی وارد است که مهمترین آن دزدی دریایی می باشد. (piraterie or piracy ) دزدی دریایی در زمره قدیمی ترین جنایات بین المللی است به همین دلیل هم هست انسان همراه با دزدی دریایی به اعماق یکی از کهن ترین و در عین حال مستمرترین حوادث دریاها کشانده می شود.این جنایت نه تنها بحث استقرار امنیت در دریاها را مطرح می کند، بلکه سبب اعمال صلاحیت جهانی نسبت به دزدان دریایی می شود.این صلاحیت هم در کنوانسیون 1993 ژنو در مورد دریای آزاد و هم در کنوانسیون 1932 حقوق دریاها در قالب همکاری کلیه دولتها برای سرکوب دزدی دریایی قابل مشاهده است.Piracy and ways to deal with it in the light of international rules and regimes
Freedom of navigation is so important that it has long been accepted and guaranteed not only in the open sea but also with restrictions in the form of harmless passage in the territorial sea and even in some cases in the internal waters of coastal states. Therefore, there are exceptions to the freedom of navigation in the open sea, the most important of which is piracy. (piracy or piracy) piracy is one of the oldest international crimes, for this reason, along with piracy, people are dragged into the depths of one of the oldest and at the same time the most continuous incidents of the seas. This crime is not only a matter of establishing security in It raises the seas, but also causes the application of universal jurisdiction over pirates.This competence can be seen both in the 1993 Geneva Convention on the High Seas and in the 1932 Convention on the Law of the Sea in the form of the cooperation of all governments to suppress piracy.