شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه منابع انسانی در دانشگاه ها:یک مطالعه کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه منابع انسانی در دانشگاه ها بود. پژوهش حاضر در چهارچوب رویکرد کیفی و با راهبرد پدیدارنگاری اجرا شد. مشارکت کنندگان 11 نفر از استادان دانشگاه های خوارزمی، تهران، بهشتی، صنعتی شریف و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران بودند که از طریق نمونه گیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق و نیمه سازمان یافته گردآوری شد. روش تحلیل داده ها تحلیل محتوایی استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محور و منتخب بود. بر اساس یافته های پژوهش می توان عوامل مؤثر بر رشد و توسعه منابع انسانی در دانشگاه ها را در چهار دسته کلی: 1-عوامل داخلی یا درون دانشگاهی؛ 2- عوامل خارجی یا برون دانشگاهی؛ 3- عوامل مهارتی، اطلاعاتی و ارتباطی؛ و 4- عوامل پشتیبانی جای داد. با توجه به یافته های پژوهش که برآمده از دیدگاه های صاحب نظران است، پیشنهاد می شود مسئولان حوزه منابع انسانی دانشگاه ها در برنامه ریزی های خود، یافته های پژوهش حاضر را مدنظر قرار دهند.Identifying the Factors Affecting the Growth and Development of Human Resources in Universities: A Qualitative Study
The purpose of this research was to identify factors affecting the growth and development of human resources in universities. The present research was conducted in the framework of qualitative approach and phenomenological strategy. The participants were 11 professors of Kharazmi University, University of Tehran, Shahid Beheshti University, Sharif University of Technology and Iranian Society for Human Resource Management who were selected through typical sampling method to achieve theoretical saturation. The research data were collected using deep and semi-structured interviews. The data analysis method was inductive content analysis using coding that was conducted at three levels of open, focused and selected design. The findings indicated that the factors affecting the growth and development of human resources in universities could be divided into the following four general categories: (1) internal or intra-academic factors; (2) external or extra-academic factors; (3) factors related to skills, information and communication and (4) supporting factors. According to the findings of the research, which were based on the views of the academic experts, it is recommended that the authorities in the field of human resources across universities consider the findings of this research throughout their planning procedure.