آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۱

چکیده

متن


مرکز تحقیقات علمى دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى با همکارى پژوهشى جمعى از محققان صاحب نظر در علوم اسلامى تا کنون پژوهش‏هاى بایسته‏اى را در عرصه اندیشه سیاسى و مباحث‏حکومت اسلامى به سامان رسانده و موضوعات متنوع دیگرى را در دست تحقیق دارد .
در راستاى‏اطلاع‏رسانى به پژوهشگران و محققان محترم، علاوه بر پژوهشهاى گذشته تعداد هشت عنوان کتاب که اخیرا از سوى این مرکز منتشر شده است معرفى مى‏گردد .
تحقیق برگزیده جشنواره دین‏پژوهان کشور در سال 1381
آزادى، عقل و ایمان
پژوهشى انتقادى در مبانى کلامى، فقهى و حقوقى آزادى عقیده
مؤلف: محمد سروش/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 432/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 22000ریال
آزادى از موضوعاتى است که از محورها و مباحث پردامنه‏اى برخوردار است . آزادى براى بسیارى از مکتب‏ها شعار مشترک است ولى در همه نحله‏هاى فکرى مبانى یک سانى ندارد . آزادى اندیشه و عقیده نیز از این دست مى‏باشد .
در اسلام آزادى عقیده بر دو اصل «آزادى عقل‏» و «آزادى ایمان‏» بنا نهاده شده است . در این کتاب، هر دو بعد آزادى از زوایاى مختلف کلامى، فقهى، عرفانى و حقوقى مورد بررسى و تحلیل قرار گرفته است . همچنین با تبیین اصول و مبانى آن در فرهنگ اسلام و غرب، نتایج مربوط به هر دیدگاه مشخص شده است .
حقوق و وظایف شهروندان و دولتمردان
مؤلف: سید جواد ورعى/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 592/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 25000ریال
حقوق و وظایف متقابل شهروندان و دولتمردان در نظام سیاسى اسلام، جایگاهى خطیر و اهمیتى فراوان دارد، که تبیین آن در جامعه اسلامى از یک سو برجستگى‏هاى مکتب الهى - سیاسى اسلام را در مقایسه با مکاتب بشرى نشان مى‏دهد و از سوى دیگر زمینه آشنایى هر چه بیشتر مردم و مسؤولان را با حقوق و وظایفشان فراهم مى‏سازد .
این کتاب در دو بخش تنظیم گشته است: بخش نخست عهده دار بیان و تحلیل حقوق و وظایف شهروندان جامعه اسلامى مى‏باشد و بخش دوم حقوق و وظایف دولتمردان و مسئولان حکومت اسلامى را به بحث گذاشته است .
چالش‏هاى فکرى نظریه ولایت فقیه
مؤلف: مصطفى جعفر پیشه فرد/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 192/نوبت چاپ: اول، 1382
قیمت: 14000ریال
نظریه ولایت فقیه مبناى نظام جمهورى اسلامى و اندیشه سیاسى بنیان‏گذار آن به حساب مى‏آید که در عین ریشه‏دار بودن آن در فقه شیعه طرح مجدد آن از سوى امام خمینى (ع) چالش‏هایى را در عرصه فکر و اندیشه ایجاد کرده است .
این‏تحقیق‏عمدتابه پاسخ گویى به شبهات و پرسش‏هایى مى‏پردازد که موضوع ولایت فقیه به عنوان تنها نظریه رایج و فراگیر فقه شیعه در باب دولت‏با آن رو به رو مى‏باشد .
محقق پرسش‏ها و شبهه‏هاى مورد بحث را در سه بخش مورد بررسى قرار داده است: ابتدا آن چه مربوط به مفهوم ولایت مى‏باشد مطرح شده است و سپس آن چه به موضوع «انتصاب‏» ارتباط دارد مورد بحث قرار گرفته و در پایان نیز موضوع مدیریت فقهى و شبهاتى که در سازگارى یا ناسازگارى آن با مدیریت علمى مطرح ساخته‏اند، تحلیل و ارزیابى شده است .
حاکمیت‏سیاسى معصومان (ع)
مؤلف: محمد على رستمیان/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 332/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 17000ریال
حاکمیت‏سیاسى از عناوین مطرح در علم سیاست است که در مباحث مربوط به دولت و حکومت اهمیت ویژه‏اى دارد . اکمیت‏سیاسى معصومان (ع) به معناى رابطه آنان با جامعه از نظر اداره و اقتدار براى قانون گذارى و اجراى قانون مى‏باشد که در این کتاب در چهار فصل تبیین شده است .
مفهوم حاکمیت‏سیاسى و عناوین مقارن، حاکمیت‏سیاسى پیامبر (ص) و امامان (ع) از نگاه قرآن و احادیث و سیره آنان در حاکمیت‏سیاسى، مباحث این پژوهش را تشکیل مى‏دهند .
حکومت علوى; بنیان‏ها و چالش‏ها
مؤلف: گروهى از نویسندگان/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 264/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 13000ریال
دوران کوتاه حکومت امیرالمؤمنین على بن ابى طالب (ع) مصداقى جامع و الگویى ماندگار از نظام سیاسى اسلام و حکومت‏حق و عدل پس از حکومت پیامبر اکرم (ص) بر جاى گذاشت دراین کتاب، مسایل کلى حکومت علوى جهت تبیین سیره و سلوک آن حضرت تحت عناوین:
رویکرد به حکومت علوى، بازشناسى حکومت علوى، خاستگاه حکومت علوى، عوامل ناپایدارى حکومت علوى، انگیزه‏هاى مخالفت‏با حکومت علوى، حکومت علوى و جریانهاى اجتماعى و . . . تحقیق و تبیین شده است .
حکومت علوى; هدف‏ها و مسئولیت‏ها
مؤلف: گروهى از نویسندگان/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 333/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 17000ریال
در این کتاب به هدف تبیین حکومت و سلوک علوى در بعد هدف‏ها و مسئولیت‏ها، موضوعاتى چون اقتدار ملى در سایه رفتار علوى، وظایف و مسؤولیت‏هاى حاکم از نگاه على (ع) حقوق مردم در نگاه على (ع)، حکومت علوى از نگاه امام خمینى (ره)، آرمانهاى حکومت از دیدگاه امام على (ع)، حکومت علوى و اهتمام به اصلاحات، نگاه به امنیت از منظر امیرمؤمنان (ع)، اهتمام به دین در حکومت علوى، و مبارزه با فساد در حکومت علوى، مورد تحقیق و بررسى قرار گرفته است .
حکومت علوى; ساختار و شیوه حکومت
مؤلف: گروهى از نویسندگان/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 266/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 13000ریال
اصول گرایى علوى در چالش با ماکیاولیسم اموى، قهر و مدارا در حکومت علوى، مبانى آزادى و آزادگى انسان در اندیشه سیاسى امام على (ع)، نظام قضایى امیرمؤمنان (ع)، بیت المال در نهج البلاغه، انتقادگرى و انتقاد پذیرى در حکومت علوى، احکام ولایى در حکومت علوى، سیره امیرالمؤمنین در برخورد با مخالفان «جنگ طلب‏» از جمله مطالبى است که در تبیین حکومت و سلوک علوى در بعد ساختار و شیوه حکومت مورد بحث قرار گرفته است .
حکومت علوى; کارگزاران
مؤلف: گروهى از نویسندگان/قطع: وزیرى
تعداد صفحه: 215/نوبت چاپ: اول، 1381
قیمت: 11000ریال
دراین کتاب به هدف تبیین حکومت و سلوک علوى، در موضوع کارگزاران و شیوه رفتار آن حضرت با آنان، عناوینى چون روشهاى تربیت‏سیاسى کارگزاران از منظر على (ع)، امام على (ع) کارگزاران حکومت و راهکارهاى اصلاحات، ملاک‏هاى گزینش کارگزاران در حکومت علوى، کارگزاران و موقعیت جغرافیایى حکومت علوى، کارآمدى و شاخصه‏هاى آن در اندیشه امام على (ع) و نظارت بر کارگزاران در حکومت علوى بررسى گردیده است .

تبلیغات