آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

یکی از عوامل مهم در میان راهبردهای روانی موردنیاز برای مقابله با طیف وسیعی از چالش های شخصی، اجتماعی و شناختی در دوره نوجوانی، تاب آوری می باشد. هدف پژوهش، بررسی نقش هوش معنوی و تنظیم هیجان بر تاب آوری نوجوانان دانش آموز در شهر زاهدان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی .بود. جامعه آماری را7953 پسر و 9463 دختر دانش آموز متوسطه دوم شهرزاهدان در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داد. نمونه ای به حجم ۳۱۲ نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸) و تنظیم هیجان (SRI) مارکوس ، ایبانز،روپریز، مویا و اورتت (2005) بود. برای تجزیه وتحلیل رابطه بین متغیرها و پیش بینی تغییرات تاب آوری، روش های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد بین هوش معنوی و تنظیم هیجان با تاب آوری رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول متغیر هوش معنوی به تنهایی 12/0 تاب آوری را پیش بینی می کند (۰0۱/۰> P) و در گام دوم هوش معنوی و تنظیم هیجان روی هم 14/0 متغیر تاب آوری را پیش بینی می کنند (۰0۱/۰> P). بر اساس یافته های پژوهش، هوش معنوی و تنظیم هیجان در پیش بینی تاب آوری نقش مثبت و معناداری داشتند و هوش معنوی پیش بین قوی تری برای تاب آوری بود؛ بنابراین پیشنهاد می شود در برنامه های مدارس و مشاوره نوجوانان به تقویت هوش معنوی و تنظیم هیجانی پرداخته شود.

The Role of Spiritual Intelligence and Emotion Regulation in Students Resiliency

One of the most important factors in the psychological strategies that is needed to coping with a wide range of personal, social and cognitive challenges in adolescence, is resilience. This study examined the role of spiritual intelligence and emotional regulation on the resilience of student adolescents in Zahedan. This study was descriptive and correlational. The study population formed from 7953 boys and 9463 girls of the second high school students in Zahedan, in 2014- 2015 academic year. A sample consisted of 312 participants were selected by multistage cluster sampling method. Instruments were included, the Conner-Davidson’s Resilience Scale (2003), the Spiritual Intelligence of King (2008) and the Emotion Regulation Scale (SRI) of Marques, Ibanez, Ruiperez, Moya, Ortet (2005). To analyze the relationship between variables and predict resilience changes, Pearson correlation and the stepwise regression analysis were used. The results showed that there was a significant positive correlation between spiritual intelligence and emotional regulation with resilience. The stepwise regression analysis showed that in the first step spiritual intelligence, alone, predicts.11 of resilience (P<.001) and in the second step of spiritual intelligence and emotion regulation together predicts.14 of resilience (P<.001). Based on these findings, spiritual intelligence and emotion regulation had a positive and significant role in predicting of resilience and spiritual intelligence was a stronger predictor for resilience. Therefore it is proposed that spiritual intelligence and emotion regulation were concentrated in the programs of adolescents’ schools and in their consultation

تبلیغات