آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

رسانه و شبکه های اجتماعی، با احاطه زندگی و جهان اطراف ما منجر به گذار از الگوهای مرجع سنتی، خویشاوندی، هنجارها و ارزش های محلی به سوی ارزش های مدرن و هنجارهای نوینی شده اند که هویت فرهنگی را دچار تغییرات اساسی کرده است، جامعه ایرانی نیز در روند گذار اجتماعی و جامعه پذیری با ظهور رسانه و مصرف آن، تغییرات هویت فرهنگی را پذیرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نقش رسانه و شبکه های اجتماعی در تغییرات هویت فرهنگی ایرانیان (مرور تاریخی-تجربی داده های ثانویه) بوده است. روش پژوهش از نوع فراتحلیل کمی و مرور نظام مند با تکیه بر منابع و اسناد علمی منتشرشده از سایت نورمگز، مگ ایران و ایران داک دربازه زمانی 1403-1379 بوده و از جامعه آماری 98 پژوهش، با رعایت مراحل غربالگری و ملاک ورود (پیمایش و کمی بودن، دارا بودن حجم نمونه و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، سطح معنی داری و اعتبار علمی)، 52 سند به روش نمونه گیری غیراحتمالی (تعمدی و دسترس)، انتخاب و وارد نرم افزار CMA2 شده اند. آزمون مورداستفاده d کوهن و f  فیشر بوده است. درنهایت ضریب اندازه اثر (Effect Size) کوهن و فیشر نشان داده است که رسانه و شبکه های اجتماعی در هویت فرهنگی ایرانیان تأثیر معنی داری داشته و 51 درصد (معکوس) از آن را پیش بینی کرده است. همچنین رسانه و شبکه های اجتماعی بر ارزش و هنجارهای خانوادگی (10 درصد)، تعلق به هنجارهای ملی (21 درصد)، تعلق به هنجارهای قومی (13 درصد)، هنجارهای پوشش و عفاف (16 درصد) و باورها و مناسک دینی (27 درصد) اثری معکوس و منفی و بر متغیرهای مصرف متظاهرانه (33 درصد)، هویت خرده فرهنگی (48 درصد) و ارزش های فرهنگی مدرن (19 درصد) تأثیر معنی دار و مستقیم (مثبت) داشته اند. 

Examining the Role of Media and Social Networks on Changes in the Cultural Identity of Iranians: A Historical-Empirical Review of Secondary Data

Media and social networks have surrounded our lives and the world around us and have led to the transition from traditional patterns, kinship, local norms and values ​​to modern values ​​and new norms that have also undergone fundamental changes in cultural identity. Iranian society has accepted changes in cultural identity at the same time as social transition and socialization with the emergence of media and its consumption. The main goal of the research (with a historical-experimental review of secondary data) was to study the role of media and social networks on the changes in cultural identity of Iranians. The research method is quantitative meta-analysis and systematic review based on the sources and scientific documents published from Noormagz, Magiran, and Irandoc in the period of 1379-1403. 52 documents were selected by non-probability sampling method (purposive and available) From the statistical population of 98 studies, following the screening steps and inclusion criteria (survey and quantitative, having a sample size and Pearson and Spearman correlation coefficient, significance level and scientific validity), and entered into CMA2 software. Cohen's d and Fisher's f tests were used. The effect size coefficient of Cohen and Fisher showed that the media and social networks had a significant (inverse) effect on the cultural identity of Iranians and can predict 51 percent of it. Also, media and social networks influence family values ​​and norms (10 percent), belonging to national norms (21 percent), belonging to ethnic norms (13 percent), norms of Hijab (16 percent), and religious beliefs and rituals (27 percent). It also had an inverse and negative effect, and has a significant and direct (positive) effect on the variables of ostentatious consumption (33 percent), subcultural identity (48 percent) and modern cultural values ​​(19 percent).

تبلیغات