سند چشم انداز بیست ساله از نگاه رهبر معظم انقلاب (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
متن
جایگاه شایسته ملت ایران چشمانداز بیست ساله کشور - که امسال، سال شروع آن است - یک کار اساسى و مهم است; افق آینده کشور را براى آحاد مردم روشن ومشخص مىکند. در ضمن اجراى چند برنامه، این چشمانداز باید تحققپیدا کند. امسال سال شروع برنامه چهارم هم هست، که باید بتواندسند چشمانداز را پنج سال جلو ببرد و از لحاظ زمانبندى، آن ر بهاهداف خود در طول این پنج سال برساند. اینها اهمیت این ساله رابراى ما معنا مىکند. ما نمىتوانیم از عدالت اجتماعى فقط حرفى بگوییم و بشنویم. ما نمىتوانیم از صلاح اجتماعى فقط سخنى بگوییم وبشنویم. باور دینى، ایمان انقلابى و باورهاى ملى باید عمق پید کند. کشور ما با ملت مؤمن خود - که در جهت علم و فناورى هم پیشرفت مىکند - باید الگویى بشود از توانایى و اقتدار و پیشرفت، تا مسلمانهاى دنیا را تشویق و نام اسلام را بلند کند. شایسته ملت ایران چنین جایگاه و چنین موقعیتى است. این مقطع تاریخى به این جهت براى ما مهم است.
84/2/11 در اجتماع مردم کرمان
سند چشمانداز و اهداف واقع بینانه
دنبال آرمانهاى حقیقى در قالب و لباس عملى آن بگردید. نباید دنبال ایده آل هایى بود که عملى و اجرایى نیستند. نباید به کم قانع شد و از آن آرمانها دور ماند. آنچه همواره باید مورد نظر باشد، چشمانداز بیست ساله است; این چشمانداز خیلى مهم است. به شهادت افرادى که کارشناس و متخصص این کار هستند، این چشمانداز کاملاً عملى است یعنى به هیچ وجه در آن بلند پروازىهاى بیهوده و بىپشتوانه وجود ندارد. درست نگاه کنید، دقت کنید و چشمانداز بیست ساله را بخوانید. ما ملت ایران با این قانون اساسىِ جامع و با این ارکان نظام (اگر خوب کار کنند و درست کار کنند) مىتوانیم در ظرف بیست سال، کشور خود را به نقطه اوج و قلّهاى که در این چشمانداز تصویب شده، برسانیم. سیاستها را در نظر داشته باشید. سیاستها بر اساس این چشمانداز تنظیم شده است. قانونه باید با سیاستها هماهنگ باشد; یعنى در دل سیاستها جا بگیرد و به سمت این چشمانداز حرکت کند، آن چشمانداز هم بر پایه اسلام است. باید همه وقت و همت و شغل را مصروف همین اهداف کرد و در واقع ذوب در این اهداف شد.
83/2/27 در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم
رسیدن به اهداف بلند، در پرتو همتهاى والا
رسیدن به هدفهاى بلند نظام اسلامى، همتى مىخواهد به همان بلندى و پاى استوارى مىخواهد تا بتواند این مسیر دشوار را تا رسیدن به قلهها طى کند و این جز با اتصال به منبع قدرت، امکانپذیر نیست.
82/5/15 در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام
سند چشمانداز، براى رسیدن به عدالت
عدالت چیزى است که آسان بر زبان جارى مىشود; اما آسان به دست نمىآید. برنامهریزیهاى بلند مدت لازم دارد. باید این برنامهریزیها را بکنیم و چشمانداز خود ر چشمانداز عادلانه قرار دهیم; چیزى باشد که ما را به عدالت نزدیک کند.
82/8/23 خطبههاى نماز جمعه تهران
سند چشمانداز و رسالت جوانان
شما جوانهاى عزیز من! سند چشمانداز را مطالعه کنید اگر کسى دقت نکند ممکن است خیال کند افرادى نشستهاند و انشأ نوشتهاند، ولى نه، بدانید انشأ نیست. کلمه کلمه این چشمانداز - ب تأکید مىگویم - محاسبه شده است. اینکه ما گفتیم در بیست سال آینده مىخواهیم کشور اول منطقه در این خصوصیات باشیم و این شاخصها را داشته باشیم - که در سند دو صفحهاى چشمانداز ذکر شده - کلمه کلمه اینها بررسى و محاسبه و کارشناسى شده است. ما مىتوانیم; منتها این توانستن شروطى دارد. ببینید عزیزان من! همه شما مثل فرزندان من هستید. من یک یک شما جوانهاى عزیز را از ته دل دوست مىدارم و معتقدم هر کارى در این مملکت باید بشود و بتوان کرد، باید به دست شماها انجام شود. البته هر کارى سازوکار دارد. مایلیم صادقانه مطلب براى شما روشن شود. ما معتقدیم این چشمانداز تحقق یافتنى است اما باید برنامهریزى و راه حرکت را پیدا کرد، کسى هم که عامل و مباشر این کار است، نسل جوان است. اینکه من مىگویم: «ما مىتوانیم»، یک تحلیل اسلامى - قرآنى دقیق دارد. ما در اسلام و در تعبیرات دینى چیزى داریم به نام تقدیر، چیزى داریم به نام قضا، که روى هم گفته مىشود: «قضا و قدر». ما به قضا و قدر اعتقاد داریم، هم قَدَر حق است، هم قضا حق است. بعضىها خیال مىکنند آدم اگر معتقد به قضا و قدر شد، نمىتواند اراده و قدرت انتخاب انسان ر مؤثر بداند. این همان بد فهمیدن معناى قضا و قدر است. نه خیر، ما کاملاً به قضا و قدر و حق انتخاب انسان معتقدیم، اینها مکمل یکدیگرند.
83/10/17 در دیدار با جوانان، اساتید، دانشجویان و معلمان همدان
سند چشمانداز و مسؤولیت قواى سهگانه
درباره سند چشمانداز بیست ساله، آنچه اهمیت دارد این است که مسؤولان به وظایف خود با چشم مسؤولانه نگاه کنند، و قواى سهگانه آنچه را که چشمانداز بیست ساله برعهده آنان گذاشته است، آن را بار مسؤولیت عظیمى براى آینده کشور بدانند. اگر چه دوره مسؤولیته در دوران بیست ساله، دورههاى کوتاه مدت و چهار ساله است ولیکن هر کدام از این حلقههاى چهار ساله تشکیل دهنده زنجیر، بسیار مهم و تعیین کننده سرنوشت کشور در بیست سال آینده خواهد بود. بخصوص در سالهاى اول لازم است، زیر ساختهاى این برنامه مهم و چشمانداز روشن و ساز و کارهاى آن آنچنان تنظیم و چیده شود، که بتوان براساس آن این بناى مستحکم را بالا برد و براى آینده کشور و ملت جاده هموارى را براى پیشرفت فراهم کرد.
پیام نوروزى سال 1384
وظایف دولت در تحقق سند چشمانداز
دولت محترم و خدمتگزار با برنامهریزى صحیح، به همان کیفیتى که در سند چشمانداز بیست ساله تصویب شده و سیاستهایى که اعلام شده است - که جهت این سیاستها هم «عدالت، رفاه عمومى و توسعه علمى و فنى همه جانبه و عدالت محور است - حرکت کند. دستیابى به این اهداف والا، دور از دسترس نیست. ب تلاش، با توکل به خدا، با تکیه به مردم، با استفاده از نیروهاى بانشاطى که در جامعه جوان ما - بحمدالله - فراوانند، مىتوان به این هدفها دست یافت. استفاده از شیوههاى علمى، کار لازمى است. البته علم نباید با نسخههاى وارداتى که اغلب آنها منسوخ است; چه در زمینه اقتصاد، چه در زمینه مسائل فرهنگى، چه در زمینههاى گوناگون اشتباه بشود. بعضىها دوست دارند ما نسخههاى منسوخ و از دور خارج شده غربىها را بار دیگر، در این جا دستورالعمل علاج به حساب بیاوریم. نه، شیوههاى پیشرفته، شیوههاى نو و با تکیه به فهم و درک و نیاز ایرانى، استفاده از علم و توجه به نیاز داخل و اقتضائات کشور مىتواند راه درست را به ما نشان دهد و ما را پیش ببرد. ما در زمینه علم باید حرکت خود را جدّى کنیم; در پیوند علم و صنعت و فناورى کار کنیم; در پیدا کردن شیوههاى توزیع عادلانه امکانات تلاش و فکر کنیم; بهترین و آسانترین و عملىترین شیوهها را انتخاب کنیم و به طور جدى وارد شویم.
84/5/12 در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى دکتر احمدىنژاد
سند چشمانداز و وظایف دانشگاه
یکى از نکاتى که به نظر من خیلى مهم است مسأله سند چشمانداز بیست ساله است. این سند یک سند کارشناسى شده است. هر کس از کارشناسان اقتصادى وابسته به بخشهاى مختلف، راجع به این سند اظهار نظر کرده، ستایشآمیز اظهار نظر کرده است. در خارج هم، ما بازتابش را در مذاکرات سیاسى، در اسناد سیاسى و در انطباعهاى سیاسى در ذهن مخاطبان یافتهایم. جا دارد روى بخشهاى مختلف این سند تحقیق شود، پروژههاى تحقیقى و علمى از این سند استخراج گردد و بعد با پیشرفت کار در ظرف یک سال، دو سال مقایسه شود و معلوم گردد که ما در این بخش پیش رفتهایم یا نرفتهایم؟ این کار اساتید و دانشگاههاست که بنشینند و روى این سند کار کنند، موانع را بسنجند. مسؤولان دولتى و مسؤولان کشور را کمک و راهنمایى کنند تا موانع برداشته شود، این یکى از کارهاى بسیار مهم است.
83/10/17 در دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاهها