آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی جهت توسعه فرهنگ وقف در مراکز آموزش عالی با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی است.روش پژوهش: تحقیق حاضر، یک مطالعه کیفی اکتشافی متوالی است. جمع آوری داده ها در سال 1400 و شیوه جمع آوری داده ها از نوع مصاحبه نیمه ساختمند بوده است. که به صورت تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحب نظران، خبرگان و متخصصان علوم دینی، خیرین و واقفین و مدیران عالی دانشگاه آزاد اسلامی که اطلاعات موردنیاز پژوهش را در اختیار داشتند، و به تعداد 30 نفر بودند. شامل 8 نفر از صاحب نظران دینی از اساتید حوزه علمیه با سابقه تدریس ۱۰ سال به بالا، 12 نفر از اساتید دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت مالی با سابقه حدأقل 10 سال تدریس، و 10 نفر از خیرین و واقفین، می باشد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. هم چنین داده های حاصل از تحقیق به وسیله نرم افزار SPSS  و AMOS24  مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد، مفاهیم استخراج شده، 105 کد اولیه، 36 مضمون پایه و 10 مضمون سازمان دهنده می باشد، که در 10 مولفه و در قالب 2 مضمون فراگیر (حمایت گستری و اقدام گستری) طبقه بندی شدند.نتیجه گیری: به عنوان یک نتیجه، دانشگاه ها باید خلاق باشند تا منابع مالی خود را بیابند، نه صرفاً با تکیه بر بودجه دولتی، که با گسترش فرهنگ وقف در جامعه این بستر مناسب ایجاد می شود.

Development of Endowment Culture in Higher Education Centers with Emphasis on Islamic Azad University

Objective: The main purpose of this research is to present a model for the development of the culture of endowment in higher education centers with an emphasis on Islamic Azad University.Methods: The current research is a sequential exploratory qualitative study. Data collection was done in 2021 and the method of data collection was semi-structured interview. Which was done in the form of thematic analysis. The statistical population of the research in the qualitative part included experts, experts and specialists in religious sciences, benefactors, and senior managers of Islamic Azad University who had the required information for the research, and there were 30 people. It includes 8 religious’ experts from seminary professors with a teaching experience of 10 years and above, 12 university professors in the fields of educational management and financial management with at least 10 years of teaching experience, and 10 benefactors and benefactors.The data collection tool in the qualitative part was semi-structured interview. Also, the data obtained from the research were analyzed by SPSS and AMOS24 software.Results: The results showed that the extracted concepts are 105 primary codes, 36 basic themes and 10 organizing themes, which were classified into 10 components and in the form of 2 overarching themes.Conclusion: As a result, universities should be creative to find their financial resources, not just relying on government funding, which is created by spreading the culture of endowment in society of this suitable platform.

تبلیغات