آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نظام اطلاعات بازاریابی در شرکت های تعاونی تولید  روستایی استان مازندران انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مدیران عامل تعاونی های تولید روستایی استان مازندران (183 = N ) تشکیل دادند که از میان آنها، 125 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند (125= n ). ابزار پژوهش پرسش نامه ای بود که روایی آن با کسب نظر استادان و متخصصان فن و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ( 73/0 - 97/0) تأیید شد.  طبق نتایج توصیفی تحقیق،  8/40 درصد پاسخگویان وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی در تعاونی ها را در سطح متوسط  ارزیابی کردند. بر این اساس می توان گفت که وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی در شرکت های تعاونی تولید روستایی در جایگاه مناسب قرار ندارد. طبق نتایج آزمون رگرسیون خطی  چندگانه  به شیوه گام به گام،  چهار عامل اطلاعاتی- ارتباطی، مشارکتی، شخصیتی و تحصیلات به عنوان عوامل تبیین کننده و تأثیرگزار بر وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی شناسایی شدند که در این میان، عامل مشارکتی با میزان بتای 365/0 بیشترین میزان تأثیر را در تبیین متغیر وابسته دارد. چهار عامل مذکور در مجموع 2/51 درصد از تغییرات  وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی را تبیین کردند.

تبلیغات