۱. طراحی و تبیین مدل ادراک دانشجویان از شناسه دانشگاه نویسنده: مرتضی سلطانی مصطفی خباز محمود رامشینی حسین نظری منبع: مطالعات مدیریت راهبردی سال پنجم تابستان ۱۳۹۳ شماره ۱۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۸۳۵ چکیده تعداد دانلود : ۴۲۶
۲. نقد و بررسی کتاب: «مدیریت»؛ مؤلف / مترجم : استونر و فریمن / پارسائیان و اعرابی سایر: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، گروه مدیریت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، گروه مدیریت منبع: نقدنامه مدیریت حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی مدیریت نقد و بررسی کتاب تعداد بازدید : ۵۶۰۱ چکیده تعداد دانلود : ۲۶۵۲
۳. بررسی الگوهای تخصص گرایی در تجارت و بهره وری صادرات در کشورهای عضو اوپک با تاکید بر جایگاه ایران نویسنده: محسن پورعبادالهان کویچ نسیم میهن اصلانی نیا فخری السادات محسنی زنوزی منبع: علوم مدیریت پاییز ۱۳۸۹ شماره ۱۴ کلید واژه ها: ایران اوپک تخصص گرایی در تجارت بهره وری صادرات حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی بین الملل حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۸۶۸ چکیده تعداد دانلود : ۸۶۳ روند همگرایی الگوی تجاری کشورها به الگوی تجاری جهانی با استفاده از شاخص های مختلفی مانند تخصص گرایی در تجارت ارزیابی می شود. تخصص گرایی در تجارت که خود توسط شاخص های مختلفی همچون عدم تجانس تجاری، تمرکز صادرات و تخصص درون صنعتی اندازه گیری می شود، دربرگیرنده دلالت های ضمنی بهره وری صادرات می باشد. مطالعه حاضر ابتدا به محاسبه شاخص های فوق برای کشورهای عضو اوپک طی دوره زمانی 2006 - 1995 پرداخته و سپس با بررسی وضعیت هر یک از این شاخص ها، درصدد شناسایی الگوی تجاری این کشورها بر می آید. نتایج حاصل از محاسبه و تحلیل شاخص ها نشان می دهد که با وجود حرکت کشورهای عضو اوپک به سمت همگرایی با تجارت جهانی و تعدیل الگوی تجاری خود در راستای الگوی تجارت جهانی، تمرکز این کشورها بیشتر بر صادرات گروه های کالایی دارای بهره وری کم بوده است.
۴. رفتار مبتنی بر اخلاق فردی و حرفه ای و خدمات پس از فروش نویسنده: محمدرضا حمیدی زاده مریم نکویی زاده منبع: اخلاق در علوم و فناوری بهار و تابستان ۱۳۸۹ شماره ۱ و ۲ کلید واژه ها: رفتار اخلاقی ارزشهای اخلاقی جو سازمان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۳۸۴۱ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۳۰ زمینه: هیچ شکی نیست که امروز اخلاق در اقتصاد، بازرگانی و صنعت یک موضوع اساسی است. در بین حوزه های عملیاتی بازرگانی، بازاریابی و فروش بیشتر مورد انتقاد اخلاقی واقع شده اند. کارکنان خدمات پس از فروش تحت نظارت دایم و مستقیم نیستند. لذا توسط هزاران فرصت که ناشی از موقعیتشان است، با وسوسه های بیشتری جهت انجام رفتار غیر اخلاقی مواجهه می شوند. تصمیمات کارکنان برای رفتار کردن به صورت اخلاقی یا غیر اخلاقی توسط عوامل فردی و سازمانی گوناگونی تحت تاثیر قرار می گیرد. در این تحقیق این عوامل تحت عنوان عوامل تعیین کننده رفتار اخلاقی فردی و حرفه ای در تعمیرکاران شرکتهای ایران خودرو و سایپا مورد مطالعه قرار گرفته است. عوامل فردی مورد بررسی شامل سن، تحصیلات و ارزشهای اخلاقی و عوامل سازمانی نیز شامل نظام پاداش و تنبیه، جو اخلاقی سازمان و ترک خدمت می باشد.روش کار: با توجه به ماهیت پژوهش، روش تحقیق در آن توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 19 سوالی استفاده شده است. برای پاسخ به سوالات مطروح 165 نفر از تعمیرکاران نمایندگیهای مجاز ایران خودرو و سایپا در شیراز به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و تعیین کننده های رفتار اخلاقی با کمک آنها مورد آزمون قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که ارزشهای اخلاقی، نظام پاداش و تنبیه، جو اخلاقی سازمان و ترک خدمت، تعیین کننده های مهم رفتار اخلاقی هستند درحالی که سن و تحصیلات رابطه معناداری با رفتار اخلاقی نداشتند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق ضروری است مدیران سازمانها با تاکید بر عوامل فردی و سازمانی جهت ارتقای رفتار اخلاقی فردی و حرفه ای تلاش نموده و سازوکارهایی برای بهبود و تقویت آن در پیش گیرند.
۵. بررسی الگوی مصرف نان در ایران نویسنده: خلیل حیدری الهام اسماعیلی پور منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۹ شماره ۴۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد اقتصاد بخشی،اقتصاد صنعتی،کشاورزی،انرژی،منابع طبیعی،محیط زیست اقتصاد کشاورزی سیاست گذاری،سیاست های غذایی تعداد بازدید : ۹۸۰ چکیده تعداد دانلود : ۴۹۴
۶. بررسی مفاهیم بنیادین رقابتی در بنگاه ها: توانمندی پایدار در کرانه های مواج رقابت نویسنده: روزبه حبیبی منبع: توسعه مدیریت دوره جدید شهریور ۱۳۸۹ شماره ۸۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۱۰۹ چکیده تعداد دانلود : ۶۷۵
۷. بررسی اجمالی خصوصیسازی در چند کشور منتخب با اشارهای برسیاستهای کلی اصل 45 نویسنده: سعید کیانپور منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید آذر و دی ۱۳۸۸ شماره ۳۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد اقتصاد بخشی،اقتصاد صنعتی،کشاورزی،انرژی،منابع طبیعی،محیط زیست اقتصاد صنعتی سازمان های غیر انتفاعی و بنگاه های عمومی مقایسه بنگاه های خصوصی و عمومی،خصوصی سازی تعداد بازدید : ۷۵۲ چکیده تعداد دانلود : ۳۷۵
۸. رقابت پذیری اقتصاد ملی، الحاق به سازمان جهانی تجارت و سند چشم انداز ۱۴۰۵ نویسنده: مسعود کمالی ارکانی منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید خرداد و تیر ۱۳۸۸ شماره ۳۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد اقتصاد بین الملل تجارت همگرایی اقتصادی تعداد بازدید : ۸۸۱ چکیده تعداد دانلود : ۵۶۱
۹. تحلیل رفتار پویای مصرفی مناطق شهری کل کشور و استان اصفهان: کاربرد دستگاه تقاضای تقریبا ایده آل طی دوره 84-1358 نویسنده: همایون رنجبر علی خرم روز منبع: پژوهشنامه بازرگانی ۱۳۸۸ شماره ۵۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۹۰۲ چکیده
۱۰. بررسی رابطه رشد اقتصادی و فقر با رویکرد کششی فقر در ایران (طی سال های 1383-1363) نویسنده: حسین صادقی سقدل عباس عصاری آرانی ظریفه جلیلی منبع: پژوهشنامه بازرگانی ۱۳۸۸ شماره ۵۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۲۵۳ چکیده
۱۱. آثار توسعه تجارت بر توسعه مالی در اقتصاد ایران نویسنده: محمد راستی منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید مهر و ابان ۱۳۸۸ شماره ۳۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد اقتصاد بین الملل مالیه بین الملل پیش بینی وشبیه سازی مالی بین المللی تعداد بازدید : ۱۴۱۰ چکیده تعداد دانلود : ۶۷۹
۱۲. بررسی میزان اثر پذیری متغیر های کلاناقتصاد ایران از بحران مالی جهانی نویسنده: سعیده شفیعی محمدحسن صبوری دیلمی منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید بهمن و اسفند ۱۳۸۸ شماره ۳۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد اقتصاد مالی بحران های مالی تعداد بازدید : ۹۶۰ چکیده تعداد دانلود : ۴۸۳
۱۳. عوامل موثر درموفقیت همکاریهای مشترک بینالمللی (مطالعه موردی مرکز تحقیقات ایران خودرو) نویسنده: رحمان سرشت محمد باشکوه معصومه پهلوانی قمی منبع: نشریه مدیریت بازرگانی ۱۳۸۸ شماره ۳ کلید واژه ها: یادگیری همکاریهای بینالمللی انگیزه و انتخاب شریک حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۰۶۰ چکیده همکاری مشترک بینالمللی به شرکتها فرصت میدهد تا نسبت به ارتقای مزیت رقابتی و انتقال تکنولوژی جهت افزایش منابع و قابلیتهای سازمانی خود اقدام کنند. سوالات اصلی این پژوهش عبارتند از: 1 چه عواملی در موفقیت همکاری مشترک واحد فناوری داخلی با شرکت خارجی تاثیرگذارند؟ 2 این عوامل چه ارتباطی با یادگیری دارند. جامعه آماری این پژوهش کلیه افرادی که به طور مستقیم در اجرایی ساختن طرح تحقیق و توسعهای شرکت ایران خودرو دخیل بوده است، محسوب میشود. نمونه آماری مناسب بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران و انجام تعدیلات لازم در نهایت برابر با 105 نفر تعیین گردید جامعه آماری بالغ بر 250 نفر است که از این تعداد حدود 150 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. از این 150 نفر، 105 پرسشنامه در تحلیل نهایی مورد استفاده واقع شد. برای تکمیل ادبیات پژوهش و مبانی تئوریک از روش کتابخانهای و برای گردآوری سایر اطلاعات مورد نیاز در مورد پروژهها از روش میدانی(پرسشنامه و مصاحبه) استفاده شده است. جهت بررسی میزان و نوع ارتباط بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که انتخاب شریک، انگیزه شکل دهی همکاری، نوع کنترل و نفوذ بر شبکه همکاری، تجربه همکاری مشترک و انتظارات طرفین همکاری از جمله عوامل تاثیرگذار در یادگیری همکاری مشترک هستند.
۱۴. مبحثی از مباحث حقوق اقتصادی: استانداردسازی محصولات و چالش های حقوق مالکیت فکری نویسنده: محسن صادقی منبع: پژوهشنامه بازرگانی ۱۳۸۸ شماره ۵۳ کلید واژه ها: حقوق ایران استانداردسازی حقوق مالکیت فکری محصول مرحله وضع استاندارد مرحله انتشار استاندارد و مرحله اجرای استاندارد حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۵۱۱ چکیده استاندارد در زندگی امروزی، نقش و جایگاهی غیرقابل انکار دارد و اهمیت و دخالت آن در ابعاد مختلف زندگی ما روز به روز بیش از پیش می شود. با این حال، اجرایی کردن فرآیند استانداردسازی و استفاده از منافع عمومی آن گاه با منافع خصوصی دارندگان اموال فکری بویژه دارندگان ورقه اختراع، تعارض پیدا می کند و این پرسش را مطرح می سازد که این تعارض کجا شکل گرفته و راه حل برون رفت از آن چیست؟ از آنجا که مطالعات صورت گرفته پیرامون استانداردسازی محصولات، عمدتاً اقتصادی بوده است، طبیعتاً رابطه حقوق مالکیت فکری و استاندارد چندان مورد توجه نبوده است، از این رو، در این مقاله درصدد آن هستیم تا نقش و جایگاه حقوق مالکیت فکری در استانداردسازی محصولات، راه حل رفع تعارض میان این دو و جایگاه موضوع را در حقوق ایران نقد و بررسی کنیم.
۱۵. همگرایی اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی نویسنده: علیرضا شکیبایی فاطمه کبری بطا منبع: پژوهشنامه بازرگانی ۱۳۸۸ شماره ۵۳ کلید واژه ها: همگرایی اقتصادی مدل جاذبه منطقه آسیای جنوب غربی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۳۵۲ چکیده تعداد دانلود : ۵۸۵ پدیده جهانی شدن، تحولات سریع و عمیق در ساختار مناسبات جهانی و شکل گیری قطب ها در جهان به ویژه طی نیم قرن گذشته، جستجوی تعریف جدیدی از تعاملات سازنده و مؤثر در روابط و همکاری های منطقه ای و شکل د هی به راهبرد توسعه ای در بخش جنوب غربی آسیا را ضروری نموده است. لذا ایران با درک شرایط جهانی برای همگرایی، منطقه آسیای جنوب غربی را به عنوان حوزه تعامل منطقه ای مورد تاکید قرار داده است.تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت بلوک منطقه ای احتمالی برای ایران در منطقه آسیای جنوب غربی هدف اصلی این مطالعه است. در این مطالعه، مدل جاذبه مبنای الگوسازی برای برآورد اثرات تجاری قرار گرفته است تا با استفاده از امکانات این مدل (اقتصادسنجی با روش داده های تابلویی) برای دوره ی 2006-1995 تغییرات تجارت بین کشورهای عضو احتمالی و بین کشورهای عضو با سایر کشورهای جهان مورد بررسی قرار گیرد. نتایج برآورد، پتانسیل تجاری کشور ایران و یکپارچگی اقتصادی کشورهای عضو بلوک منطقه آسیای جنوب غربی را در تجارت دوجانبه مقدار 61 درصد نشان می دهد و بیان می کند، که حجم جریانات تجاری دوجانبه میان آنها افزایش می یابد. همچنین تخمین مدل بدون حضور ایران، همگراتر است و بلوک منطقه ای تجارت بین اعضای بلوک را به میزان 71 درصد افزایش خواهد داد.
۱۶. پتانسیل های ایجاد و انحراف تجارت در تجارت ترجیحی دوجانبه ایران (مطالعه موردی سوریه، ترکیه و اندونزی) نویسنده: مهدی ناصری میترا نصیری منبع: پژوهشنامه بازرگانی ۱۳۸۸ شماره ۵۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۸۴۹ چکیده
۱۷. ریسک در بانکها و موسسات مالی اسلامی (با رویکردی بر ریسک قانونی) نویسنده: محمدحسین مشرف جوادی حمزه قوچی فرد منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید آذر و دی ۱۳۸۸ شماره ۳۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد اقتصاد اسلامی اقتصاد کلان و اقتصاد پولی،مالی ،اقتصاد توسعه نهاد ها و خدمات مالی،بانکداری تعداد بازدید : ۱۴۸۵ چکیده تعداد دانلود : ۸۹۷
۱۸. بررسی رابطه توسعه مالی و رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک:آزمون فروض پاتریک نویسنده: محمد راستی منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید آذر و دی ۱۳۸۸ شماره ۳۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد توسعه اقتصادی،تغییر تکنولوژیکی،رشد توسعه اقتصادی بازارهای مالی،پس انداز،سرمایه گذاری،حاکمیت و مالیه شرکتی تعداد بازدید : ۹۶۱ چکیده تعداد دانلود : ۴۸۸
۱۹. بررسی وضعیت تطبیقی ابعاد مختلف توسعه (اقتصادی، تجاری، مالی و انسانی) در کشورهای عضو اوپک نویسنده: محمد راستی منبع: بررسی های بازرگانی دوره جدید بهمن و اسفند ۱۳۸۸ شماره ۳۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات حوزههای تخصصی اقتصاد توسعه اقتصادی،تغییر تکنولوژیکی،رشد توسعه اقتصادی تحلیل های کلان توسعه تعداد بازدید : ۱۱۲۳ چکیده تعداد دانلود : ۵۲۲
۲۰. حاکمیت اقتصادی نویسنده: نیلوفر ظهوریان فولادی منبع: میثاق مدیران ۱۳۸۸ شماره ۴۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی کلیات تعداد بازدید : ۱۱۰۱ چکیده تعداد دانلود : ۴۵۶