آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف اصلی از اجرای این پژوهش، شناسایی و تعیین وزن عوامل و ملاک های اعتبارسنجی برنامه های درسی رشته های مهندسی برق و کامپیوتر از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود.  از این رو از روش پژوهش آمیخته استفاده شد. برای شناسایی عوامل و ملاک ها از دو پرسشنامه محقق ساخته دلفی (کیفی) و برای تعیین وزن آنها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 92 گویه (کمی) بهره گرفته شد. ضریب روایی محتوای آن 87/0 و آلفای کرونباخ آن، 89/0 محاسبه شد. جامعه آماری پژوهش، همه اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. حجم نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی 80 نفر تعیین شد. به منظور شناسایی و تعیین وزن عوامل و ملاک های اعتبارسنجی برنامه های یاد شده از روش های آماری توصیفی محدوده میان چارکی، میانگین، انحراف معیار و میانگین وزن دار استفاده شد. از دیدگاه اعضای هیئت علمی، 8 عامل و 26 ملاک بومی، تعیین شد. عوامل «روش های یاددهی- یادگیری» و «محتوای برنامه درسی» و ملاک های «تناسب روش های یاددهی - یادگیری با ابعاد دیگر برنامه درسی» و «تناسب هدف های برنامه درسی، با نیازها و امکانات دانشگاه، دانشجو، جامعه و صنعت» دارای بیشترین وزن تأثیر بر اعتبار برنامه های درسی رشته های مهندسی برق و کامپیوتر تعیین شدند.

Identifying and Weighting Factors and Criteria for Accreditation of Curriculum of Electrical and Computer Engineering Fields from the Viewpoints of Faculty Members

The purpose of this paper was to identify and weight factors and criteria for accreditation of curriculum of Electrical and Computer Engineering fields from the viewpoints of faculty members. In this regard, researchers used the mixed research method. Regarding the identification and weighting of the concerned factors and criteria, two Delphi (qualitative) researcher-made questionnaires and a 92-item researcher-made questionnaire (quantitative) were used, respectively. Its content validity coefficient was determined as 0.87 and its Cronbach's Alpha Coefficient was calculated as 0.89. The statistical population of this study included all faculty members of Electrical and Computer Engineering Faculty of University of Tehran in 2017-2018 Academic Year. The sample size was 30 individuals in the qualitative section and 80 individuals in the quantitative section. Given the identification and determining the weight of the factors and criteria of accreditation of the concerned curriculum, it was decided to make use of such descriptive statistical methods as quartile range, mean, standard deviation and the weighted averages. The faculty members determined 8 indigenous factors and 26 criteria. Such factors as "teaching-learning methods" and "content of the curriculum" as well as such criteria as "appropriateness of the teaching-learning methods with other dimensions of the curriculum" and "proportionality of the objectives of the curriculum with the needs and facilities of the university, students, society and industry" had the most impact weight on the validity of curriculum of Electrical and Computer Engineering fields.

تبلیغات