آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، مشخص کردن نقش سلامت سازمانی در توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران بود. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران تشکیل دادند (72=N). گردآوری داده ها بر اساس دو پرسشنامه سلامت سازمانی و توسعه حرفه ای صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب ۸۴/0 و ۹۷/0 به دست آمد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی استفاده شد. نتایج نشان داد که به طور کلی وضعیت سلامت سازمانی دانشکده منابع طبیعی بالاتر از حد متوسط و وضعیت توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی در حد متوسط است. همچنین یافته ها نشان داد که بین متغیر سلامت سازمانی و توسعه حرفه ای رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. از بین مؤلفه های سلامت سازمانی، مؤلفه روحیه بیشترین نقش را در پیش بینی توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی دارد.

The Role of Organizational Health in the Professional Development of Faculty Members of the College of Natural Resources of University of Tehran

The purpose of this study was to determine the role of organizational health in the professional development of faculty members of the College of Natural Resources of University of Tehran. The research methodology was applied and descriptive-correlational, and the research population was the faculty members of the College of Natural Resources of University of Tehran (N = 72). Data were collected using two questionnaires of organizational health and professional development. Their Cronbach's alpha coefficients were 0.2 and 0.2, respectively. Content validity was used to determine the validity of the questionnaires. The results showed that the organizational health status of the College of Natural Resources was above average and the status of faculty members' professional development was moderate. The findings also showed that there is a positive and significant relationship between organizational health and professional development and among the components of organizational health, morale has the most role in predicting professional development of faculty members.

تبلیغات