«همدلى و همکارى» شرط تحقق اهداف «سند چشم انداز» (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
ضرورت تدوین برنامههاى کلان براى آینده نظام جمهورى اسلامى، مسؤولان بلند پایه نظام را به تدوین «سند چشمانداز بیست ساله» رهنمون ساخت. ارج نهادن تدبیر رهبرى و تلاش کارشناسان و همکارى مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه مجریه براى تدوین این سند، ایجاب مىکرد که این سند مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته و ابعاد مختلف آن تبیینو نقد و بررسى شود.تحقق اهداف والاى این سند فقط با همکارى و همفکرى همه جریانات سیاسى و علاقمندان و دلسوزان اعتلاى ایران اسلامىامکانپذیر است. هدف مجله حکومت اسلامى از پرداختنبه این سند تأکید بر اهمیت آن، ضرورت انجام پژوهشهاى علمى و نشان دادن اهمیت آن در نگاه مجلس خبرگانرهبرى است.
1- «برنامه ریزى» از ضرورتهاى امروز اداره جوامع و از شرایط لازم موفقیت در عرصه مدیریت بشمار مىرود. اگر از ماهها و سالهاى نخست پس از پیروزى انقلاب اسلامى و تأسیس نظام جمهورى اسلامى بگذریم که شرایط ویژه آن اقتضاى برنامهریزىهاى کلان و دراز مدت و حتى میان مدت را نداشت، پس از تثبیت و استقرار نظام سیاسى جدید، در دو دهه گذشته قدمهاى مثبت و مفیدى در عرصه برنامهریزى برداشته شد.تدوین سه برنامه پنج ساله و اجراى آنها و آشنایى هر چه بیشتر با ظرفیتهاى رشد وتوسعه کشور و شناخت موانع آن در ابعاد گوناگون، مسؤولان بلند پایه کشور را به این واقعیت متوجه کرد که تحقق اهداف مقدس جمهورى اسلامى نیازمند تدوین سندى است که اهداف بلند مدت نظام را در ابعاد علمى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى ترسیم نموده وشرایط و الزامات تحقق آن، همچنین چالشهاى پیشروىِ نظام را در دو دهه آینده مشخص نماید.از دیدگاه رهبر معظم انقلاب:«دستیابى به سعادت انسانى، نیاز به هدفگذارى سنجیده، آرمانى و بلند مدت دارد. نیل به هدفهاى بلند نظام اسلامى، همتى مىخواهد به همان بلندى و پاى استوارى مىخواهد ت بتواند این مسیر دشوار را تا رسیدن به قلهها طى کند و این جز با اتکال به منبع لایزال قدرت امکانپذیر نیست.» تدبیر رهبرى و همت والاى مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین «سند چشمانداز جمهورى اسلامى ایران در افق 1404 ه' .ش»، پس از تلاشى فشرده و کارشناسانه، امیدها ر در رسیدن به اهداف بلند نظام اسلامى زنده کرد.2-بىشک تدوین این سند با همکارى گروههاى کارشناسى در دولت و مجمع قدم اول در این مسیر دشوار، ولى مبارک بشمار مىرود. آنچه از تدوین سند مهمتر است، تلاش جمعى و همکارى همگانى دولت و ملت، احزاب و جریانات سیاسى دلسوزِ نظام است. همه آنان که اعتلاى ایران اسلامى آرزویشان و تحقق آرمانهاى بلند امام خمینى، بنیانگذار جمهورى اسلامى دغدغهشان است، نمىتوانند نسبت به سرنوشتِ سندى که توسط مسؤولان بلند پایه نظام تهیه و از سوى رهبر فرزانه انقلاب به دولتمردان در قواى سه گانه کشور ابلاغ شده، بىتفاوت باشند; چرا که رسیدن به نقطه درخشانى که در این سند مشخص شده و «ایران کشورى توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادى، علمى و فن آورى در سطح منطقه با هویت اسلامى و انقلابى، الهام بخش در جهان اسلام و باتعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل» ترسیم گردیده، افتخار هر ایرانى مسلمان و حتى غیر مسلمان، از هر قشر و گروه، قوم وقبیله، حزب و جناح سیاسى است و نگاه حزبى و گروهى به این مقوله تنها مىتواند از هواى نفس یا کوتهبینى نشأت بگیرد.نادیده گرفتن تلاش و کوشش طاقت فرساى کارشناسان و دلسوزان نظام و تحقیر آن و از نقطه صفر شروع کردن، با منطق اسلامى و عقلایى ناسازگار است. این سخن به معناى مطلق انگاشتن این سند و آن را عارى از هر عیب و نقصى دانستن نیست، بلکه به معناى احترام گذاشتن به تلاش جمعى مسؤولان نظام در تدوین سندى است که اینک با ابلاغ آن از سوى رهبرى، حرکت بر محور آن، وظیفهاى همگانى است.رسیدن به اهداف والایى که در این سند ترسیم شده، از توان و ظرفیت یک جناح فکرى و سیاسى خارج است. از این رو، همفکرى و همکارى همه صاحبان فکر و اندیشه و همه سلایق سیاسى درون نظام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. حرکت در مسیرى متعادل ب هدف همراه ساختن همه نیروهاى وفادار به انقلاب و جلوگیرى از نومیدى علاقمندان و انزوا و بىتفاوتىِ آنان که دل در گرو آینده درخشان جمهورى اسلامى دارند، رسالت امروز مسؤولان و دولتمردان است.چنانچه حمایت و پشتیبانى از دستاندرکاران نظام در بخشهاى مختلف، به منظور نیل به اهداف سند چشمانداز وظیفهاى همگانى بویژه نخبگان و فرهیختگان است. همراهى وهمکارى همه سرنشینان کشتى انقلاب، دوستان این نظام را در اقصى نقاط جهان خشنود ودشمنان کینه توز آن را از رسیدن به اهداف شومشان مأیوس مىکند.3-پس از این مرحله همت و اراده قواى سه گانه کشور، مجلس، دولت و قوه قضاییه است که در برنامهریزىها، وتصمیمگیرىهاى خرد و کلان و تهیه طرحها و لوایح و تدوین سیاستهاى بخشى، سیاستهاى کلى برنامههاى پنج ساله را که در راستاى تحقق سندچشمانداز، ترسیم شده، رعایت کرده و تخطى از آن را برخود روا نشمارند.نقدها و ایرادها به سند چشمانداز و یا سیاستهاى کلى نظام باید از مسیر طبیعى خود و با هدف اصلاح آنها توسط مراجع قانونى انجام گیرد، چرا که داشتن نقد و ایراد، مجوّزى براى نقض این سند و سیاستهاى کلى نخواهد بود.همان طور که اگر دولت به ماده و تبصرهاى از یک طرح ی لایحه نقد و اشکال داشته باشد، در عین آنکه خود را ملزم به اجراى آن مىداند، تلاش خود را از مجارى قانونى به منظور اصلاح آن در مرکز قانونگذارى دنبال مىکند و هیچگاه به خاطر ضعف و ایراد قانون به خود اجازه معطل گذاشتن قانون یا نقض آن را نمىدهد، نسبت به نقد و ایراد وارده بر سند چشمانداز وسیاستهاى کلى نیز باید همین روال طى شود. اگر مجلس ی دولت یا دستگاه قضایى نقد و ایرادى داشته باشند، تلاش مىکنند تا از طریق رهبرى و مجمع تشخیص مصلحت نظام که این سند ر تدوین و ابلاغ نمودهاند، پیگیرى نموده و نواقص احتمالى آن ر برطرف نمایند.بدیهى است رهبرى نظام که براساس اصل یکصدودهم قانون اساسى اختیار «تعیین سیاستهاى کلى نظام جمهورى اسلامى پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» و«نظارت بر حسن اجراى سیاستهاى کلى نظام» را برعهده دارد، نسبت به رعایت ی عدمرعایت سیاستهاى مدوّن ابلاغ شده، حق نظارت داشته باشد و این مهم را از طریق ابزارهایى که در اختیار دارد، تعقیب نماید که در خصوص سند چشمانداز و سیاستهاى کلى نظام; نظارت بر تحقق آنها را برعهده همان نهادى گذاشته که آنها را تدوین نموده استیعنى مجمع تشخیص مصلحت نظام; نظارت جدى و مؤثّر - نه تشریفاتى - مجمع وارائه مستمرّ گزارش این نظارت به رهبرى و طبعاً حساسیت و برخورد رهبرى با تخلفات احتمالى دولتمردان، مىتواند اهداف سند چشمانداز و سیاستهاى کلى نظام را محقق سازد. ممکن است برخى از مسؤولان قضایى ی تقنینى یا اجرایى بر اساس گرایشها وسلیقههاى خود آرأ و نظرات دیگرى داشته باشند، اما قاعدتاً در مقام عمل باید به اهداف والایى که در این سند تبیین شده، ملتزم باشند و معیارشان رعایت قانون و رعایت حدود اختیاراتشان باشد.4-اهداف مجله حکومت اسلامى از پرداختن به «سند چشمانداز» عبارتند از:1. تأکید بر اهمیت این سند به عنوان نخستین برنامه کلان ودراز مدت جمهورى اسلامى که چشمانداز آینده کشور ر ترسیم کرده و امید و انگیزه را در مردم تقویت نموده است. ارج نهادن این تلاش ارزشمند را رسالت محافل علمى مىدانیم.2. توجه دادن محققان و پژوهشگران به این مقوله مهم و حیاتى و نقد این سند که مىتواند سرمایهاى ارزشمند براى قدمهاى بعدى باشد. بدیهى است که هر حرکت مهمى در ابتد نقصها و کمبودهایى داشته باشد، نقد و پژوهش علمى موجب کمال و بالندگى این اقدام در آینده خواهد شد.3. نشان دادن اهمیت این سند در نگاه مجلس خبرگان رهبرى به عنوان مهمترین نهاد حفظ و حراست و تقویت رکن رکین نظام یعنى رهبرى، هدف و انگیزه دیگر ماست. جایگاه این مجلس و نظارت آن بر فعالیتهاى کلان نظام ایجاب مىکند به این سند نگاه ویژه نماید.ارائه گزارش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند تدوین سند چشمانداز در سیزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبرى و دعوت از رییس جمهور سابق به عنوان یکى از دستاندرکاران تدوین سند چشمانداز در چهاردهمین اجلاسیه این مجلس نشانگر اهمیت مضاعفِ این سند نزد خبرگان ملت است. اطلاع و آگاهى خبرگان ملت از مسائل کلان کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله یکى از ضرورتهایى است که با جایگاه مهم این نهاد در ساختار نظام ارتباطمستقیم دارد. اینکه خبرگان، طبق اصل یکصدویازدهم قانون اساسى، مقام تشخیصدهنده «تداوم شرایط رهبرى» و «توانایى رهبر در انجام وظایف قانونى خود»است. ضرورت اطلاع آنان از سیاستگذارىهاى کلى نظام و تدوین اسنادى چون سند چشمانداز را توجیه مىکند.فصلنامه حکومت اسلامى وظیفه خود مىدانست هم به منظور انعکاس نظرات و دیدگاههاى مطرح شده در اجلاسیههاى مجلس خبرگان رهبرى و هم «تبیین نقاط قوت وضعف سند چشمانداز» و «نظارت رهبرى بر تحقق اهداف این سند و سیاستهاى کلى» بهقلم محققان و پژوهشگران یک شماره را به این موضوع اختصاص دهد. متأسفانه تلاش فراوان مجله به منظور انجام یک گفتگوى علمى با بعضى از اعضاى مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع «ابعاد مختلف سند چشمانداز جمهورى اسلامى» به ثمر نرسید.بهامید آنکه قدمى کوچک در راه تحقق اهداف والاى نظام مقدس جمهورى اسلامى باشد.
1- «برنامه ریزى» از ضرورتهاى امروز اداره جوامع و از شرایط لازم موفقیت در عرصه مدیریت بشمار مىرود. اگر از ماهها و سالهاى نخست پس از پیروزى انقلاب اسلامى و تأسیس نظام جمهورى اسلامى بگذریم که شرایط ویژه آن اقتضاى برنامهریزىهاى کلان و دراز مدت و حتى میان مدت را نداشت، پس از تثبیت و استقرار نظام سیاسى جدید، در دو دهه گذشته قدمهاى مثبت و مفیدى در عرصه برنامهریزى برداشته شد.تدوین سه برنامه پنج ساله و اجراى آنها و آشنایى هر چه بیشتر با ظرفیتهاى رشد وتوسعه کشور و شناخت موانع آن در ابعاد گوناگون، مسؤولان بلند پایه کشور را به این واقعیت متوجه کرد که تحقق اهداف مقدس جمهورى اسلامى نیازمند تدوین سندى است که اهداف بلند مدت نظام را در ابعاد علمى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى ترسیم نموده وشرایط و الزامات تحقق آن، همچنین چالشهاى پیشروىِ نظام را در دو دهه آینده مشخص نماید.از دیدگاه رهبر معظم انقلاب:«دستیابى به سعادت انسانى، نیاز به هدفگذارى سنجیده، آرمانى و بلند مدت دارد. نیل به هدفهاى بلند نظام اسلامى، همتى مىخواهد به همان بلندى و پاى استوارى مىخواهد ت بتواند این مسیر دشوار را تا رسیدن به قلهها طى کند و این جز با اتکال به منبع لایزال قدرت امکانپذیر نیست.» تدبیر رهبرى و همت والاى مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین «سند چشمانداز جمهورى اسلامى ایران در افق 1404 ه' .ش»، پس از تلاشى فشرده و کارشناسانه، امیدها ر در رسیدن به اهداف بلند نظام اسلامى زنده کرد.2-بىشک تدوین این سند با همکارى گروههاى کارشناسى در دولت و مجمع قدم اول در این مسیر دشوار، ولى مبارک بشمار مىرود. آنچه از تدوین سند مهمتر است، تلاش جمعى و همکارى همگانى دولت و ملت، احزاب و جریانات سیاسى دلسوزِ نظام است. همه آنان که اعتلاى ایران اسلامى آرزویشان و تحقق آرمانهاى بلند امام خمینى، بنیانگذار جمهورى اسلامى دغدغهشان است، نمىتوانند نسبت به سرنوشتِ سندى که توسط مسؤولان بلند پایه نظام تهیه و از سوى رهبر فرزانه انقلاب به دولتمردان در قواى سه گانه کشور ابلاغ شده، بىتفاوت باشند; چرا که رسیدن به نقطه درخشانى که در این سند مشخص شده و «ایران کشورى توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادى، علمى و فن آورى در سطح منطقه با هویت اسلامى و انقلابى، الهام بخش در جهان اسلام و باتعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل» ترسیم گردیده، افتخار هر ایرانى مسلمان و حتى غیر مسلمان، از هر قشر و گروه، قوم وقبیله، حزب و جناح سیاسى است و نگاه حزبى و گروهى به این مقوله تنها مىتواند از هواى نفس یا کوتهبینى نشأت بگیرد.نادیده گرفتن تلاش و کوشش طاقت فرساى کارشناسان و دلسوزان نظام و تحقیر آن و از نقطه صفر شروع کردن، با منطق اسلامى و عقلایى ناسازگار است. این سخن به معناى مطلق انگاشتن این سند و آن را عارى از هر عیب و نقصى دانستن نیست، بلکه به معناى احترام گذاشتن به تلاش جمعى مسؤولان نظام در تدوین سندى است که اینک با ابلاغ آن از سوى رهبرى، حرکت بر محور آن، وظیفهاى همگانى است.رسیدن به اهداف والایى که در این سند ترسیم شده، از توان و ظرفیت یک جناح فکرى و سیاسى خارج است. از این رو، همفکرى و همکارى همه صاحبان فکر و اندیشه و همه سلایق سیاسى درون نظام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. حرکت در مسیرى متعادل ب هدف همراه ساختن همه نیروهاى وفادار به انقلاب و جلوگیرى از نومیدى علاقمندان و انزوا و بىتفاوتىِ آنان که دل در گرو آینده درخشان جمهورى اسلامى دارند، رسالت امروز مسؤولان و دولتمردان است.چنانچه حمایت و پشتیبانى از دستاندرکاران نظام در بخشهاى مختلف، به منظور نیل به اهداف سند چشمانداز وظیفهاى همگانى بویژه نخبگان و فرهیختگان است. همراهى وهمکارى همه سرنشینان کشتى انقلاب، دوستان این نظام را در اقصى نقاط جهان خشنود ودشمنان کینه توز آن را از رسیدن به اهداف شومشان مأیوس مىکند.3-پس از این مرحله همت و اراده قواى سه گانه کشور، مجلس، دولت و قوه قضاییه است که در برنامهریزىها، وتصمیمگیرىهاى خرد و کلان و تهیه طرحها و لوایح و تدوین سیاستهاى بخشى، سیاستهاى کلى برنامههاى پنج ساله را که در راستاى تحقق سندچشمانداز، ترسیم شده، رعایت کرده و تخطى از آن را برخود روا نشمارند.نقدها و ایرادها به سند چشمانداز و یا سیاستهاى کلى نظام باید از مسیر طبیعى خود و با هدف اصلاح آنها توسط مراجع قانونى انجام گیرد، چرا که داشتن نقد و ایراد، مجوّزى براى نقض این سند و سیاستهاى کلى نخواهد بود.همان طور که اگر دولت به ماده و تبصرهاى از یک طرح ی لایحه نقد و اشکال داشته باشد، در عین آنکه خود را ملزم به اجراى آن مىداند، تلاش خود را از مجارى قانونى به منظور اصلاح آن در مرکز قانونگذارى دنبال مىکند و هیچگاه به خاطر ضعف و ایراد قانون به خود اجازه معطل گذاشتن قانون یا نقض آن را نمىدهد، نسبت به نقد و ایراد وارده بر سند چشمانداز وسیاستهاى کلى نیز باید همین روال طى شود. اگر مجلس ی دولت یا دستگاه قضایى نقد و ایرادى داشته باشند، تلاش مىکنند تا از طریق رهبرى و مجمع تشخیص مصلحت نظام که این سند ر تدوین و ابلاغ نمودهاند، پیگیرى نموده و نواقص احتمالى آن ر برطرف نمایند.بدیهى است رهبرى نظام که براساس اصل یکصدودهم قانون اساسى اختیار «تعیین سیاستهاى کلى نظام جمهورى اسلامى پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» و«نظارت بر حسن اجراى سیاستهاى کلى نظام» را برعهده دارد، نسبت به رعایت ی عدمرعایت سیاستهاى مدوّن ابلاغ شده، حق نظارت داشته باشد و این مهم را از طریق ابزارهایى که در اختیار دارد، تعقیب نماید که در خصوص سند چشمانداز و سیاستهاى کلى نظام; نظارت بر تحقق آنها را برعهده همان نهادى گذاشته که آنها را تدوین نموده استیعنى مجمع تشخیص مصلحت نظام; نظارت جدى و مؤثّر - نه تشریفاتى - مجمع وارائه مستمرّ گزارش این نظارت به رهبرى و طبعاً حساسیت و برخورد رهبرى با تخلفات احتمالى دولتمردان، مىتواند اهداف سند چشمانداز و سیاستهاى کلى نظام را محقق سازد. ممکن است برخى از مسؤولان قضایى ی تقنینى یا اجرایى بر اساس گرایشها وسلیقههاى خود آرأ و نظرات دیگرى داشته باشند، اما قاعدتاً در مقام عمل باید به اهداف والایى که در این سند تبیین شده، ملتزم باشند و معیارشان رعایت قانون و رعایت حدود اختیاراتشان باشد.4-اهداف مجله حکومت اسلامى از پرداختن به «سند چشمانداز» عبارتند از:1. تأکید بر اهمیت این سند به عنوان نخستین برنامه کلان ودراز مدت جمهورى اسلامى که چشمانداز آینده کشور ر ترسیم کرده و امید و انگیزه را در مردم تقویت نموده است. ارج نهادن این تلاش ارزشمند را رسالت محافل علمى مىدانیم.2. توجه دادن محققان و پژوهشگران به این مقوله مهم و حیاتى و نقد این سند که مىتواند سرمایهاى ارزشمند براى قدمهاى بعدى باشد. بدیهى است که هر حرکت مهمى در ابتد نقصها و کمبودهایى داشته باشد، نقد و پژوهش علمى موجب کمال و بالندگى این اقدام در آینده خواهد شد.3. نشان دادن اهمیت این سند در نگاه مجلس خبرگان رهبرى به عنوان مهمترین نهاد حفظ و حراست و تقویت رکن رکین نظام یعنى رهبرى، هدف و انگیزه دیگر ماست. جایگاه این مجلس و نظارت آن بر فعالیتهاى کلان نظام ایجاب مىکند به این سند نگاه ویژه نماید.ارائه گزارش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند تدوین سند چشمانداز در سیزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبرى و دعوت از رییس جمهور سابق به عنوان یکى از دستاندرکاران تدوین سند چشمانداز در چهاردهمین اجلاسیه این مجلس نشانگر اهمیت مضاعفِ این سند نزد خبرگان ملت است. اطلاع و آگاهى خبرگان ملت از مسائل کلان کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله یکى از ضرورتهایى است که با جایگاه مهم این نهاد در ساختار نظام ارتباطمستقیم دارد. اینکه خبرگان، طبق اصل یکصدویازدهم قانون اساسى، مقام تشخیصدهنده «تداوم شرایط رهبرى» و «توانایى رهبر در انجام وظایف قانونى خود»است. ضرورت اطلاع آنان از سیاستگذارىهاى کلى نظام و تدوین اسنادى چون سند چشمانداز را توجیه مىکند.فصلنامه حکومت اسلامى وظیفه خود مىدانست هم به منظور انعکاس نظرات و دیدگاههاى مطرح شده در اجلاسیههاى مجلس خبرگان رهبرى و هم «تبیین نقاط قوت وضعف سند چشمانداز» و «نظارت رهبرى بر تحقق اهداف این سند و سیاستهاى کلى» بهقلم محققان و پژوهشگران یک شماره را به این موضوع اختصاص دهد. متأسفانه تلاش فراوان مجله به منظور انجام یک گفتگوى علمى با بعضى از اعضاى مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع «ابعاد مختلف سند چشمانداز جمهورى اسلامى» به ثمر نرسید.بهامید آنکه قدمى کوچک در راه تحقق اهداف والاى نظام مقدس جمهورى اسلامى باشد.