آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۱

چکیده

متن

نظم اجتماعى و روابط انسانى جامعه بشرى، که بستر آسایش، امنیت، رشد و بالندگى‏است، بر تعیین وظایف و حقوق، و رعایت آن استوار است. قوانین، دولت، نهادهاى‏اجتماعى، قواى قهریه، همه ابزارى براى تحقق چنین نظم اجتماعى و روابط انسانى‏اند. از همین رو بخش مهمى از رسالت پیامبران به مرزبندى وظایف و حقوق انسانى برمى‏گردد، و چنان که بخش دیگر آن روشن ساختن وظایف بندگى و حریم عبودیت است. ادیان الهى، به ویژه آیین اسلام، به دقت و روشنى از این وظایف و حقوق سخن گفته‏اند، خواه در حوزه زندگى خصوصى و یا زندگى اجتماعى. فروگذار نکردن تعیین خسارت‏خراش پوست (ارش الخدش) و نیز چگونگى اداى قراردادها و، از این دقت و شفافیت‏حکایت دارد. این دقت و روشنى در قوانین مربوط به عبادات و شعائر مذهبى نیزجاى تمثیل ندارد. به جز پرداختن به تبیین قوانین، تاکید بر انجام وظایف و رعایت‏حقوق، و نیزبرابرى انسان ها و شهروندان در برابر قانون، در سیره پیامبران و پیشوایان‏دینى بسى آشکار است. امیر مؤمنان مى فرمود: (اگر آن چه دخترم به امانت از بیت المال گرفته، شرط ضمان در آن نبود نخستین حد سرقت را در بنى هاشم بر او اجرامى کردم.) 1 و نیز مى فرمود: (به خدا قسم، اگر اقلیم هاى هفت گانه یا آن چه درزیر آسمان ها است‏به من دهند که خداوند را با گرفتن پوست جوى از دهان مورچه‏اى نافرمانى کنم، هرگز نخواهم کرد.) 2 تشویق به انجام وظایف; بیان پاداش هاى اخروى و نیز تبیین کیفرهاى دنیوى درتخلف از وظایف همه از اجراى مقررات و قوانین گواهى مى دهد. اگر سه عنصر تبیین و شفافیت قوانین، اجراى قوانین و نیز تساوى انسان ها دربرابر قانون را ارکان مقوله قانون‏گرایى بدانیم، سابقه دینى و تاریخى آن به‏قرن ها قبل برمى گردد. و فضل سبقت، از آن ادیان آسمانى و پیامبران الهى خواهد بود. امروزه پاى فشردن بر آن، فراتر از مشاجره هاى سیاسى، احیاى یک ارزش دینى‏انسانى است. امام خمینى (ره) که صدمین سال ولادتش را، مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنه‏اى‏مد ظله، سال امام نام‏گذارى کردند، درس آموخته همین مکتب است، وى گوى سبقت رادر عصر انقلاب اسلامى در احیا و تاکید بر قانون‏گرایى ربوده است، چرا که وى پیش‏از پیروزى انقلاب اسلامى و پس از آن، قانون‏گرایى را یکى از عناصر کلیدى در نظام اسلامى معرفى مى کرد. او بر همه ارکان قانون‏مندى و قانون‏گرایى تاکید داشت; از این رو، همیشه تصویب‏قوانین، اجراى صحیح آن ها، برابرى در قبال قوانین و احترام به نهادهایى قانون‏گذار را گوشزد مى فرمود. در این جا به پاس گرامیداشت‏یاد و اندیشه‏هاى والاى امام گزیده اى از سخنانش را در سه بخش مى آوریم:
یک. اهتمام به اجراى قانون
امام در پیام‏ها و سخنان بسیارى از تاثیر تعهد به قانون در پیشرفت زندگى سخن‏راندند، و بى قانونى را سبب همه مفاسد اجتماعى مى‏دانستند: «در کشورى که قانون حکومت نکند خصوصا قانونى که قانون اسلام است این کشور را نمى توانیم اسلامى حساب کنیم.» 3 «در اسلام، قانون حکومت مى‏کند. پیغمبر اکرم هم تابع قانون بود; تابع قانون‏الهى، نمى‏توانست تخلف بکند.» 4 «بارى حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه، حکم‏فرمایى دارد. آن جا هم که اختیارات محدودى به رسول اکرم (ص) و ولات داده شده ازطرف خداوند است. حضرت رسول اکرم (ص) هر وقت مطلبى را بیان یا حکمى را ابلاغ‏کرده‏اند، به پیروى از قانون الهى بوده است.» 5 «در اسلام آن چیزى که حکومت مى‏کند یک چیز است و آن قانون الهى است، پیغمبراکرم (ص) هم به همان عمل مى‏کرده است، خلفاى او هم به همان عمل مى‏کردند، حالاهم ما موظفیم که به همان عمل کنیم، قانون حکومت مى‏کند، شخص هیچ حکومتى ندارد،آن شخص ولو رسول خدا باشد، ولو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام، در اسلام قانون است، همه تابع قانون‏اند.» 6 «ما مى‏خواهیم یک حکومت داشته باشیم که این حکومت قانون را ملاحظه کند حکومت‏قانونى باشد.» 7 «آن حکومتى که تمام قوانین بشرى را، تمام قانون عالم را زیر پا بگذارد و هر جوردلش بخواهد با یک ملتى عمل بکند ما با او مخالفت داریم. ما مى خواهیم یک‏حکومتى باشد مثل حکومت اسلام که غیر از قانون هیچ چیز حکومت نکند، هیچ، قانون فقط حکومت‏بکند.» 8 «من امیدوارم، مملکت ما در سال آینده و در این سال در همین سالى که هستیم‏مملکتى باشد که قانون فقط حکم کند. هیچ کس غیر قانون حکم نکند و تمام مجرى‏قانون باشند و کسى در حدود غیر قانونى عمل نکند و همه در حدود خودشان عمل‏کنند.» 9 «ما اگر همه اشخاصى که در کشورمان هستند و همه گروه‏هایى که در کشور هستند وهمه نهادهایى که در سرتاسر کشور هستند اگر به قانون خاضع بشویم و اگر قانون‏را محترم بشمریم، هیچ اختلافى پیش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون‏شکنى‏هاپیش مى‏آید.» 10 «کسانى که مى خواهند قانون را بشکنند این‏ها دیکتاتورانى هستند که به صورت‏اسلامى پیش آمده‏اند یا به صورت آزادى و امثال این حرف‏ها.» 11 «بپذیرید قانون را، همه‏تان روى مرز قانون عمل بکنید و اگر همه روى مرز قانون عمل بکنند اختلاف دیگر پیش نمى‏آید. » 12 «قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشور باید خودشان را با آن قانون‏تطبیق بدهند. اگر قانون برخلاف خودشان حکمى کرد، باید خودشان را در مقابل‏قانون تسلیم کنند. آن وقت است که کشور، کشور قانون مى‏شود.» 13
باید توجه داشت که پاره‏اى اختیارات فراقانونى که براى رهبران در هر نظام‏سیاسى و رهبرى فقیه عادل در جمهورى اسلامى ایران پیش‏بینى شده، امرى عقلایى‏است، و براى خروج از بن‏بست‏ها و تنگناهاى اجرایى و اداره جامعه مى‏باشد، واین خود امرى قانونى است، گرچه مدون و مکتوب نیست. بر این مطلب در سومین‏فرازى که از امام نقل شد نیز به صورت ضمنى اشاره شده است.
دو. برابرى در قبال قانون
تاکید امام بر مساوات همه اقشار و اصناف در برابر قانون اعجاب‏برانگیز است: «... قانون که همه بدون استثنا بایستى از آن پیروى و تبعیت کنند. حکم الهى براى‏رئیس و مرئوس متبع است، یگانه حکم و قانونى که براى مردم متبع و لازم الاجرااست، همان حکم و قانون خداست.» 14 «فرقى ما بین اشخاص نیست در قانون اسلام، فرقى میان گروه‏ها نیست.» 15 همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف راى شما باشد.باید بپذیرید براى این که میزان اکثریت است. » 16
سه. احترام به نهادهاى قانون‏گذار
الف. مجلس شوراى اسلامى امام، مجلس شوراى اسلامى را بالاترین مقام و در راس تمام نهادها جاى مى‏داد و به هیچ کس حق نمى‏داد به این ارگان جسارت روا دارد: «من تکرار مى‏کنم مجلس بالاترین مقامى است در این مملکت، مجلس اگر راى داد وشوراى نگهبان هم آن راى را پذیرفت هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این‏بگوید، من نمى‏گویم راى خودش را نگوید، بگوید راى خودش را بگوید، اما اگربخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شوراى نگهبان کذا و این مجلس کذا، این‏فساد است و مفسد است و یک همچو آدمى، تحت تعقیب مفسد فى الارض، باید قراربگیرد.» 17 «مجلس شوراى اسلامى که در راس تمام نهادهاى نظام جمهورى اسلامى است از ویژگى‏هاى‏خاصى برخوردار است که مهم‏ترین آن‏ها اسلامى - ملى بودن آن است.» 18 «من تایید مى‏کنم مجلس را و همیشه سفارش مى‏کنم به ملت که مجلس را باید تاییدکنند و مجلس از ارگان‏هایى است که لازم است‏بر همه ما که او را تایید کنیم وهیچ کس حق ندارد که به مجلس جسارتى بکند.» 19
البته همیشه در پیام‏ها و سخنرانى‏ها، توصیه‏ها و سفارش‏هایى داشت که به حفظمقام بلند مجلس و جایگاه دینى آن برمى‏گشت، در این جا به برخى از این نکته‏هاکه در پیام ایشان به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شوراى اسلامى مى‏باشد،فهرست‏وار اشاره مى‏شود: 1. عالم را جلوه خداوند دانستن; 2. اجراى سیاست نه شرقى و نه غربى; 3. رسیدگى هرچه بیشتر به امور محرومان و قشرهاى کم‏درآمد; 4. رعایت اخلاق اسلامى و ارزش‏هاى انسانى در: - برخورد با یکدیگر در محیط مجلس و مباحثات بین مخالف و موافق. - برخورد با دولت و وزرا و سایر کارمندان و فرق گذاردن بین نظارت و عیب‏جویى و استیضاح و انتقام‏گیرى. - در نطق‏هاى قبل از دستور. و در همین جا مى‏نویسد که: «این نکته نیز قابل ذکر است که اگر در مجلس به کسى که حاضر نیست و راه به مجلس‏ندارد که از خود دفاع نماید حمله‏اى شد، به او اجازه داده شود یا در مجلس ازخود دفاع کند و اگر قانونا اشکالى در این عمل مى بینید، رادیو تلویزیون ومطبوعات این وظیفه سنگین را به دوش کشند تا حق مظلومى ضایع نشود و شخصیتى بى‏دلیل خرد نگردد.» - رعایت ضوابط و جوانب حق در بررسى اعتبارنامه‏ها و... - ساده‏زیستى و پرهیز از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام. 20
ب. شوراى نگهبان امام با قاطعیت فراوان و در بحران ها از نهاد شوراى نگهبان و اعضاى آن دفاع مى‏کند و بر قوت و کارآمدى آن تاکید مى‏ورزد: «من با نهاد شوراى نگهبان صد در صد موافقم و عقیده‏ام هست که باید قوى و همیشگى باشد.» 21 «شوراى محترم نگهبان که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسى هستند مورد تاییداین جانب مى‏باشند و وظیفه آنان بسیار مقدس و مهم است و باید با قاطعیت‏به‏وظایف خود عمل کند.» 22 «من به این آقایان هشدار مى‏دهم که تضعیف و توهین به فقهاى شوراى نگهبان امرى‏خطرناک براى کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد مى‏شودو در آخر رژیمى را ساقط مى‏نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام ومسلمین توجه کنیم و به قوانین هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصى‏مان باشد احترام‏بگذاریم.» 23
البته در کنار تاکید بر حفظ حریم و جایگاه قانون شوراى نگهبان یادآورى‏هاى لازم را نیز گاهى بیان داشت: «من با نهاد شوراى نگهبان صد در صد موافقم و عقیده‏ام هست که باید قوى و همیشگى‏باشد ولى حفظ شورا مقدارى به دست‏خود شماست. برخورد شما باید به صورتى باشدکه در آینده هم به این شورا صدمه نخورد... شما روى مواضع اسلام قاطع بایستید، ولى به صورتى نباشد که انتزاع شود [که]شمادر همه جا دخالت مى‏کنید. صحبت‏هاى شما باید به صورتى باشد که همه فکر کنند درمحدوده قانونى خودتان عمل مى‏کنید نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم.» 24 «تذکر پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى‏دهم که خودشان قبل از این گیرها،مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پرآشوب‏کنونى، نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‏گیرى‏ها است.» 25
پایان‏بخش مقال را این سخن امام قرار مى‏دهم که: «اسلام به قانون نظر «آلى‏» دارد; یعنى آن را آلت و وسیله تحقق عدالت در جامعه‏مى‏داند، وسیله اصلاح اعتقادى و اخلاقى و تهذیب انسان مى‏داند. قانون براى اجراو برقرار شدن نظم اجتماعى عادلانه، به منظور پرورش انسان مهذب است.» 26 سردبیر
پى‏نوشت‏ها:
1. بحار الانوار، ج‏40، ص‏338. 2. نهج البلاغه، خطبه 224. 3. صحیفه نور، ج‏14، ص‏268. 4. همان، ج‏10، ص‏29. 5. ولایت فقیه، ص‏34 35. 6. کوثر، ج‏2، ص‏215. 7. صحیفه نور، ج‏9، ص‏42. 8. کوثر، ج‏2، ص‏215. 9. صحیفه نور، ج‏14، ص‏148. 10. همان، ص‏268. 11. همان. 12. همان، ص‏244. 13. همان، ص‏268. 14. ولایت فقیه، ص‏34-35. 15. صحیفه نور، ج‏9، ص‏42. 16. همان، ج‏14، ص‏244. 17. همان، ص‏293. 18. همان، ج‏18، ص‏273. 19. همان، ج‏19، ص‏232. 20. همان، ص‏7. 21. همان، ص‏51. 22. همان، ص‏106. 23. همان، ج‏18، ص‏280. 24. همان، ج‏19، ص‏51. 25. همان، ج‏21، ص‏61. 26. ولایت فقیه، ص‏62.

تبلیغات