آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

هدف پژوهش اثربخشی بازخوردهای اصلاحی معلمان بر تغییر سطح ابراز وجود و پیوند با مدرسه دانش آموزان بود. روش تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون/پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دان ش آم وزان دختر ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400بود. نمونه شامل40 دانش آموز که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش(دریافت بازخوردهای مبتنی بر مدل باتلر و وین) و گواه گمارده ش دند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 12 هفته، مبتنی بر مدل باتلر و وین(1995) بازخورد دریافت کردند و گروه کنترل به طور سنتی بازخورد دریافت می کردند. ابزار جمع آوری دادها پرسش نامه ابراز وجود گمبریل و ریچی(1975) و پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران(2009) بود که در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری و نرم افزار spss نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان داد. یافته ها حاکی از آن بود که میزان ابراز وجود و پیوند با مدرسه دانش آموزان به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است؛ بنابراین بازخورد اصلاحی معلم بر ابراز وجود و پیوند با مدرسه  دانش آموزان دختر اثر مثبت و معناداری دارد. بازخورد اصلاحی معلم سبب افزایش اعتماد به نفس در رسیدن به اهداف و بهبود عملکرد با بهره گیری از یک خود کارا و توانمند می شود. لذا در طراحی و اجرای برنامه های تربیت معلم به آموزش انواع بازخوردهای اصلاحی توجه نموده و در راستای بهره گیری از بازخورد اصلاحی در کلاس درس پیش بینی های لازم صورت گیرد.

The effectiveness of teachers' corrective feedback on changing the level of assertiveness and connection with the school of students

The purpose of the research was to the effectiveness of teachers' corrective feedback on changing the level of self-expression and connection with the school of students. The research method was semi-experimental with a pre-test/post-test design with a control group. The sample consisted of 40 female elementary school students in Mashhad, who were selected by multi-stage cluster random method and randomly assigned to experimental groups (receiving feedback based on Butler and Wein's model) and controls. In the intervention phase, the experimental group received feedback based on the Butler and Wayne model for 12 weeks, and the control group received traditional feedback. The data collection tool was self-expression and connection with the school questionnaire, which was used in the pre-test and post-test stages for both experimental and control groups. The research data were analyzed by multivariate covariance analysis. The findings indicated that the level of self-expression, and connection with the school of the experimental group had increased significantly compared to the control group. Therefore, it can be said that providing feedback based on the Butler and Wayne model can be effective, and if teachers use this model to provide feedback after formative evaluations, they can increase the level of self-expression and connection with the school of knowledge. Increase students significantly.

تبلیغات