آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بودند (223N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (80n=). روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بود. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن را جمعی از استادان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. پایایی بخش سنجش سواد اطلاعاتی پرسشنامه، توسط سیامک و داور پناه (1388) تأیید شده است. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی همه دانشجویان با میانگین 59/7 و انحراف معیار 41/2 در سطح متوسط است. بیشترین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در حیطه دسترسی مؤثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز و کمترین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در حیطه آگاهی از موارد حقوقی و قضایی به دسترسی و استفاده از اطلاعات مربوط بود. فعالیت های پژوهشی دانشجویان نیز با سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری دارد.

Assessment of Information Literacy of Agriculture Graduate Students in University of Zanjan

The purpose of this study was to assess the information literacy among agricultural graduate students in University of Zanjan. Research design was descriptive- correlation and survey method used. Agricultural graduate in University of Zanjan formed the statistical population of study) N =223). The sample size was determined by using Cochran formula (n =80). Samples were selected through stratified random sampling method. Research instrument was a questionnaire. Face and content validity of the questionnaire revised and confirmed by a panel of experts. Results showed information literacy of students with an average of 7.59 and standard deviation of 2.03 was moderate. The highest level of information literacy of students was in the area of effective and access to information need. The lowest literacy level was students' knowledge of the legal and judicial areas related to access and uses the information. Based on the correlation results, there was positive and significant relationships between student’s research situations with their information literacy.

تبلیغات