با مخاطبان
آرشیو
چکیده
متن
ضمن تشکر و سپاس از خوانندگان عزیز فصلنامه، توجه شما را به مهمترین آثار و اخبار پژوهشى رسیده به دفتر مجله جلب مىکنیم:
کتاب Theology and sociology (الهیات وجامعهشناسى) مجموعه مقالاتى است که آقاى روبین گیل جمعآورى و با افزودن مقدمهاى آن را منتشر کرده است. این کتاب توسط آقاى حسین کچوئیان از انگلیس براى ما ارسال شده است. ضمن تشکر از ایشان توجه علاقهمندان را به چند کتاب مهم دیگر از ویراستار این کتاب جلب مىکنیم.
- The social Context of Theology
- Theology and Social Structure
- Prophecy andPraxis
- A Textbook of Christian Ethics
- The Myth of the Empty Church and MoralLeadership ina Postmodern Age.
کتاب فرا اخلاق، على شیروانى، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، 1376.
فرا اخلاق یا فلسفه اخلاق عنوان رشتهاى است که به معانى و مفاهیم اخلاقى، کیفیت صدق و کذب گزارههاى اخلاقى، نحوه ارتباط آنها با یکدیگر و نیز ارتباط گزارههاى اخلاقى و غیراخلاقى و مباحثى از این دست مىپردازد. نوشته حاضر، مىکوشد به مهمترین نظریههاى مطرح در این زمینه بپردازد.
کتاب سرشت انسان، پژوهشى در خداشناسى فطرى، على شیروانى، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، 1376.
در این مجموعه نویسنده به راه فطرت در خداشناسى، اقسام امور فطرى، فطرت در قرآن و مقایسه برهان فطرت با برهان اخلاقى و برهان تجربه دینى پرداخته است. این کتاب با توجه به اینکه از طرف معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامى براى اساتید معارف تنظیم شده است، جاداشت علاوه بر جمعآورى مطالب از نویسندگان معاصر، به طرح و پاسخگویى پارهاى از اشکالات بسیار مهمى که درباره فطرت در این سالهاى اخیر مطرح شده است، مىپرداخت.
+ کتاب نظریههاى دولت در فقه شیعه، محسن کدیور، نشر نى، 1376. این کتاب جلد اول از مجموعه اندیشه سیاسى در اسلام است. نویسنده در این مجموعه مىکوشد با روش تحلیل انتقادى و با تکیه بر منابع دست اول مبادى تصورى، پیشفرضها و مبادى تصدیقى و لوازم دیدگاههاى مختلف اندیشه سیاسى در اسلام را تبیین کند. در باب نظریههاى دولت در فقه شیعه، نویسنده به 9 نظریه مىپردازد: نظریه سلطنت مشروعه، نظریه ولایت انتصابى عامه فقیهان، نظریه ولایت انتصابى عامه شوراى مراجع تقلید، نظریه ولایت انتصابى مطلقه فقیهان، نظریه دولت مشروطه، نظریه خلافت مردم با نظارت مرجعیت، نظریه ولایت انتخابى مقیده فقیه، نظریه دولت انتخابى اسلامى و نظریه وکالت مالکان شخصى مشاع.
نویسنده در انتساب نظریههاى مذکور به صاحبان آن، با رعایت امانت و دقت و نیز تتبع فراوان در منابع، مجموعه قابل قبول و سودمندى را به جامعه اسلامى عرضه کرده است.
علم و دین
دفتر همکارى حوزه ودانشگاه یازدهمین کنفرانس علمى سالانه خود را در موضوع علم و دین در روز 27 آذرماه سال 1377 برگزار مىکند. دفتر همکارى ضمن پژوهشهاى خود در حوزه فلسفه علوم اجتماعى به ضرورت بررسى موضوع علم و دین و مناسبات میان آنها رسیده است. صورتبندى مساله علم دینى را وظیفه پژوهشى خویش مىشمارد. از این رو، تحقیق در موضوعات ذیل به منزله فراهم آوردن مقدمات لازم براى دستیابى به صورتبندى مذکور است. نگاه مطلوب و راجح در این کنفرانس بحث از مناسبات دین و علوم اجتماعى است، اگرچه بر این نکته نیز واقفیم که مسائل مشترک میان علوم اجتماعى و طبیعى در مساله علم و دین کمشمار نیستند.
از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه دعوت مىشود با ارائه مقالات خویش در این مباحثه علمى شرکت فرمایند.
الف. مسائل علم و دین
- منبع، روش، زبان و قلمرو علوم تجربى و دین
- حوزههاى تعارض (موضوعات - مسائل - روحیه عالمان تجربى و دینى)
- بررسى راهحلهاى پیشنهادى در رفع تعارض (تفکیک قلمرو - تفکیک زبان - ابزارانگارى - ظنى شمردن نتایج علوم)
- تاثیر موضع معرفتشناسى (رئالیسم خام - رئالیسم انتقادى و نسبیت) در مسائل علم و دین
- بررسى نمونههاى عینى تعارض در علم و دین [فقطاسلام]
- عینیت و بىطرفى در علوم تجربى
ب. علم دینى
- مقصود از علم دینى و امکان آن
- علم دینى و وجوه یا شکلهاى محتمل آن
- روش تحقیق در علم دینى بنا بر فرض اثبات
- بررسى ضرورت ایجاد علم دینى و راهکارهاى نظرى و عملى آن
تذکر
1 - مقالاتى که منحصرا در موضوعات فوق به نگارش درآمده باشند و تا تاریخ 25/8/1377 به دبیرخانه کنفرانس ارسال شوند، مورد پذیرش قرار مىگیرند.
2 - مقالات در کاغذ A4 تایپ شده یا با خط خوانا بر یک روى برگ نوشته شود.
3 - به مقالات برتر علاوه بر امکان ارائه در کنفرانس و چاپ در فصلنامه حوزه و دانشگاه حق التالیف تعلق مىگیرد.
4 - مقالاتى که مورد پذیرش هیئت علمى کنفرانس قرار نگیرند، عودت داده مىشوند.
در 27 آذرماه 76، دهمین کنفرانس علمى سالانه حوزه و دانشگاه از طرف دفتر همکارى با حضور جمعى از اندیشمندان و محققان در مدرسه دارالشفاء قم برگزارگردید. موضوع این کنفرانس انسانشناسى از دومنظر واقعیت و ارزش بود. از 40 مقاله ارسالى، یازدهمقاله زیر برگزیده شد. پارهاى از این مقالات درهمین شماره به چاپ رسیده است:
راه حل مشکلات وجودى انسان / محمد بهشتى / عضو دفتر همکارى حوزه و دانشگاه
نیچه، فرانکل و نگاه اسلامى درباره معنا و هدف زندگى / محمد منصورنژاد / دانشجوى دکترى دانشگاه تهران.
مفهوم اعتماد به نفس در روانشناسى و اخلاق / على زینتى / عضو مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى
رابطه انسان و خود / محمد مهدى آصفى / مدرس حوزه علمیه قم
انسان و خداى ادیان توحیدى / احمد نراقى / محقق و نویسنده
نگرش اسلام به انسان / مرتضى شاهرودى / عضو هیئت علمى دانشگاه فردوسى مشهد
این سؤال که سرشت انسان نیک استیا بد معناى محصلى دارد؟ / فاطمه کریمى / عضو هیئت علمى دانشگاه گیلان
بنیاد ما بعد الطبیعى ارتباطات اسلامى / داوود مهدوى زادگان / حوزه علمیه قم
انسان معاصر و مساله معنا و هویت / حسین کاجى / عضو هیئت تحریر نشریه دنیاى سخن
نگرشى به انسان از منظر فلسفه زیستشناسى / حسن میاندارى / دانشکده فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانى
از خودشناسى تا خداشناسى / غلامرضا اعوانى / انجمن حکمت و فلسفه ایران
در این کنفرانس، همچنین، آقایان محمدتقى مصباح یزدى و محسن خرازى از اساتید و مدرسان حوزه علمیه قم در دو نوبتبه سخنرانى پرداختند. آقاى مصباح در پاسخ به این سؤال که «اعتماد به نفس» مطرح در روانشناسى چگونه با تعلیمات اسلامى مبنى بر توکل بر خداوند و بندگى او قابل جمع است، گفت: مساله اعتماد به نفس مطرح در روانشناسى در جو فرهنگى علمى خاصى پدید آمده است. مراد صاحبان این شعار آن است که انسان در سختیهاى زندگى و مبارزه با مشکلات متکى به خود باشد و به امید کمک دیگران نباشد. در حقیقت، تقابل بین اعتماد به خود و اعتماد به دیگران است. اما آنچه در تعلیمات اسلامى آمده عبارت است از انتساب نیروى محدود انسانى به نیروى لایزال الهى. یعنى بعد از اعتماد به قوت و نیروى خود و تلاش براى زندگى بهتر و سعادتمند، همین نیرو را نیز از خداوند بداند و براى خود اصالتى قائل نباشد. پس اسلام نیز با «اعتماد به نفس» به معناى عدم اعتماد به دیگران موافق است و در عین حال، ما را به سوى اعتماد به خود در حد نازل و اعتماد به خدا در حد عالى فرا مىخواند.
موضوع سخن آقاى خرازى شناخت نفس بود. ایشان با اشاره به حدیث مشهور «من عرف نفسه فقد عرفه ربه» راه خداشناسى از طریق انفسى را نافعتر از طریق آفاقى دانست. استدلال انفسى مبتنى بر علم حضورى است و شیوه آفاقى مبتنى بر علم حصولى. ایشان در ادامه به توضیح معانى مختلف «نفس» در فلسفه، اخلاق و قرآن پرداخت و گفت منظور از نفس در قرآن گاهى روح است و گاهى در مقابل عقل به کار مىرود; اما در این حدیثبه دلایل زیادى که روح را از بدن جدا نمىکنند، منظور از نفس هم روح است و هم بدن و این معرفت، به تعبیر روایات، انفع المعارف است.
دفتر همکارى حوزه و دانشگاه به زودى با تصویب شوراى گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالى به مرکز پژوهشهاى حوزه و دانشگاه به صورت پژوهشگاه مستقل به فعالیتهاى خود ادامه مىدهد. دفتر همکارى از سال 69 تاکنون به صورت نهاد وابسته به سازمان سمت فعالیت مىکرده است.
در بهمن ماه سال 76 آقاى على اکبر جلالى داراى دکتراى رشته برق، استاد و محقق نمونه در کشور آمریکا در محل کتابخانه دفتر همکارى در زمینه تکنولوژى نوین به ایراد سخن پرداخت. وى در این سخنرانى در سه بخش مستقل:
1. وضعیت جهان از نظر تکنولوژى و پژوهش.
2. موقعیت و جایگاه ایران در این مساله.
3. وضعیت پژوهش و بودجههاى تحقیقاتى و معضلات مبتلا به آن در ایرانبه ارائه دیدگاههاى خود پرداخت. ایشان ضمن ابراز تاسف از کاهش بودجه تحقیقاتى کشور در سال 76، ابزار امیدوارى کرد که با همکارى حوزه و دانشگاه جایگاه شایسته و سزاوار پژوهش، در ایران بدست آید.
مجمع هماهنگى مراکز پژوهشى در قم در اسفند ماه 76 پس از یک تعطیلى دو ساله اولین جلسه خود را با حضور اعضاء تشکیل داد. اعضاى این مجمع نمایندگان مؤسسات زیر هستند: دانشگاه دارالعلم مفید، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا و سیما، مرکز تحقیقات علمى دبیرخانه مجلس خبرگان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامى و دفتر همکارى حوزه و دانشگاه.
ایجاد هماهنگى، ارتباط و انعقاد قراردادهاى مشترک تحقیقاتى بین مراکز از اهداف این مجمع شمرده شده است.
با همکارى گروه اقتصاد چند مرکز پژوهشى در قم، کنفرانسهاى تخصصى در مباحث اقتصادى به صورت ادوارى تشکیل مىشود. در فرودین ماه 77 در آخرین نشست این مباحث که در دفتر همکارى حوزه و دانشگاه برگزار گردید، مساله اوراق مشارکتبه بحث گذاشته شد. در این جلسه آقاى محمد مؤمن از فقهاى شوراى نگهبان درباره مبانى حقوقى و فقهى اوراق مشارکتسخنرانى کرد و به سؤالات محققان حاضر در جلسه پاسخ گفت.
در آذرماه 74، مقام معظم رهبرى در جمع نخبگان حوزه، سخنرانى بسیار مهمى در ضرورت تحول آموزشى و پژوهشى در حوزههاى علمیه ایراد کردند. پس از آن جلسه طبق معمول حمایتها و سخنرانیهاى افراد و گروههاى مختلف در تایید مساله انجام شد و به دنبال آن ستاد پیگیرى رهنمودهاى ایشان تشکیل گردید. این ستاد در سال 75 با تدابیر و زحمت فراوان جلسهاى را تحت عنوان اجلاس مقدماتى با تبلیغات بسیار برگزار کرد. این اجلاس مقدماتى پس از گذشتبیش از 18 ماه هنوز ذى المقدمهاى پیدا نکرده است و از قرار اطلاع رو به تعطیلى مىرود. امید استبا پیگیرى مداوم و مطالعات و بررسیهاى لازم، کار اصلاح حوزه و استفاده بهینه از نیروهاى مستعد به دست افراد مدیر و آگاه و توانمند به انجام برسد.