آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رویکرد درمانی ذهن آگاهی نوجوان محور و گوش کردن عمیق کامل بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال اضطرابی انجام شد. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دارای اختلال اضطرابی دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 1401-1402 بود. بدین منظور به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، از بین 8 آموزشگاه اصفهان تعداد 1400 دانش آموز با اجرای پرسشنامه اضطراب بک و همکاران (1988) مورد غربالگری قرار گرفتند که از این میان تعداد 60 نفر دارای اختلال اضطرابی انتخاب و به صورت شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. افراد گروه های آزمایشی در جلسات ذهن آگاهی نوجوان محور (8 جلسه) و گوش کردن عمیق کامل (8 جلسه) شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) بود. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز، آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تصحیح بنفرونی در نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد، هر دو روش درمانی، بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال اضطرابی اثربخش بوده است. هم چنین درجهت مقایسه اثربخشی دو رویکرد درمانی، درمان ذهن آگاهی نوجوان محور بر افزایش سرزندگی تحصیلی از درمان دیگر برای دانش آموزان دارای اختلال اضطرابی تأثیر نیرومندتری داشته است و اثرات مداخله در طول زمان ثابت باقی مانده است. طبق نتایج پژوهش حاضر، می توان استفاده از این دو رویکرد درمانی را در جهت افزایش سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال اضطرابی به مدیران، معلمان و مشاوران پیشنهاد داد.

Comparing the Effectiveness of Therapeutic Approach of Adolescent-Centered Mindfulness (ACM) and Integral Deep Listening (IDL) on the Academic Vitality of Students with Anxiety Disorder

The present study was conducted to compare the effectiveness of the therapeutic approach of adolescent-centered mindfulness (ACM) and integral deep listening (IDL) on the academic vitality of students with anxiety disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test, post-test &follow-up design with a control group. The statistical population of the research included all students with anxiety disorder in the first secondary school of the 6th education district of Isfahan in the academic year of 2022-2023. For this aim, 1400 students in Isfahan were screened using the multi-stage cluster random sampling method by implementing the anxiety questionnaire of Beck et al. Two experimental groups and one control group were replaced. Individuals in the experimental groups participated in parallel sessions of ACM and IDL, but there was no intervention for the control group. The measuring tool included Martin and Marsh's academic vitality questionnaire (2008). In data analysis, mixed analysis of variance test and Bonferroni correction test were used in SPSS-24. The results showed that both treatment methods, ACM and IDL, were effective on the academic vitality of students with anxiety disorders. Also, to compare the effectiveness of the two treatment approaches, ACM has a stronger effect on increasing academic vitality than other treatments for students with anxiety disorders and the effects of the intervention have remained constant over time. According to the results of the present research, it is possible to suggest the use of these two therapeutic approaches to counselors to increase the academic vitality of students with anxiety disorders.

تبلیغات