آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۱

چکیده

متن

متفکر فرزانه شهید آیة الله مطهرى از شخصیتهاى ماندگار جهان اسلام است. توان علمى، قدرت تفکر، توجه به نیازهاى زمان، احساس مسئولیت و اخلاص و در نهایت شهادت افتخار آفرین او موجب شد که از خود چهره‏اى جاودانه بجا گذارد و میراث گرانقدرش مورد توجه خاص اقشار مختلف مردم قرار گیرد. در دو دهه اخیر شخصیت استاد مطهرى محور کتب و مقالات متعددى قرار گرفته، اما آنگونه که شایسته‏شخصیت جامعى چون اوست، و اهمیت اندیشه‏هاى ناب او درعرصه‏هاى مختلف ایجاب مى‏کند، پژوهشهاى درخورى انجام نگرفته است.
تأسیس نظام جمهورى اسلامى بر محور افکار و اندیشه‏هاى بنیانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمینى‏قدس سره، فرصتى استثنایى در اختیار آرزومندان گسترش معارف اهل بیت‏علیهم‏السلام و شیفتگان حاکمیت مکتب تشیع نهاد. هر چند میراث برجاى مانده از امام در زمینه اندیشه سیاسى اسلام به قدر کافى غنى و پاسخگوى بسیارى از پرسشهاى موجود در این عرصه است، اما تحقیق در افکار و اندیشه‏هاى امام ما را از پژوهش در اندیشه شخصیتهاى بارز نهضت اسلامى بى نیاز نمى‏کند. در این میان استاد شهید تنها شخصیتى است که رهبر فقیه انقلاب آثار و تألیفات او را بى استثناء مورد تأیید قرار داده و به نشر و ترویج آنها سفارش نموده و همگان را به استفاده از آنها فرا خواند. در میان شخصیتهاى برجسته انقلاب افکار استاد به افکار امام نزدیکتر از همه بود، از همین رو امام او را «فرزند عزیز» و «ثمره عمر خویش» خواند. از این زاویه نیز ضرورت تلاش علمى در آثار و تألیفات استاد دو چندان مى‏شود تا شبهات و سؤالات روز جامعه از زبان «اسلام‏شناسى کم‏نظیر چون مطهرى» پاسخ داده شود.
فصلنامه «حکومت اسلامى» که پژوهش در «اندیشه و فقه سیاسى اسلام» را عهده‏دار است، به بهانه بیست و پنجمین سال شهادت استاد مطهرى یک شماره مجله را به «بازخوانى اندیشه سیاسى» ایشان اختصاص داد و از محققان و اساتید حوزه و دانشگاه استمداد نمود. هر چند در این مجموعه به همه موضوعات مرتبط با اندیشه سیاسى ایشان پرداخته نشده، اما سعى بر این بوده تا موضوعات مهمى که استاد در آن زمینه بحث کرده و زوایاى مختلف آن را کاویده، محور یک مقاله پژوهشى قرار گیرد، گرچه موضوعات مختلف در این زمینه در آثار استاد به صورت یکسان و در یک سطح مطرح نشده است. پیوستگى دین و سیاست، امامت و رهبرى، حکومت دینى، ماهیت و مشروعیت حکومت، عدالت، آزادى، اخلاق و سیاست، نظارت بر قدرت از جمله مباحثى است که در این مجموعه، در حد گنجایش مجله بدان پرداخته شده است.
از همه عزیزانى که در فراهم آمدن این مجموعه تلاش نمودند، سپاسگزاریم و اجر و پاداش الهى را براى آنان طلب مى‏کنیم. امید آنکه این تلاش علمى قدمى در راه ترویج فرهنگ ناب اسلامى باشد.ان شاء الله.
سردبیر

تبلیغات