مرور نظام مند مطالعات حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش های زیادی در حوزه ورزش مدارس صورت گرفته است. مطالعه حاضر به دنبال بررسی و مرور این پژوهش ها از سال ۱۳۹۶ و تا سال ۱۴۰۲ بوده است. این مقاله باهدف مرور نظام مند مطالعات حوزه ورزش مدارس در ایران انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جنس مطالعات ثانویه با رویکرد مرور نظام مند بوده است. جامعه پژوهش شامل مقاله های چاپ شده در نشریه های علمی - پژوهشی داخل کشور در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ به تعداد ۳۸۳ مورد بود که از بانک های اطلاعاتی استخراج شده است. مقاله ها بر اساس ابعاد کلی وضعیت شناختاری، ساختاری، عملکردی، و استنادی مرور شدند. با بررسی مقالات، گرایش های رشته ای مدیریت، رفتار و بیومکانیک، روان شناسی، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، فیزیولوژی و طب ورزشی که مطابق با رشته های علوم ورزشی و تربیت بدنی وزارت علوم بودند، تعیین شدند. هم چنین گرایش های بین رشته ای مدیریت - روان شناسی، رفتار - روان شناسی، مدیریت - رفتار، مدیریت - فیزیولوژی یافت شدند. نتایج تحقیق نشان داد که روند چاپ مقاله های بررسی شده سیر سینوسی داشته است و بیشتر مقالات در نشریه «پژوهش در ورزش تربیتی» با اختصاص ۶۷ مقاله به چاپ رسیده است. از این مقالات، حدود ۵۵ درصد آنها در نشریات تخصصی ورزشی به چاپ رسیده اند و حدود ۴۵ درصد آنها در نشریات غیرورزشی بوده است.Systematic review of studies in the field of physical education and student sports
Many researches have been done in the field of school sports. The aim of this research was to systematically review the studies of school sports scope in Iran and review these researches from 2017 to 2023. The research method in terms of purpose was practicality and secondary studies with a systematic review approach. Research population was all published Articles related to the scope of school sports (N=383) that published in domestic scientific-research journals from 2017 and 2023, which were extracted from databases. The articles were reviewed based on the general dimensions of cognitive, structural, functional, and citation status. By reviewing the articles, disciplinary trends of sport management, behavior and biomechanics, psychology, sport pathology and corrective exercises, physiology and sports medicine were determined that were related to the fields of sports science and physical education of the Ministry of Science. Also, interdisciplinary trends of management-psychology,behavior-psychology,management-behavior,management-physiology were found. The results of the research showed that the process of publishing the reviewed articles had a sinusoidal trend and most of the articles were published in "Research in Educational Sports(N=67). Of these articles, approximately 55% of them were published in specialized sports publications and approximately 45% of them were published in non-sports publications.