۱. نقش های مدیران نویسنده: فلورا رشید فرخی منبع: میثاق مدیران ۱۳۸۷ شماره ۳۲ کلید واژه ها: نقش نقش های مدیران سازمان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت تئوری های مدیریت تعداد بازدید : ۳۲۴۳۴ چکیده در جهان پر شتاب و تحول آفرین امروز ،همه شواهد حکایت از محوری بودن نقش انسان در گشایش تنگناها ،ایجاد تکنولوژی پیشرفته و تولید فرآورده های گوناگون دارد . در این عرصه سنگ زیر بنای هر سازمانی مدیر آن است و سازمان در صورت مدیریت صحیح می تواند به ارتقا و توانمندی برسد . لذا در این مقاله ،محقق ،سعی کرده است تا نقش و ویژگی های نقش در سازمان ها را بررسی کرده و با بیان نظریه های گوناگون در زمینه نقش های مدیران ، آنان را با انواع نقش هایشان در سازمان آشنا سازد و در آخر پیشنهادی نیز ارائه شده است .
۲. شاخص های سودآوری شرکتها نویسنده: سید رضا سید نژاد فهیم منبع: دانش حسابرسی ۱۳۸۳ شماره ۱۴ (پیاپی ۲۳) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت مالی – حسابداری مدیریت مالی تعداد بازدید : ۳۲۴۱۲ چکیده سرمایهگذاران و اعتباردهندگان مستمراً به ارزیابی توان کسب سود مدیران میپردازد. سرمایهگذاران به دنبال شرکتهایی میگردند که احتمال افزایش ارزش سهام آنها میرود. اعتباردهندگان نیز تمایل دارند به شرکتهای سودآوری وام دهند که آنها توان پرداخت بدهیهای خود را دارند. تصمیمهای سرمایهگذاری و اعتباری اغلب شامل مقایسه شرکتها میباشد. اما مقایسه سود ویژه یک شرکت بزرگ با سود ویژه شرکت تازهکاری در همان صنعت چندان مفید نمیباشد. برای اینکه بتوانیم مقایسههای مربوطی بین شرکتهای متفاوت از نظر حجم، عملیات و سایر عملیات داشته باشیم از نرخ بازده دارائیها استفاده میکنیم.
۳. استراتژی های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه پردازی داده بنیاد نویسنده: حسن دانایی فرد سید مجتبی امامی منبع: اندیشه مدیریت راهبردی سال اول پاییز و زمستان ۱۳۸۶ شماره ۲ کلید واژه ها: پژوهش کیفی استراتژی پژوهش نظریه پردازی داده بنیاد نظریه داده بنیاد نمونه برداری نظری کدگذاری باز کدگذاری محوری کدگذاری انتخابی الگوی کدگذاری محوری حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت گروههای ویژه تاریخچه، آموزش و روش تحقیق در علم مدیریت تعداد بازدید : ۲۱۳۶۴ چکیده تعداد دانلود : ۱۹۸۷۲ در دهه های گذشته، تاکید بر روش شناسی کیفی، جایگزین تفوق و برتری روش شناسی کمی شده است. یکی از مهم ترین استراتژی های پژوهش کیفی، نظریه پردازی داده بنیاد است. در این مقاله پس از مروری خلاصه بر جایگاه این استراتژی در پرتو پژوهش کیفی، چگونگی ظهور و تطور این استراتژی پژوهشی، و نیز معنا و تعاریف آن بررسی می شود. در مرحله بعد، فرآیند اجرای نظریه پردازی داده بنیاد بر اساس معروف ترین رهیافت موجود، رهیافت نظام مند استِراوس و کوربین ارائه می شود. در این بخش مواردی همچون فرآیندی بودن این نظریه، انجام نمونه برداری نظری، یادنوشت نگاری، کدگذاری داده ها (اعم از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی)، خلق و ارائه نظریه توضیح داده می شود و در نهایت، اعتبارسنجی نظریه و ارزیابی نظریه پردازی داده بنیاد بحث و بررسی می گیرد.
۴. بررسی وضعیت کودکان بی سرپرست در ایران نویسنده: علیرضا محسنی تبریزی منبع: تامین اجتماعی ۱۳۸۰شماره ۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت دولتی مباحث ویژه مدیریت دولتی تامین اجتماعی تعداد بازدید : ۲۰۰۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۸۳۸۶ "این نوشتار، خلاصه ای از یک طرح پژوهشی است که در آن تأکید می گردد، با احتساب جمعیت تحت الحمایه سازمان های رفاهی و حمایتی - نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد- می توان گفت که تقریباً حدود نیمی از کودکان و فرزندانِ نیازمندی که به طور رسمی شناسایی شده اند، تحت خدمات و پوشش حمایتی قرار ندارند.پس از طرح مسأله و تعریف واژه های کلیدی تحقیق، مبانی نظری پژوهش (نظریه های مرتبط با کودکان بی سرپرست در حوزه های مختلف علوم اجتماعی و رفتاری) تبیین می شود. در بخش بعدی، تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان و ایران مورد توجه قرار می گیرد. الگوهای حمایت و سرپرستی کودکان در ایران، شامل فرایندها و گرایش ها و وضعیت کنونی نیز تشریح و ازجمله، تعلق غالب کودکان بی سرپرست به خانواده های نیازمند و فقیری که هم از نظر مادی و هم از لحاظ معنوی در مضیقه اند تصریح می شود. این خانواده ها اغلب فاقد مسکن هستند و اکثر آن ها زیر خط فقر قرار دارند.پژوهش مزبور، در ادامه، پیشنهادهایی به عنوان راهکار اجرایی به منظور حمایت از کودکان و فرزندان نگهداری شده در شبانه روزی ها، شبه خانواده، خانه فرزندان و مراکز داوطلب، و نیز کودکان و فرزندان متعلق به خانواده های تک والدینی و نیازمند و بی سرپرست ارائه می کند و در همین راستا، راهبردهای رفاهی- حمایتی مورد توجه قرار می گیرند.در این پژوهش تأکید می شود که آنچه در تدوین استراتژی حمایتی و رفاهی برای کودکان بی سرپرست و فرزندان خانواده های نیازمند، باید مورد توجه قرار گیرد، در درجه اول، نیازهای این جمعیت، تعداد جمعیت نیازمند، امکانات منابع مورد نیاز و سرانجام، مقدورات، ظرفیت ها و توان جامعه و ابزار و نیروهای در اختیار است. "
۵. بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده ها در تحلیل محتوی نویسنده: عادل آذر منبع: علوم انسانی دانشگاه الزهرا بهار و تابستان ۱۳۸۰ شماره ۳۷ و ۳۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت گروههای ویژه تاریخچه، آموزش و روش تحقیق در علم مدیریت حوزههای تخصصی علوم اجتماعی جامعه شناسی روش شناسی در علوم اجتماعی تعداد بازدید : ۱۹۲۶۸ چکیده تعداد دانلود : ۹۳۵۳
۶. تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد نویسنده: اسماعیل حسن پور قروقچی منبع: تدبیر ۱۳۸۶ شماره ۱۸۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت دانش و IT کلیات تعداد بازدید : ۱۸۷۲۵ چکیده "در چند دهه اخیر تکنولوژی مدرن اطلاعات بر موقعیت و عملکرد بسیاری از جوامع، سازمانها و افراد اثرات قابل ملاحظه ای گذاشته و به موازات پیشرفتهای شگرفی که در این زمینه بوجود آمده است، سرنوشت جوامع، سازمانها و افراد هر روز بیش از گذشته به این فناوری مدرن گره می خورد .بدیهی است که در چنین موقعیتی ،شناخت تاثیرات فناوری اطلاعات اهمیت فزاینده ای یافته است . با توجه به این واقعیات باید گفت که فناوری اطلاعات یکی از عوامل مهم محیطی به شمار می آید که بر موقعیت ، عملکرد و سرنوشت جوامع، سازمانها و افراد اثرات جدی می گذارد. "
۷. هوش مصنوعی و کاربرد آن در مدیریت نویسنده: داوود مشمول منبع: فروغ تدبیر ۱۳۸۴ شماره ۱۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت دانش و IT منطق فازی و هوش مصنوعی تعداد بازدید : ۱۸۴۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۵۲۶۸
۸. مروری بر مدلهای برنامه ریزی استراتژیک نویسنده: لطف الله فروزنده دهکردی منبع: دانش مدیریت ۱۳۷۸ شماره ۴۵ کلید واژه ها: برنامه ریزی استراتژیک مدل های برنامه ریزی استراتژیک فرآیند برنامه ریزی جامع مدل استراتژی صنعتی مدل رایت مدل هیل مدل دیدید تکنیک های جدولی مدل BCG مدل GE مدل پروتر مدل TOWS حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت استراتژیک کلیات تعداد بازدید : ۱۷۱۹۶ چکیده تعداد دانلود : ۸۹۵۸ امروزه سازمان ها با محیطی متلاطم و ناآرام روبرو هستند. تهدیدهای محیطی از هر سو حیات و بقای سازمان ها را تهدید می کند. سازمان ها باید جایگاه فعلی خود را شناخته، نقاط قوت و ضعف خود را دقیقاً تحلیل کرده و با تکیه بر قوت ها از فرصت های محیطی استفاده کرده و خود را برای بر خورد با تهدیدها آماده کنند. این مهم در قالب برنامه ریزی استراتژیک امکان پذیر است. در چارچوب برنامه ریزی استراتژیک سازمان توانمندی و شرایط محیطی را تحلیل کرده و بر اساس آن اهداف قابل دسترس و روش های ریسدن به آنها را مشخص می کند. در این راستا آنچه مهم است این است که چگونه می توان یک برنامه ریزی استراتژیک ، پویا و کاربردی برای سازمان تدوین کرد. این مقاله در دو بخش به معرفی مدل های برنامه ریزی استراتژیک می پردازد. ابتدا تعدادی از مدل های تدوین بر نامه ریزی استراتژیک را که بر اساس توالی زمانی شکل گرفته اند معرفی کرده و سپس در بخش دوم تکنیک های جدولی برای تجزیه و تحلیل بر نامه ریزی استراتژیک را معرفی می کند. این مقاله گام های اساسی طراحی برنامه ریزی استراتژیک و نحوه تحلیل متغیر های اساسی آن را بررسی می کند.
۹. نسبتهای مالی و تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بانکها نویسنده: عباس وفادار منبع: حسابدار ۱۳۷۶ شماره ۱۲۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت مالی – حسابداری کلیات تعداد بازدید : ۱۵۹۵۲ چکیده تعداد دانلود : ۷۱۹۶
۱۰. کلیات حقوق کار نویسنده: علی الله همدانی منبع: کار و جامعه شهریور ۱۳۸۰ شماره ۴۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی تعداد بازدید : ۱۵۳۱۸ چکیده تعداد دانلود : ۷۶۷۷
۱۱. بررسی مسائل و مشکلات بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری در تعامل با سازمان تأمین اجتماعی نویسنده: عباس عبدی منبع: تامین اجتماعی ۱۳۸۵شماره ۲۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بیمه تعداد بازدید : ۱۵۰۷۹ چکیده تعداد دانلود : ۶۷۲۹ "تقاضا برای بیمه های اجتماعی از جانب آحاد مردم از اهم تقاضاهای اجتماعی در جوامع کنونی است و در مقابل، تفاوت نگرشها درخصوص چگونگی پاسخ دادن به این تقاضا نیز از اهم چالشهای موجود نزد احزاب و گروه های سیاسی است. در هر حال افزایش مطلق و نسبی جمعیت تحت پوشش این بیمه ها نیز از اهم فرایندهای شناخته شده جوامع جدید است. اما این بیمه ها عموماً برای افراد مزد و حقوق بگیر طراحی و اجرا شده است. بیمه های اجباری در ذیل روابط سه گانه کارگر، دولت و کارفرما عمل می کنند، و در نتیجه بخش قابل توجهی از شاغلان - به طور مشخص کارکنان مستقل یا خویش فرما - که مزد و حقوق نمی گیرند و کارفرما نیز نیستند، خارج از این چارچوب می مانند، که برای آنان بیمه های اختیاری در نظر گرفته شده است که به لحاظ ساختاری متفاوت از بیمه های اجباری است، ضمن اینکه افراد دارای سابقه بیمه اجباری نیز برای ارائه بیمه خود در قالب اختیاری عمل می کنند. در ایران نیز به دلیل تعداد زیاد این نوع شاغلان اهمیت بیمه های اختیاری بیش از پیش شده و در پانزده سال اخیر رشد و گسترش این نوع بیمه ها در کشور چشمگیر بوده است. به همین منظور، ارزیابی مسائل و مشکلات آنان در تعامل با سازمان تأمین اجتماعی به بهبود روابط این نوع بیمه شدگان با سازمان کمک خواهد کرد. مطالعه حاضر که با نمونه ای 400 نفری از بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری در تهران انجام شده، نشان می دهد که حدود 17 درصد آنان سابقه قطع قرارداد داشته اند، آگاهی های آنان در مسائل بیمه ای به طور بسیار جدی پایین و ناکافی است، و عده ای از آنان حتی انواع پوشش های بیمه ای خود را نمی دانند. اهم انگیزش های آنان به ترتیب بازنشستگی، درمان، از کارافتادگی و فوت است، نگرش آنان به فلسفه بیمه اجتماعی مطابق با فلسفه این بیمه ها نیست، بلکه عموماً نگاه حمایتی از بیمه دارند و تأمین منابع مالی آن را وظیفه دولت می دانند. نگرش آنان نسبت به تفاوت بیمه های اجباری و اختیاری به نحوی است که فکر می کنند اختیاری ها هزینه های بسیار بیشتری می پردازند ولی تسهیلات خیلی کمتری دریافت می کنند. عموماً از فاصله زمانی پرداخت حق بیمه کنونی رضایت داشته ولی رضایت کلی آنان از بیمه کمتر از متوسط است. بیشتر پیشنهادها متمرکز بر کاهش هزینه های بیمه و سپس تقاضا برای افزایش تسهیلات و رفع تبعیض میان اختیاری ها و اجباری هاست."
۱۲. اصول اخلاقی کسب و کار مترجم: گروه مترجمان میثاق مدیران منبع: میثاق مدیران ۱۳۸۷ شماره ۳۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت منابع انسانی رفتار سازمانی تعداد بازدید : ۱۴۹۴۱ چکیده
۱۳. روش مطالعه موردی و کاربردهای آن در تحقیقات حوزه مدیریت و برنامه ریزی سلامت نویسنده: محمدحسین یارمحمدیان زهرا آقارحیمی هادی حیاتی آب باریک رقیه محمدی بخش منبع: مدیریت اطلاعات سلامت زمستان ۱۳۸۹ (ویژه نامه) کلید واژه ها: پژوهش مطالعه موردی روش های تحقیق سازمان و مدیریت بهداشت و درمان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت بهداشت و درمان حوزههای تخصصی مدیریت گروههای ویژه تاریخچه، آموزش و روش تحقیق در علم مدیریت تعداد بازدید : ۱۴۶۹۹ چکیده تعداد دانلود : ۶۱۹۸ امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارش های پزشکی محدود کرده اند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژه ای در بررسی مسایل سیستم های بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریه ها و نظریه پردازی در حوزه مدیریت و برنامه ریزی سلامت می باشد. پژوهشگر از راه مطالعه موردی به کشف، توصیف یا توضیح یک مورد (یک فرد، یک فرایند، یک برنامه و یا یک موسسه) به منظور به دست آوردن دیدی عمیق درباره آن می پردازد. هدف این مقاله بررسی روش مطالعه موردی به عنوان یک روش جامع برای نظریه پردازی در حوزه مدیریت بهداشت و درمان و ارزیابی کاربردهای آن می باشد.روش تحقیق در این مقاله، روش مروری است و با استفاده از آن ضمن توصیف روش مطالعه موردی به عنوان یک مطالعه جامع و در سطح کلان به عنوان یک راهبرد ترکیبی، به بررسی دقیق اهداف مطالعه موردی، تعریف مورد و انواع آن و چگونگی انتخاب مورد پرداخته می شود. همچنین انواع مطالعه موردی، چارچوب مفهومی مورد استفاده در آن و مراحل اجرایی مطالعه موردی به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت ابزارهای مورد استفاده در این قبیل پژوهش ها و چگونگی تعیین روایی و پایایی آن ها بیان می گردد. ضمن مرور و تحلیل متون منتشر شده در زمینه مطالعات موردی، نتیجه گرفته می شود روش مطالعه موردی در تحقیقات مدیریت بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته است. با عنایت به ویژگی های این روش مطالعه، بررسی های بیشتر در زمینه انواع و موارد کاربرد آن و نیز استفاده از آن در تحقیقات نظام سلامت و نقد و ارزیابی بیشتر آن پیشنهاد می شود.
۱۴. بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی با کارایی کارکنان نویسنده: شبنم محجوب روش کرم الله دانش فرد منبع: رهبری و مدیریت آموزشی سال سوم زمستان ۱۳۸۸ شماره ۴ (پیاپی ۱۰) کلید واژه ها: اصفهان سازمان یادگیرنده دبیرستان یادگیری غیررسمی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت منابع انسانی رفتار سازمانی حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی تعداد بازدید : ۱۴۲۲۹ چکیده تعداد دانلود : ۶۳۰۸ چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دو متغیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی با کارایی کارکنان شرکت فولاد یزد بود. تعهد سازمانی بر اساس مدل الن ومیر به عنوان یک سازه شامل سه مولفه تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری و سنجش رضایت شغلی با استفاده از مدل اسمیت، کندال و هالین، شامل هفت مولفه ماهیت کار، رفتار مدیر،تعهد شغلی، پرداخت ها ، رفتار شهروند سازمانی، رفتار همکار، ترفیع و ارتقا، شناسایی و عملیاتی گردید ؛ و پنج مولفه نیل به هدف، زمان کمتر، هزینه کمتر، تولید بیشتر و کیفیت بالاتر به عنوان مولفه های کارایی در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت فولاد یزد(139 نفر) بود که از طریق نمونه گیری تصادفی یک نمونه 80 نفری ازآن انتخاب گردید.. ابزارجمع اوری داده ها پرسشنامه است.برای تجزیه تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، نمودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون فریدمن، معادلات ساختاری و جدول توافقی استفاده شده است. مولفه رفتار همکار از سازه رضایت شغلی ،مولفه هدف در کارایی و مولفه تعهد عاطفی ازتعهد سازمانی بیشترین و قویترین ابعاد در این سازه ها می باشند. تجزیه تحلیل داده ها نشان دادکه رضایت شغلی که با شدت 78% بر تعهد سازمانی اثر معنا داری دارد با ضریب مسیر 59/0 بر کارایی کارکنان شرکت تاثیر می گذارد. همچنین ضریب تعیین تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر کارایی کارکنان 56/0 می باشد.
۱۵. آشنایی با ویژگی های تحلیل مالی دوپونت نویسنده: احمد مدرس حمید مهرجو منبع: حسابدار ۱۳۸۶ شماره ۱۹۱ کلید واژه ها: نسبت های مالی مدل دوپونت تحلیل مالی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت مالی – حسابداری مدیریت مالی تعداد بازدید : ۱۴۱۳۴ چکیده تعداد دانلود : ۵۵۲۴ حدود 85 سال پیش شرکت دوپونت، برای درک هرچه بیشتر عملکرد مالی شرکت خود استفاده از مدل و نموداری را آغاز کرد که به وسیله آن روابط متقابل بین نسبت های مالی نشان داده می شد. پس از آن تحلیل گران مالی از این نمودار استفاده کردند و بتدریج و با گذر زمان تغییراتی در آن دادند تا آن را با وضع صنایع و سازمان های موردنظر خود متناسب کنند. محور مدل دوپونت بر محاسبه بازده دارایی...
۱۶. تبیین تاثیر مزیت مطلق و نسبی بر فرآیند صادرات نویسنده: شهرزاد مصطفوی نوید تکشی منبع: میثاق مدیران ۱۳۸۷ شماره ۳۲ کلید واژه ها: توسعه اقتصادی مزیت نسبی صادرات مزیت مطلق حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی بین الملل تعداد بازدید : ۱۳۷۷۸ چکیده رشدیابی ثروت ملل و یا به مفهوم امروزین پیشرفت های ژرف اقتصادی و اجتماعی و گسترش رفاه عمومی (public welfare) ، باوجود این که از نظر «علل شناسی» و «معلول سنجی» طیف وسیعی از عوامل و مولفه ها را در درون خود جای می دهد، اما در مجموعه مرجع آن می توان یک مولفه را نسبت به بقیه متمایز و «خود ویژه» کرد و آن هم تئوری مزیت نسبی (comparative Advantage) است. برپایه نظریه مزیت نسبی، چنان چه کشوری یک کالا را نسبت به دیگر کالاها ارزا ن تر تولید کند، آن کشور در تولید کالای مورد نظر دارای مزیت نسبی است. همین رویکرد در امر تجارت نیز قابل تعمیم و گسترش است. به این مضمون که اگر صادرات کالا با هزینه های کم تر در مقایسه با سایر کشورها صورت پذیرد، نوعی مزیت برای کشور صادرکننده منظور می شود. حتی می توان این تئوری را از جنبه هزینه (cost) نیز مورد توجه قرار دارد، کاهش هزینه تولید در یک کشور در مقایسه با سایر کشورها می تواند در ارتباط با هزینه های تولید ،نوعی برتری و مزیت محسوب شود. بنابراین، برای شناسایی مزیت نسبی در عرصه تولید باید عوامل تولید و کم و کیف ضرایب مزیت نسبی آن ها مشخص شود تا بتوان عامل مزیت نسبی را در فرآیند تولید کالا برآورد کرد. علاوه بر تغییرات و پیشرفت های تکنولوژیکی که نوعی پیچیدگی در تئوری مزیت نسبی ایجاد می کند، عرضه محصولات به بازارهای جهانی یعنی مرحله «صدور کالا» نیز می تواند بر روی «مزیت نسبی» تاثیرگذار باشد. در واقع، در بازارهای بین المللی عوامل تاثیر گذاری از قبیل تقاضای جهانی برای محصول، هزینه های ترانسپورت (حمل و نقل)، بازاریابی و تبلیغات تجاری، خدمات بیمه بین المللی و... می توانند محدودیت هایی برای «مزیت نسبی» در عرصه اقتصادی بین الملل و همچنین فعالیت های اقتصادی ایجاد کند.
۱۷. متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخله گر در پژوهشهای بازاریابی: مفهوم، تفاوتها، آزمونها و رویه های آماری نویسنده: شهریار عزیزی منبع: تحقیقات بازاریابی نوین سال سوم تابستان ۱۳۹۲ شماره ۲ (پیاپی ۹) کلید واژه ها: میانجی آزمون های آماری تعدیل گر مداخله گر رویه های آماری حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار تعداد بازدید : ۱۳۶۲۲ چکیده تعداد دانلود : ۶۹۲۵ طی سالهای اخیر نظریه های بازاریابی به شدت توسعه یافته است. توسعه نظریه های بازاریابی موجب لزوم توجه به متغیرهای میانجی و تعدیل گر به عنوان تکمیل کننده الگوهای پژوهشی بازاریابی شده است. پژوهشگران بازاریابی نیازمند اطلاع از معنای درست سه متغیر میانجی، تعدیل گر و مداخله گر و رویه ها و آزمونهای درست مربوطه هستند. با شناخت مفهوم متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخله گر می توان الگوهای بازاریابی علمی متناسب تری با دنیای واقعی ارائه نمود. در این مقاله ابتدا مفهوم سه متغیر: میانجی، تعدیل گر و مداخله گر بررسی و سپس مقایسه شد. در بخش بعدی رویه ها و آزمونهای آماری مناسب برای تشخیص هر متغیر ارائه شد.
۱۸. در تصمیم گیری (MIS) نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت نویسنده: سید مهدی الوانی محبوبه خسروی منبع: مطالعات مدیریت ۱۳۸۴ شماره ۴۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت دانش و IT کلیات تعداد بازدید : ۱۳۵۸۳ چکیده تعداد دانلود : ۸۸۸۶ اولین قدم در اجرای وظایف مدیریت تصمیم گیری است . با توجه به اینکه تصمیم گیری بدون وجود اطلاعات و برقراری ارتباطات لازم میسر نیست ، پایه اجرایی چنین وظیفه ای فراهم آوردن اطلاعات لازم برای مدیریت است . اطمینان نداشتن به آینده و فقدان اطلاعات مربوط به وقایع جاری مدیر را مجبور میکند که به دنبال اطلاعات و برقراری ارتباطات رسمی یا غیر رسمی برود . اطلاعات همان داده های پرورده در سازمان است که از طریق نظم ارتباطی خود در روند صحیح تامین اطلاعات ، اطمینان مدیریت ا در تصمیم گیریها افزایش می دهد . تغییرات سریع عوامل برون سازمانی ، توسعه سازمانها وپیچیدگی نظامهای مدیریت نیاز مدیران ا به اطلاعات افزایش داده است . خسارات ناشی از تصمیم های ضعیف جبران ناپذیر است . میزان تاثیر تصمیم های راهبردی خوب و به موقع نیز خارج از وصف است . اما نکته درخور بررسی این است که ارائه اطلاعات به موقع ، صحیح ، مناسب ، مختصر و مفید و برقراری ارتباطات در کلیه سطوح مدیریت سازمانی لازمه نظام کارآمد اطلاعاتی مدیریت است تا تصمیم گیریهای صحیح و برنامه ریزی و کنترل وظایف اجرایی را برای مدیریت تسهیل کند
۱۹. مدلهای پیاده سازی دولت الکترونیک نویسنده: علیرضا مقدسی منبع: تدبیر ۱۳۸۴ شماره ۱۶۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت دولتی مباحث ویژه مدیریت دولتی تعداد بازدید : ۱۳۲۷۹ چکیده تعداد دانلود : ۸۱۸۹ دولت الکترونیک یکی از پدیده های مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که پیاده سازی آن تحولی بس عمیق در نحوه زندگی ، اداره و رهبری کشورها داشته و ترکیبی از فناوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی وب است که هدف آن ، ارائه مستقیم خدمات به شهروندان ، کارکنان دولت ، بخشهای تجاری و سایر بخشهای دولت است . این مقاله که با هدف شناخت و بررسی مدلهای پیاده سازی دولت الکترونیک نگاشته شده به تشریح و معرفی عمده ترین مدلهای استقرار دولت الکترونیک می پردازد و در آن مدلهایی همچون ...
۲۰. سیر تکامل مفهوم استراتژی منبع: تدبیر ۱۳۸۷ شماره ۱۹۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت استراتژیک تعداد بازدید : ۱۲۹۲۴ چکیده تعداد دانلود : ۶۴۳۲ بررسی ادبیات استراتژی بیانگر پنج فاز مختلف در تکامل این پارادایم از جنگ جهانی دوم به بعد است. گلاک، کافمن، و والک سیر تکامل فرایند مدیریت استراتژیک را در چهار فاز تشریح کرده اند که فاز سوم آن طرح ریزی استراتژیک و فاز چهارم آن مدیریت استراتژیک بوده است. حال، با تکامل پارادایم از مدیریت استراتژیک دهه 1980 به شکل انعطاف پذیرتری از تفکر استراتژیک در دهه 1990 ، فاز پنجمی نیز قابل درک است.