آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، پژوهشی، رفاهی و اداری دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 3673 نفر از دانشجویان دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی بود که تعداد 915 نفر به روش طبقه بندی و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب پایایی 956/0 به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون تی تک نمونه ای  استفاده شد. یافته ها نشان داد که با توجه به سطح معنی داری برای خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی که کوچک تر از 05/0 است، میانگین سطح هر یک از این خدمات تفاوت معنی داری با عدد 3 دارد. میانگین سطح خدمات آموزشی، بالاتر از متوسط و میانگین سطح خدمات پژوهشی و رفاهی، پایین تر از متوسط به دست آمد. در مورد خدمات اداری نیز میانگین سطح خدمات اداری تفاوت معنی داری با عدد 3 ندارد.

Examining the Students’ Satisfaction from Educational, Research, Welfare and Administrative Services Provided by Technical and Vocational Colleges (Case Study: Technical and Vocational Colleges in Markazi Province )

This descriptive-survey research was conducted to examine the students' satisfaction from the educational, research, welfare and administrative services provided by Technical and Vocational Colleges in Markazi Province. The statistical population included 3673 students of Technical and Vocational Colleges in Markazi Province, among whom 915 students were randomly (stratified sampling) selected as research sample using Morgan Table. The standard questionnaire was used to collect the required information. In this research, the content validity was used to determine the validity of the questionnaire and the Cronbach's Alpha method was used to determine its reliability (0.956). Next, the SPSS Software and One Sample T-test were used in order to analyze the data. The findings showed that, given this fact that the significance level for educational, research and welfare services was less than 0.05, the mean level of each of these services was significantly different from 3. Accordingly, the mean level of educational services was higher than the average level. Besides, the mean level of research and welfare services was lower than the average level. In the case of administrative services, it was found that the mean level of administrative services was not significantly different from 3.

تبلیغات