طراحی الگوی ویژگی های استاد حمایتگر در نظام آموزش عالی: مطالعه چند روشی کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی ویژگی های استاد حمایتگر در نظام آموزش عالی به صورت مطالعه چند روشی کیفی بود.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، در زمره پژوهش های کیفی و از نوع چندروشی بوده که برای طراحی الگوی استاد حمایتگر در نظام آموزش عالی با یک فراترکیب، یافته های مطالعات جهانی و در ادامه به پشتوانه بهره گیری از پدیدارشناسی، تجارب زیسته دانشجویان در رابطه با استاد حمایتگر را مورد کاوش قرار داده است. طرح فراترکیب با استفاده از روش ساندلوسکی و باروسو و طرح پدیدارشناسی با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختمند و مشارکت کنندگان در این بخش 15 دانشجو در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند که برای انتخاب از رویکرد هدفمند ملاکی، تکنیک گلوله برفی و معیار اشباع نظری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های این بخش نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت.یافته ها: بر اساس نتایج دو طرح الگوی استاد حمایتگر در نظام آموزش عالی در قالب چهار مضمون اصلی مهارت های روان شناختی، ویژگی های شخصیتی، مهارت های تدریس و ارزشیابی و مهارت های تعاملی و اجتماعی طراحی گردید.نتیجه گیری: اساتید حمایتگر با استفاده از مهارت های یادشده می توانند نیازهای دانشجویان را در زمینه های علمی، تخصصی و روانی مرتفع و محیط دانشگاه را به عنوان محملی برای توسعه فردی خود و دانشجویان تبدیل نمایند.Developing a Supporting Professor Properties Model in Higher Education - Qualitative Multi Methods Study
Objective: The aim of the current research was to design a model of the characteristics of supporting professor in the higher education system in the form of a multi-method qualitative study.Methods: In terms of its practical purpose, this research is among qualitative and multi-method research which has examined the findings of global studies in order to design the model of the supporting professor in the higher education system with a met combination. And further, based on the use of phenomenology, the lived experiences of the students in relation to the supportive professor have been explored. The met combination design was done using the Sandelowski and Barroso method, and the phenomenology design was done using the Claizian model. The tool used was semi-structured interview and the participants in this section were 15 students in the academic year of 1401-1400, which was selected using the objective criterion approach, snowball technique and theoretical saturation criterion. Data analysis of this section was also done using thematic analysis method.Results: Based on the results of two projects, the supporting professor model in the higher education system was designed in the form of four main themes of psychological skills, personality traits, teaching and evaluation skills, and interactive and social skills.Conclusion: By using the mentioned skills, supporting professors can meet the needs of students in scientific, specialized and psychological fields and turn the university environment into a platform for their and students' individual development