اندیشه سیاسى عاشورا (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
1- عاشورا حرکتى سیاسى با خاستگاه کاملا دینى و از موضع رهبرى و امامت جامعه اسلامى و بر اساس برنامه و چارچوبى از پیش طراحى شده بود. از نخستین روز فرمان به بیعتبا حکومتبنىامیه تا سرانجام شهادت سیدالشهدا (ع)، چند ماه بیشتر به درازا نکشید اما پیشزمینهها و پیامدهاى آن به سالها «پیش» و قرنها «پس» از آن منتهى مىگردد; سالهایى که مسیر امامت و رهبرى سیاسى و دینى جامعه اسلامى بویژه سرزمینهاى تازه فتح شده، از خطى که پیامبر اکرم (ص) ترسیم کرده و بارها بر آن تاکید جسته بود منحرف شد و در دوران خلیفه سوم به اوج خود رسید و تلاشهاى چشمگیر امیرالمؤمنین على (ع) و یاران دلسوز حضرت نتوانست همه کجىها را راست و تمام کژىها را درست کند و اینگونه بود که دوباره «امور» به دست نااهلان و منحرفانى افتاد که به تعبیر و تاکید امیرالمؤمنین (ع) «ما اسلموا و لکن استسلموا و اسروا الکفر، فلما وجدوا اعوانا علیه اظهروه; هیچگاه اسلام نیاوردند، به اسلام درآورده شدند و کفر را در درون خود پنهان داشتند و همین که بر آن یاورانى یافتند، آشکارش ساختند.» (نهج البلاغه، نامه 16)
کافران متظاهر به اسلامى که با برداشتن حکومت علوى از پیش روى خود، اینک قدرت مسلمانان را نیز در خدمتخویش گرفته بودند و شگفت نبود که علىرغم پیمان خود، مسیر سلطه برگرده مسلمانان و به بردگى کشاندن آنان را براى جوانى خام و تهى از ارزشهاى اسلامى و انسانى، هموار سازند که در کاخ شاهنشاهى معاویه، کاخ آرزوهاى دیرینه سران قریش و بنىامیه و ابوسفیان را برپا مىساخت و روزى که خبر مرگ پدرش پیچید، با خامى تمام همه راه را بر خود هموار دید و اینگونه بود که فرزند پاک پیامبر (ص)، حسین بن على (ع) را میان کشته شدن و یا پذیرش سلطنت وى محدود و محصور ساخت. و شد آنچه شد.
2- قرنهایى که از فرداى عاشورا آغاز شد و یکى پس از دیگرى آمد و عاشورا همچنان بر دلها حکومت کرد و چون خورشیدى عالمتاب به جانهاى مرده گرمى داد و راه مبارزه با ظلم و بیدادگرى و فساد و فزونطلبى و سلطهخواهى و دفاع از ارزشهاى دینى و اسلامى را روشنایى بخشید. قرنهایى که «عاشورا» پرچم «احیاى امر» اهل بیت (ع) را هر چند با دشوارىهاى بسیار برافراشت و «کربلا» میعادگاه کسانى شد که الگوى جامع حاکمیتسیاسى را در امامت و ولایت پیشوایان معصومى مىجستند که معرفت و عبادت و علم و صبر و حلم و حکمت و شجاعت و ایثار و تدبیر و مدیریت و مردمدارى آنان بدیل نداشته و ندارد. و آنچه در کربلاى سال 61هجرى رخ داد، نمونهاى گویا و جاودانه از این حقیقتبود و هست. بدین سان بود که کربلا در آن مقطع تاریخ از یک سو عرصهاى شد براى ظهور بالاترین ارزشهاى انسانى و کمالات پیشوایى ربانى در تراز سید شهیدان عالم، حسین بن على (ع) و یاران گلچینشده وى، و از سوى دیگر پرتگاهى براى سقوط گلهاى آدمىزاده در عمق پستى و رذالت و ناجوانمردى. و به همین سان، عاشورا در سالها و قرنهاى پس از خود، در هر مکان، به مثالى روشن و الگویى ماندگار براى رویارویى جبهه حق و باطل درآمد و منطق حسین (ع)، الهامبخش منطق مبارزه با ستم و حقکشى و دفاع از آزادگى و آزادىخواهى و جوانمردى و ثبات قدم در حفظ دین و انجام وظیفه گردید. و این چنین شد که بهدرستى چون حسین (ع) و در واقع منش و روش و منطق حسین (ع) ذخیرهاى الهى براى بقا و گسترش منطق شیعى و بلکه اساس دین به شمار آمد و آن همه عنایت و تاکید امامان بزرگوار (ع) در حفظ و احیا و ترویج را به خود معطوف ساخت. و آن همه عالمان اسلامى، شیعى و غیر شیعى، بر تثبیت و تبلیغ آن پاى فشردند و در طول تاریخ، همواره تودههاى مسلمان بویژه شیعیان جانانه بر گرد علم آن حلقه زدند و حدیث کربلا و منطق عاشورا را سینه به سینه و نسل به نسل و قرن به قرن، سپردند و اینک چندى نمانده است که در آستانه آغاز پانزدهمین قرن وقوع آن قیام خونبار قرار گیریم; عاشورایى که در کمال ناباورى و شگفتى مسلمانان، شهادت و اسارت بهترین دستپروردگان الهى را در خود جاى داد دوستداران اهلبیت (ع) را براى همیشه سوگوار کرد.
3- تردیدى نیستحرکتى که حسین بن على (ع) در ماههاى پایانى سال 60 هجرى از مدینه آغاز کرد، و کاروانى که او به راه انداخت و منطقى که وى و یارانش، بشریت را به آن فرا خواندند، ایستایى و خاموشى ندارد و اینک ما در متن یکى از بزرگترین دستاوردهاى آن حرکت و آن منطق، قرار داریم.
وقوع انقلاب اسلامى و تشکیل نظام جمهورى اسلامى ایران به رهبرى حضرت امامخمینى «قدس سره الشریف» در چهاردهمین قرن حرکت تاریخى و پر اثر عاشورا، سرانجام روشن و دستاورد مبارکى از آن حرکت الهى و پرتوى از آن خورشید عالمتاب بود و هست. نقشى که عاشورا و منطق سیاسى و دینى حسین (ع) در شکلگیرى مبارزه و انقلاب و پیروزى آن داشته بر کمتر کسى که آشناى به تاریخ انقلاب و منطق حضرت امامخمینى باشد پوشیده است. نقشآفرینى عاشورا در انقلاب و پیروزى محدود نمىشود; بقا و تقویت نظام اسلامى و گسترش پیام انقلاب بویژه در سالهاى جنگ تحمیلى، مرهون همین نقشآفرینى است و نباید تردید کرد که ما همچنان نیازمند منطق حسین (ع) و الگوى کربلا و فرهنگ عاشورا هستیم.
4- عاشورا و فرهنگ برخاسته از آن، در عاطفه و احساسات خلاصه نمىشود و اساسا خاستگاه ا صلى آن، عقلانیت و معرفت دینى و منطق قرآنى است و پیوند عاطفى با عاشورا و حضور قلبى در عرصه کربلا، بیش از هر چیز زمینه فهم منطق حسین (ع) و شناخت اهداف حرکت عاشورایى حضرت و الگویى که از رهبرى دینى و سیاسى ارائه مىدهد را فراهم مىسازد و این چنین است که زبان «عاطفه» در خدمت قوه «عاقله» قرار مىگیرد و «اشک» عاشق حسین (ع) به «کوثر» زلال معرفت و ولایتحق و حقمداران مىپیوندد و یک قطره آن، دریایى از آتش عذاب الهى را فرو مىنشاند. و از همین روى است که پیوند عاطفى با کربلا، بیش از آنکه در قالب یک هدف درآید یا عرضه شود، ابزارى براى پیوستن به آنهمه معارف و حقایق و شناخت و دریافت منطق حسینى است. و درست از همین نقطه است که باید بیش از هر چیز در شناخت منطق عاشورا و روش و منش حسین (ع) و اصحاب وى کوشش کرد و تلاش و همت محافل و مجالس و رسانههاى تبلیغى را به این سمتسوق داد و از انحرافاتى که مایه تحریف عاشورا و فرهنگ آن مىشود و از کجروىهایى که موجب گمشدن منطق واقعى حسین (ع) مىگردد پرهیز کرد و پرهیز داد. و انقلاب اسلامى و نظام برخاسته از آن که همچنان نیازمند منطق عاشورا و روش و منش حسین (ع) است، تنها با شناخت درست و معرفى جامع این منطق و پرهیز از یکسویه نگرى و ایستادگى بر معرفى صحیح آن است که مىتواند، به این مهم دستیابد و آن را توشه
راه دراز و پرخطر و پرآسیب خود سازد. و در این میان عمدهترین بعد حرکت امامحسین (ع) بعد سیاسى و تلاش حضرت براى زوال حکومت نامشروع و کوشش براى حاکمیتیافتن دین و سیاست اسلامى تا سر حد آن همه فداکارى است که همواره باید به فراخور جایگاه و اهمیتخویش در طرح و تبیین قیام عاشورا مورد توجه قرار گیرد و به عنوان نقطه محورى حرکت امام (ع) الهامبخش راه و رویه جامعه انقلابى و اسلامى ما باشد.
5- «اندیشه سیاسى عاشورا» عنوان مجموعهاى از نگارشهاى علمى صاحبنظران در حوزه اندیشه و تاریخ اسلامى است که به پاس بزرگداشتسالى که آغاز و انجام آن با نام و یاد حسین (ع) و عاشورا مزین و سوگوار شده و از سوى مقام معظم رهبرى نیز به سال «عزت و افتخار حسینى» نام گرفته، فراهم آمده است. این مجموعه که برنامهریزى، نگارش و آمادهسازى آن از ماههاى پایانى سال پیش آغاز شد و در سه محور کلى شکل گرفته است، به بعد ا صلى حرکتسیدالشهدا (ع) یعنى وجهه سیاسى آن که در حوزه کار مجله حکومت اسلامى مىباشد، اختصاص یافته است. سه محور یادشده عبارتند از:
الف. زمینهها، عوامل و اهداف نهضت عاشورا;
ب. رهبرى، مدیریت و نقش مردم در عاشورا;
ج. پیامها و پیامدهاى عاشورا.
موضوعهاى پیشبینى شده و حجم مقالههاى ارائه شده، علىرغم پیشبینى اولیه که پیشتر نیز به آگاهى خوانندگان محترم رسانده شده بود، شمارههاى ویژهنامه را به سه شماره افزایش داد و طبعا هر شماره به یکى از محورهاى یادشده اختصاص یافت. به این ترتیب آنچه در دفتر نخست ویژهنامه اندیشه سیاسى عاشورا، پیش رو دارید آن دسته از مقالههایى را در برگرفته که به گونهاى، زمینه و عوامل رخداد عاشورا و اهداف سیدالشهدا (ع) از این حرکت را تبیین مىکند. مقالات دفتر دوم، رهبرى، سازماندهى و روش امام (ع) و شخصیتهاى نهضت در آغاز و انجام حرکت و نقش نیروها و مردم، اعم از جبهه حق و باطل را ترسیم مىکند. و دفتر سوم، به دستاوردها، پیامها و نقش تاریخى عاشورا و مسؤولیتى که در حفظ عاشورا و فرهنگ آن وجود دارد، اختصاص یافته است.
6- این مجموعه که حاصل پىگیرى و تلاش بیش از یک سال دستاندرکاران مجله مىباشد، در کنار مباحث ارزشمند و پرفایده خود، و علىرغم اهتمامى که در پرهیز از ارائه مطالب تکرارى وجود داشته، با توجه به شیوه تهیه مقالات، نتوانسته کاملا از کاستى تکرار برخى مطالب، بویژه در ذکر مستندات رهایى یابد، کما اینکه برخى مقالهها مىتوانست و بایست از عمق و جامعیتبیشترى برخوردار باشد، اما با اینهمه و به توفیق الهى، در نگاه ما در مجموع مىتواند براى آشنایى تفصیلى با عاشورا از منظر سیاسى، مفید و حتى پرثمر و در پارهاى موارد راهگشا باشد و تکرار ناگزیر برخى مستندات، از جمله بعضى سخنان امام (ع)، در مقالههایى چند، که نوعا از منظرى متفاوت صورت گرفته، به نظر مىرسد چندان مایه ملال خاطر و خردهگیرى نباشد و به هر حال خود را ناگزیر از آن مىدانستیم.
خوشحالیم که با همت و همراهى گروهى از صاحبنظران و فرزانگان و نویسندگان حوزه و دانشگاه و نیز همکاران محترم مجله، این ویژهنامه توانست قریب به اتفاق موضوعات پیشبینى شده را در خود جاى دهد و در مجموع حدود پنجاه مقاله و اثر در بیش از 1500 صفحه را تقدیم علاقهمندان کند. براى آشنایى خوانندگان ارجمند، با شخصیت علمى نویسندگان و پدیدآورندگان این مجموعه، در پایان دفتر سوم، به معرفى اجمالى آنان پرداخته شده است. مجله در همین جا لازم ویژهنامه اندیشه سیاسى عاشورا مىداند از همه دستاندرکاران ویژهنامه بویژه نویسندگان و پژوهشگران ارجمند، سپاسگزارى کند.
امید مىرود این تلاش ناچیز در پیشگاه سرور آزادگان و سالار شهیدان، حضرت ابىعبدالله الحسین (ع) و یاران فداکار و خاندان معظم ایشان پذیرفته شود و بدین طریق مقبول درگاه حضرت حق، جل و علا، افتد و همه در زمره کسانى قرار گیریم که خطاب به حسین (ع) و اصحاب وى، به حقیقت آرزو مىکنند «یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما» . ان شاء الله.
سردبیر
کافران متظاهر به اسلامى که با برداشتن حکومت علوى از پیش روى خود، اینک قدرت مسلمانان را نیز در خدمتخویش گرفته بودند و شگفت نبود که علىرغم پیمان خود، مسیر سلطه برگرده مسلمانان و به بردگى کشاندن آنان را براى جوانى خام و تهى از ارزشهاى اسلامى و انسانى، هموار سازند که در کاخ شاهنشاهى معاویه، کاخ آرزوهاى دیرینه سران قریش و بنىامیه و ابوسفیان را برپا مىساخت و روزى که خبر مرگ پدرش پیچید، با خامى تمام همه راه را بر خود هموار دید و اینگونه بود که فرزند پاک پیامبر (ص)، حسین بن على (ع) را میان کشته شدن و یا پذیرش سلطنت وى محدود و محصور ساخت. و شد آنچه شد.
2- قرنهایى که از فرداى عاشورا آغاز شد و یکى پس از دیگرى آمد و عاشورا همچنان بر دلها حکومت کرد و چون خورشیدى عالمتاب به جانهاى مرده گرمى داد و راه مبارزه با ظلم و بیدادگرى و فساد و فزونطلبى و سلطهخواهى و دفاع از ارزشهاى دینى و اسلامى را روشنایى بخشید. قرنهایى که «عاشورا» پرچم «احیاى امر» اهل بیت (ع) را هر چند با دشوارىهاى بسیار برافراشت و «کربلا» میعادگاه کسانى شد که الگوى جامع حاکمیتسیاسى را در امامت و ولایت پیشوایان معصومى مىجستند که معرفت و عبادت و علم و صبر و حلم و حکمت و شجاعت و ایثار و تدبیر و مدیریت و مردمدارى آنان بدیل نداشته و ندارد. و آنچه در کربلاى سال 61هجرى رخ داد، نمونهاى گویا و جاودانه از این حقیقتبود و هست. بدین سان بود که کربلا در آن مقطع تاریخ از یک سو عرصهاى شد براى ظهور بالاترین ارزشهاى انسانى و کمالات پیشوایى ربانى در تراز سید شهیدان عالم، حسین بن على (ع) و یاران گلچینشده وى، و از سوى دیگر پرتگاهى براى سقوط گلهاى آدمىزاده در عمق پستى و رذالت و ناجوانمردى. و به همین سان، عاشورا در سالها و قرنهاى پس از خود، در هر مکان، به مثالى روشن و الگویى ماندگار براى رویارویى جبهه حق و باطل درآمد و منطق حسین (ع)، الهامبخش منطق مبارزه با ستم و حقکشى و دفاع از آزادگى و آزادىخواهى و جوانمردى و ثبات قدم در حفظ دین و انجام وظیفه گردید. و این چنین شد که بهدرستى چون حسین (ع) و در واقع منش و روش و منطق حسین (ع) ذخیرهاى الهى براى بقا و گسترش منطق شیعى و بلکه اساس دین به شمار آمد و آن همه عنایت و تاکید امامان بزرگوار (ع) در حفظ و احیا و ترویج را به خود معطوف ساخت. و آن همه عالمان اسلامى، شیعى و غیر شیعى، بر تثبیت و تبلیغ آن پاى فشردند و در طول تاریخ، همواره تودههاى مسلمان بویژه شیعیان جانانه بر گرد علم آن حلقه زدند و حدیث کربلا و منطق عاشورا را سینه به سینه و نسل به نسل و قرن به قرن، سپردند و اینک چندى نمانده است که در آستانه آغاز پانزدهمین قرن وقوع آن قیام خونبار قرار گیریم; عاشورایى که در کمال ناباورى و شگفتى مسلمانان، شهادت و اسارت بهترین دستپروردگان الهى را در خود جاى داد دوستداران اهلبیت (ع) را براى همیشه سوگوار کرد.
3- تردیدى نیستحرکتى که حسین بن على (ع) در ماههاى پایانى سال 60 هجرى از مدینه آغاز کرد، و کاروانى که او به راه انداخت و منطقى که وى و یارانش، بشریت را به آن فرا خواندند، ایستایى و خاموشى ندارد و اینک ما در متن یکى از بزرگترین دستاوردهاى آن حرکت و آن منطق، قرار داریم.
وقوع انقلاب اسلامى و تشکیل نظام جمهورى اسلامى ایران به رهبرى حضرت امامخمینى «قدس سره الشریف» در چهاردهمین قرن حرکت تاریخى و پر اثر عاشورا، سرانجام روشن و دستاورد مبارکى از آن حرکت الهى و پرتوى از آن خورشید عالمتاب بود و هست. نقشى که عاشورا و منطق سیاسى و دینى حسین (ع) در شکلگیرى مبارزه و انقلاب و پیروزى آن داشته بر کمتر کسى که آشناى به تاریخ انقلاب و منطق حضرت امامخمینى باشد پوشیده است. نقشآفرینى عاشورا در انقلاب و پیروزى محدود نمىشود; بقا و تقویت نظام اسلامى و گسترش پیام انقلاب بویژه در سالهاى جنگ تحمیلى، مرهون همین نقشآفرینى است و نباید تردید کرد که ما همچنان نیازمند منطق حسین (ع) و الگوى کربلا و فرهنگ عاشورا هستیم.
4- عاشورا و فرهنگ برخاسته از آن، در عاطفه و احساسات خلاصه نمىشود و اساسا خاستگاه ا صلى آن، عقلانیت و معرفت دینى و منطق قرآنى است و پیوند عاطفى با عاشورا و حضور قلبى در عرصه کربلا، بیش از هر چیز زمینه فهم منطق حسین (ع) و شناخت اهداف حرکت عاشورایى حضرت و الگویى که از رهبرى دینى و سیاسى ارائه مىدهد را فراهم مىسازد و این چنین است که زبان «عاطفه» در خدمت قوه «عاقله» قرار مىگیرد و «اشک» عاشق حسین (ع) به «کوثر» زلال معرفت و ولایتحق و حقمداران مىپیوندد و یک قطره آن، دریایى از آتش عذاب الهى را فرو مىنشاند. و از همین روى است که پیوند عاطفى با کربلا، بیش از آنکه در قالب یک هدف درآید یا عرضه شود، ابزارى براى پیوستن به آنهمه معارف و حقایق و شناخت و دریافت منطق حسینى است. و درست از همین نقطه است که باید بیش از هر چیز در شناخت منطق عاشورا و روش و منش حسین (ع) و اصحاب وى کوشش کرد و تلاش و همت محافل و مجالس و رسانههاى تبلیغى را به این سمتسوق داد و از انحرافاتى که مایه تحریف عاشورا و فرهنگ آن مىشود و از کجروىهایى که موجب گمشدن منطق واقعى حسین (ع) مىگردد پرهیز کرد و پرهیز داد. و انقلاب اسلامى و نظام برخاسته از آن که همچنان نیازمند منطق عاشورا و روش و منش حسین (ع) است، تنها با شناخت درست و معرفى جامع این منطق و پرهیز از یکسویه نگرى و ایستادگى بر معرفى صحیح آن است که مىتواند، به این مهم دستیابد و آن را توشه
راه دراز و پرخطر و پرآسیب خود سازد. و در این میان عمدهترین بعد حرکت امامحسین (ع) بعد سیاسى و تلاش حضرت براى زوال حکومت نامشروع و کوشش براى حاکمیتیافتن دین و سیاست اسلامى تا سر حد آن همه فداکارى است که همواره باید به فراخور جایگاه و اهمیتخویش در طرح و تبیین قیام عاشورا مورد توجه قرار گیرد و به عنوان نقطه محورى حرکت امام (ع) الهامبخش راه و رویه جامعه انقلابى و اسلامى ما باشد.
5- «اندیشه سیاسى عاشورا» عنوان مجموعهاى از نگارشهاى علمى صاحبنظران در حوزه اندیشه و تاریخ اسلامى است که به پاس بزرگداشتسالى که آغاز و انجام آن با نام و یاد حسین (ع) و عاشورا مزین و سوگوار شده و از سوى مقام معظم رهبرى نیز به سال «عزت و افتخار حسینى» نام گرفته، فراهم آمده است. این مجموعه که برنامهریزى، نگارش و آمادهسازى آن از ماههاى پایانى سال پیش آغاز شد و در سه محور کلى شکل گرفته است، به بعد ا صلى حرکتسیدالشهدا (ع) یعنى وجهه سیاسى آن که در حوزه کار مجله حکومت اسلامى مىباشد، اختصاص یافته است. سه محور یادشده عبارتند از:
الف. زمینهها، عوامل و اهداف نهضت عاشورا;
ب. رهبرى، مدیریت و نقش مردم در عاشورا;
ج. پیامها و پیامدهاى عاشورا.
موضوعهاى پیشبینى شده و حجم مقالههاى ارائه شده، علىرغم پیشبینى اولیه که پیشتر نیز به آگاهى خوانندگان محترم رسانده شده بود، شمارههاى ویژهنامه را به سه شماره افزایش داد و طبعا هر شماره به یکى از محورهاى یادشده اختصاص یافت. به این ترتیب آنچه در دفتر نخست ویژهنامه اندیشه سیاسى عاشورا، پیش رو دارید آن دسته از مقالههایى را در برگرفته که به گونهاى، زمینه و عوامل رخداد عاشورا و اهداف سیدالشهدا (ع) از این حرکت را تبیین مىکند. مقالات دفتر دوم، رهبرى، سازماندهى و روش امام (ع) و شخصیتهاى نهضت در آغاز و انجام حرکت و نقش نیروها و مردم، اعم از جبهه حق و باطل را ترسیم مىکند. و دفتر سوم، به دستاوردها، پیامها و نقش تاریخى عاشورا و مسؤولیتى که در حفظ عاشورا و فرهنگ آن وجود دارد، اختصاص یافته است.
6- این مجموعه که حاصل پىگیرى و تلاش بیش از یک سال دستاندرکاران مجله مىباشد، در کنار مباحث ارزشمند و پرفایده خود، و علىرغم اهتمامى که در پرهیز از ارائه مطالب تکرارى وجود داشته، با توجه به شیوه تهیه مقالات، نتوانسته کاملا از کاستى تکرار برخى مطالب، بویژه در ذکر مستندات رهایى یابد، کما اینکه برخى مقالهها مىتوانست و بایست از عمق و جامعیتبیشترى برخوردار باشد، اما با اینهمه و به توفیق الهى، در نگاه ما در مجموع مىتواند براى آشنایى تفصیلى با عاشورا از منظر سیاسى، مفید و حتى پرثمر و در پارهاى موارد راهگشا باشد و تکرار ناگزیر برخى مستندات، از جمله بعضى سخنان امام (ع)، در مقالههایى چند، که نوعا از منظرى متفاوت صورت گرفته، به نظر مىرسد چندان مایه ملال خاطر و خردهگیرى نباشد و به هر حال خود را ناگزیر از آن مىدانستیم.
خوشحالیم که با همت و همراهى گروهى از صاحبنظران و فرزانگان و نویسندگان حوزه و دانشگاه و نیز همکاران محترم مجله، این ویژهنامه توانست قریب به اتفاق موضوعات پیشبینى شده را در خود جاى دهد و در مجموع حدود پنجاه مقاله و اثر در بیش از 1500 صفحه را تقدیم علاقهمندان کند. براى آشنایى خوانندگان ارجمند، با شخصیت علمى نویسندگان و پدیدآورندگان این مجموعه، در پایان دفتر سوم، به معرفى اجمالى آنان پرداخته شده است. مجله در همین جا لازم ویژهنامه اندیشه سیاسى عاشورا مىداند از همه دستاندرکاران ویژهنامه بویژه نویسندگان و پژوهشگران ارجمند، سپاسگزارى کند.
امید مىرود این تلاش ناچیز در پیشگاه سرور آزادگان و سالار شهیدان، حضرت ابىعبدالله الحسین (ع) و یاران فداکار و خاندان معظم ایشان پذیرفته شود و بدین طریق مقبول درگاه حضرت حق، جل و علا، افتد و همه در زمره کسانى قرار گیریم که خطاب به حسین (ع) و اصحاب وى، به حقیقت آرزو مىکنند «یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما» . ان شاء الله.
سردبیر