آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تحلیل هم واژگانی و هم نویسندگی پژوهش های مدیریت و برنامه ریزی آموزشی فارسی زبان طی سالهای 1389 تا 1398 بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و جامعه آماری آن 2466 مقاله نمایه شده حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در پایگاه نمایه استنادی علوم ایران بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای «بیب اکسل»، «ووس ویور»، «یوسی آی نت»، و «نت دراو» استفاده شد.یافته ها: میانگین متوسط مشارکت نویسندگان به ازای هر مقاله برابر با 72/2 درصد بود. «کورش فتحی واجارگاه» با 36 مقاله و «عباس بازرگان» با 60 استناد به 15 مقاله به ترتیب نویسندگان برتر از نظر تعداد مقالات و استنادات دریافتی بودند.  3/87 درصد مقالات به صورت گروهی منتشر شده بودند و 3/44 درصد مقالات هیچ استنادی دریافت نکرده بودند. میانگین تعداد استناد به ازای هر مقاله 87/3 بود. 3/36 درصد مقالات با الگوی سه نویسنده ای در حکم رویکرد غالب انتشار یافته بود. «کورش فتحی واجارگاه-محبوبه عارفی» با 13 مقاله مشترک، برترین زوج هم نویسنده بودند. بزرگترین شبکه هم نویسندگی شامل 103 نویسنده بود که «کورش فتحی واجارگاه»، برترین نویسنده از لحاظ شاخص های مرکزیت بود. کلیدواژه های «دانشگاه»، «آموزش عالی» و «پیشرفت تحصیلی» سه کلیدواژه پرتکرار بودند. خوشه های موضوعی عبارت بودند از: «پیشرفت تحصیلی»، «برنامه ریزی آموزشی»، «خودکارآمدی تحصیلی»، «نیازسنجی آموزشی»، «رهبری تحول آفرین» و «جو سازمانی».  نتیجه گیری: تشویق به مشارکت بیشتر و فعالتر نویسندگان حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در ایران برای تقویت شبکه هم نویسندگی و توجه بیشتر به مباحث و موضوعات برنامه ریزی آموزشی حول محور مقاطع ابتدایی و متوسطه در قیاس با مقطع آموزش عالی از سوی نویسندگان این حوزه ضروری است.

Co-Authorship and Co-Word Analyses of Curriculum Management and Planning Research in Iran during 2010-2019

Objective: This study aimed to analysis the co-authorship and co-word analysis of curriculum management and planning research in Iran (years 2009 to 2019).Methods: The present study was an applied and the statistical population of this study included 2466 indexed articles in the field of management and curriculum planning in the Iranian Science Citation index database. To analyze the research data, Bibexcel, Vosviewer" and "Ucinet" software packages were used.Results: The average participation of authors per article was 2.72%. "Kourosh FathiVajargah" with 36 articles and "Abbas Bazargan" with 60 citations to his 15 articles were the top authors in terms of number of articles and citations to articles, respectively. 87.3% of the articles were published in groups and 44.3% did not receive citations at all. "Kourosh FathiVajargah-Mahboubeh Arefi" with 13 joint articles, was the best couple in the field. The largest co-authorship network consisted of 103 authors, with Kourosh Fathi Vajargah being the top author in terms of centrality indicators. "University", "higher education" and "achievement" were the three most frequent keywords. The subject clusters were: "Achievement", "Curriculum planning", "Academic self-efficacy", "Educational needs assessment", "Transformational leadership" and "Organizational climate".Conclusion: It is needed that authors in the field pay more attention to co-authirship for area progress. It is necessary for the authors of this field to pay more attention to the issues and topics of curriculum planning around the axis of primary and secondary education in comparison with the higher education level.

تبلیغات