ارزیابی درونی گروه های پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی درونی گروه های پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است. این پژوهش، مطالعه ای توصیفی از نوع ارزشیابی بوده و برحسب هدف نیز پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 22 عضو هیئت علمی، 16 کارشناس و یک مسئول کتابخانه است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری سرشماری استفاده شد. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه های محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید صاحب نظران رسید. برای بررسی پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و این ضریب برای پرسشنامه اعضای هیئت علمی 97/0، کارشناسان 96/0، وضع موجود 88/0 و وضع مطلوب 88/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t نمونه های جفت شده) استفاده شد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب اهداف مؤسسه تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین برای ارزیابی عوامل درون داد مؤلفه های منابع مالی و تجهیزات؛ عوامل فرایند مؤلفه های مدیریت گروه، فعالیت های برون گروهی و کارکردهای گروه و عوامل برون داد مؤلفه های بازده آموزشی، محصولات پژوهشی، خدمات اجتماعی و فعالیت های اجرایی، بررسی شد. بر اساس یافته ها وضعیت کیفیت هر یک از عوامل در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد.Internal Evaluation of Research Groups in the Institute for Research & Planning in Higher Education (IRPHE)
The purpose of this study was to internally examine the research groups in the Institute for Research and Planning in Higher Education (IRPHE). This was a descriptive-evaluative study that pursued applied objectives. The statistical population of the study included 22 faculty members, 16 experts and 1 librarian. Regarding the limited statistical population of the study, it was attempted to make use of census sampling in order to collect the required sample. Then, researcher-made questionnaires were used to collect the required data. It should be noted that the validity of latter questionnaires was verified by professionals. Next, the Cronbach’s Alpha was used to determine the reliability coefficient for each questionnaire (faculty members=0.97, experts=0.96, status quo= 0.88 and the desired situation=0.88). The descriptive and inferential statistics (Paired Samples T-Test) were used to analyze the data. The results indicated that there was a significant difference between the status quo and the desired situation in terms of IRPHE’s goals. Furthermore, three general factors were analyzed in this study; Input Factors (i.e. financial resources and facilities), Process Factor (i.e. group management, out-group activities and group-based functions) and Output Factors (i.e. academic output, research products, social services and administrative activities). According to the mentioned three factors, it was found that the quality of each factor was relativity desirable.