آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر نگرش به کسب و کار بر گرایش به رفتار کارآفرینانه در دانشجویان رشته های کشاورزی است. جامعه آماری تحقیق را همه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1395 (337 دانشجو) تشکیل دادند که به روش سرشماری بررسی شدند. پس از توزیع پرسشنامه ها 271 عدد از پرسشنامه ها بازگشت داده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی آن با کسب نظر استادان دانشگاه و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (844/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS20 استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین نگرش به کسب و کار و گرایش به رفتار کارآفرینانه وجود دارد. گرایش به رفتار کارآفرینانه در 38 درصد دانشجویان مورد مطالعه در سطح خوب و در 98/16 درصد آنها در حد ضعیف است. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان می دهد که متغیرهای نیت کارآفرینانه، حمایت محیطی، رقابت پذیری و نگرش به تغییر، 2/24 درصد از تغییرات گرایش به رفتار کارآفرینانه را تبیین کردند.

The effect of Business Attitude on Agricultural Students’ Entrepreneurial Behavior Disposition(Case Study: Incoming Students of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University)

The present research aimed at investigating the effect of business attitude on agricultural students’ entrepreneurial behavior willingness. Population present research included all incoming students of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University in 1395 (337 students), who were selected by Census method. After distributing the questionnaires, 271 of those questionnaires were returned. The instrument used, was a questionnaire. The questionnaire validity was confirmed by a panel of experts and also its reliability was reported 0/844 (the Cronbach's alpha). In order to analyze the data, SPSS20 software was used. The results showed that there was a relationship between business attitude and entrepreneurial behavior willingness. The entrepreneurial behavior willingness in 38% of students was at good level and the entrepreneurial behavior willingness in 16.98% of them was at weak level. The multiple regressions showed that entrepreneurial intentions, environmental protection, attitude to change and competitiveness can estimate 24.2% of variation of entrepreneurial behavior willingness. 

تبلیغات