طراحی و اعتبار یابی مدل "رهبری نوکیش" در مدیریت مراکز آموزش عالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبار یابی مدل "رهبری نوکیش" در مدیریت مراکز آموزش عالی بودروش پژوهش: روش پژوهش حاضر، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا ، با رویکرد ترکیبی( کمی-کیفی) می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران مراکز آموز عالی در استان های غربی ایران می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی مراکز آموز عالی در استان های غربی ایران( کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام) بود، و تعداد 335نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. در بخش کیفی کدگذاری داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گردید و در بخش کمی برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزارPLS انجام شدیافته ها: یافته های تحقیق با استفاده از فرایند کد گذاری مصاحبه های انجام شده نشان داد که 15 مقوله اصلی و 46 مقوله فرعی ا بنیادی برای تبیین الگوی رهبری نوکیش در مدیریت مراکز آموزش عالی شناسایی شد همچنین مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی نشان از تأیید برازش مدل مذکور دارد. نتیجه گیری: با طراحی مدل رهبری نوکیش در مدیریت مراکز آموزش عالی، رهبران نظام آموزش عالی که بصورت هدفمند و نظام یافته خواهان ورود به مسیر نوآوری و تحولات علمی هستند، می توانند حرکت خود را با چوب خط راهنمای پیشنهادی در این پژوهش آغاز نمایند.Designing and Validating the "Convert Leadership" Model in the Management of Higher Education Centers
Objective: The aim of the current research was to design and validate the model of "innovative leadership" in the management of higher education centersMethods: The method of the present research was with a mixed (quantitative-qualitative) approach. The statistical population of the research in the qualitative part is the managers of higher education centers in the western provinces of Iran 15 people were selected as a statistical sample using the purposeful sampling method. In the quantitative part, the statistical population included faculty members of higher education centers in the western provinces of Iran. In the current research, 335 people were selected as a statistical sample. The data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. In the qualitative part, data coding was done using MAXQDA software, and in the quantitative part, model fitting was done using confirmatory factor analysis and PLS softwareResults: The results of the research using the coding process of the conducted interviews showed that 15 main categories and 46 sub-categories of these categories were identified as 46 fundamental categories to explain the new leadership model in the management of higher education centers, as well as structural equation modeling and the minimum method. Partial squares indicate the confirmation of the fit of the mentioned model.Conclusion: with design and validate the model of "innovative leadership" in the management of higher education centers, management of higher education system who want to enter the path of innovation in a targeted and systematic way can start their movement within the framework of the proposed guide of this reaserch.