آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

آموزش ابزارهای بررسی پایداری برای مهندسان عمران باید با هدف اتخاذ پایدارترین تصمیمات مهندسی در پروژه ها صورت گیرد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه به کارگیری رویکرد پایداری در آموزش مهندسی عمران در ایران با برخی کشورهای توسعه یافته است. در این پژوهش از روش توصیفی_ مقایسه ای جهت سنجش عوامل مورد بررسی استفاده شده است. در همین راستا، ضمن بررسی دیدگاه های سازمان های حرفه ای داخلی و خارجی، به اهمیت آموزش پایداری پرداخته شده و با شرح مباحث آموزشی پایداری در برخی دانشگاه های مطرح جهان و مقایسه آن ها با برنامه مصوب آموزشی مهندسی عمران در کشور، راهکارهایی را برای آموزش پایداری در مهندسی عمران ارائه می دهد. با توجه به مطالعات انجام شده، مشخص گردید در برخی جنبه ها می توان در برنامه های آموزشی مراکز آموزش عالی کشور، در جهت آموزش مفاهیم پایداری تجدید نظر گردد. با اصلاح و به روزرسانی شیوه های تدریس و ارتباط دانشجویان با صنعت و شرکت های دانش بنیان، مفاهیم پایداری به صورت عملیاتی آموزش داده شود، به گونه ای که دانشجویان بتوانند پس از گذراندن دروس مربوط، آمادگی لازم جهت اعمال این مفاهیم در طراحی ، ساخت و بهره برداری از زیرساخت های عمرانی را کسب کنند. استفاده از رویکردهای تعاملی _ تشویقی و فعالیت های گروهی میان دانشجویان و مهندسان عمران می تواند به ارتقای کیفیت آموزش پایداری کمک کند.

A descriptive-comparative study of incorporating the sustainability approach in civil engineering education

Sustainability tools should be taught to civil engineers to make the most sustainable engineering decisions in projects. This study is conducted mainly to compare the application of the sustainability approach in civil engineering education in Iran and some developed countries. In this study, the investigated factors are measured using the comparative-descriptive method. In this regard, the importance of sustainability education is discussed in addition to examining the views of domestic and foreign professional organizations. Besides, some solutions for sustainability education in civil engineering are provided by describing sustainability education topics in some world-class universities and comparing them with the approved civil engineering education program in Iran. Studies show that the educational programs of the country’s higher education centres can be revised in some aspects to teach sustainability concepts. Sustainability concepts should be taught operationally by modifying and updating teaching methods and connecting students with industry and knowledge-based companies. In this way, students will get the necessary preparation to apply these concepts in the design, construction, and operation of civil infrastructure after passing the relevant courses. The quality of teaching sustainability tools and concepts can be improved by using interactive and encouraging approaches and group activities of civil students and engineers.

تبلیغات