آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها، روش ها و چالش ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بر اساس پژوهش ها، آموزش کسب وکار و فرهنگ کارآفرینانه، گسترش مراکز تحقیق و توسعه کارآفرینی، برگزاری کارگاه های آموزش کارآفرینی دیجیتالی و ... راهکارهایی برای ایجاد اشتغال و بهبود بحران بیکاری جامعه است. هدف از اجرای این پژوهش، مروری جامع بر تعاریف و مفاهیم آموزش کارآفرینی؛ معرفی انواع مدل ها و روش های تدریس کارآفرینی در دانشگاه ها و مطالعه چالش های پیش روی آموزش عالی ایران در این حوزه نوین بود. بر این اساس، به منظور شناخت ادبیات و سوابق موضوع و بررسی روند مقوله مورد بحث از روش کتابخانه ای با مراجعه به پایگاه های اینترنتی اسناد و مدارک علمی داخلی و خارجی و نیز مقاله های موجود بهره گرفته شد. چنین نتیجه گیری می شود که «اصلاح محتوای آموزشی»، «ایجاد تمایل و تعهد به ایجاد کسب وکار»، «افزایش شایستگی های کارآفرینانه» و «استفاده از کارآفرینان به عنوان مدرس» الزامی به نظر می رسد.Entrepreneurship Training in Universities: Methods and Challenges
: Studies have well revealed that training on business and entrepreneurial culture, developing the entrepreneurial R&D centers, organizing digital entrepreneurship workshops, etc. are appropriate solutions for creating jobs and alleviating the unemployment crisis. This study was an attempt to provide a comprehensive review of the definitions and concepts provided for the entrepreneurship training, introduce diverse entrepreneurship models and methods of teaching entrepreneurship in universities and study the challenges faced with the higher education in Iran in relation to this novel domain. The library method, which was focused on documentation websites and domestic and international scientific papers and studies, was used to attain a further understanding on the related literature and the background of the subject for dealing with the trend of the issue. The findings led us to the conclusion that the following phases were essential in realizing the entrepreneurship training in the academic context: “modification of training content, development of tendency and engagement in students to run businesses, enhancement of entrepreneurial competencies and employment of the entrepreneurs as trainers".