آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۸

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین مؤلفه ها و ارائه الگوی شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان آگاه بودند. برای این منظور از خبرگان و متخصصان شامل مدیران و کارشناسان ارشد و تصمیم گیرندگان وزارت نیرو استفاده شد. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای بوده و ملاک تعیین حجم نمونه رسیدن به اشباع نظری بوده است که بعد از 13 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری مرحله کمی تمام بخش های اجرایی، اداری و کارشناسی، شامل مدیران و کارشناسان ارشد و کارکنان وزارت نیرو می باشند. در بخش کمی روش نمونه ای تصادفی خوشه ای و طبقه ای بود. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد که تعداد نمونه مورد بررسی تعداد 384 نفر محاسبه شد. تحلیل داده های کیفی با استفاده از تئوری داده بنیاد و تحلیل داده های کمی با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی شش دسته از عوامل شامل عوامل علی، زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها، پیامدها و پدیده محوری شناسایی شد. پس از شناسایی مؤلفه های دخیل در شادی سازمانی، رابطه بین مؤلفه های الگوی پاردایمی تئوری داده بنیاد نشان داد بین مؤلفه ها رابطه وجود دارد.

Explaining the Components And Presenting the Model of Organizational Happiness, Case Study: Ministry of Energy

This research was done with the aim of explaining the components and providing a model of organizational happiness among the employees of the Ministry of Energy. According to the practical purpose, the research is combined or mixed in terms of the research method. The statistical community of the qualitative part was knowledgeable experts. The random sampling method was cluster and stratified and the criterion for determining the sample size was reaching theoretical saturation, which was achieved after 13 interviews. The statistical population of the quantitative stage includes all the executive, administrative and expert departments, including managers and senior experts and employees of the Ministry of Energy. To calculate the sample size, Cochran's formula for unlimited communities was used, and the number of samples is 384 people. Qualitative data analysis was done using the foundational data theory and quantitative data analysis was done using the partial least square (PLS) technique. Based on the results of qualitative analysis, six categories of factors were identified, including causal factors, contextual factors, intervening conditions, strategies, consequences, and central phenomena. After identifying the components involved in organizational happiness, the relationship between the components of the paradigm model of the data base theory showed There is a relationship.

تبلیغات