آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی بر امید به تحصیل و احساس تعلق به مدرسه انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر زهک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 به حجم 413 نفر بودند. نمونه شامل 30 دانش آموز بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره و کنترل گمارده شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396) احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) بود که تمام آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی (احمدی و همکاران، 1392) برای گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروه های گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی هم بر امید به تحصیل و هم بر احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه تأثیر مثبت و معناداری دارد  (01/0>p-value). بنابراین باید آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی به عنوان یکی از سرفصل های درسی در راستای ارتقای امید به تحصیل و احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

The effectiveness of teaching six interpersonal skills on academic hope and students’ sense of connectedness with school

The Porpouse of this study was to investigate the effectiveness of interpersonal communication skills training on academic hope and students’ sense of connectedness with school. A quasi experimental design was employed with pretest, posttest and control group. The population of this study included all sixth grade male students in Zahak city (Sistan and Baluchestan province) in the academic year 2021-2022 (N=413). The sample consisted of 30 students who were selected by multistage cluster sampling and randomly assigned to two groups, experimental (n=15) and control (n=15), were assigned. The data collection instrument was the academic hope scale (Khormayie & Kamari, 2017) and students’ sense of connectedness with school (Brew, Beatty & Watt, 2004) questionnaire that all participants completed as the pre-test. Then, the communication skill training program (Ahmadi et al, 2013) was conducted in the experimental group for eight sessions. Finally, the same questionnaire was completed by both experimental and control groups. Then, the data was analyzed using covariance analysis. The findings indicated that communication skills training can affect academic hope and students’ sense of connectedness with school (p-value<0/01). Therefore, interpersonal communication skills should be taught as one of the subjects in order to promote the academic hope and students’ sense of of connectedness with school should be considered.

تبلیغات