شناسایی نیازهای آموزشی مدرسان مرکز علمی - کاربردی تعاون شهرستان همدان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه حاضر، شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی مدرسان است. جامعه آماری تحقیق شامل همه مدرسان مرکز علمی و کاربردی تعاون بود. با توجه به محدود بودن تعداد ، از روش سرشماری استفاده شد و داده های تحقیق از 40 نفر اعضای هیئت علمی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شد. روایی ابزار تحقیق را متخصصان فن تأیید کردند و برای بررسی پایایی آن نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که رقم 78/0 به دست آمد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که نیازهای آموزشی مدرسان به ترتیب اهمیت شامل: «ارزشیابی برنامه های آموزشی» با میانگین 96/3، «مهارت های ارتباطی» با میانگین 85/3، «مهارت های تدریس و یادگیری» با میانگین 83/3، «مهارت های پژوهش و تحقیق» با میانگین 75/3 و در نهایت «مهارت های زبان انگلیسی» با میانگین 65/3 است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین سابقه تدریس مدرسان با میزان نیازهای آموزشی آنها رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد بین نیاز آموزشی مدرسان و رشته های تحصیلی آنان تفاوت وجود دارد. برای بررسی جهت و اولویت تفاوت ها از آزمون دانکن استفاده شد و به ترتیب اولویت، رشته های تحصیلی اقتصاد، مدیریت، کامپیوتر، حسابداری، ریاضی، صنایع و زبان فارسی نیاز بیشتری به آموزش در حیطه های مورد بررسی داشته اند.Identifying Educational Needs among Teachers in Applied-Scientific Center of Cooperative Organization, Hamedan, Iran
The purpose of this study is to identify the educational needs of the educational teachers. The study population included all teachers in applied-scientific center of Cooperative Organization, Hamedan, which were selected by a census method because of the limited number of the teachers. Data were gathered from 40 teachers through a researcher made questionnaire. The validity of the questions was verified by a group of experts and the reliability was calculated by using Alpha Cronbach's coefficient and it was 0.78. The results showed the most important teachers' educational needs were evaluation of educational programs (m=3.96), communicational skills (m=3.85), teaching and learning skills (m=3.83), research skills (m=3.75), and English language skills (m=3.65). The results also revealed that there is a negative significant relationship between the teachers' years of work and the level of their educational needs. The analysis of variance test's results showed a significant difference between the level of the teachers'' educational needs and their field of study. In order to test the direction and priority of each group Duncan test was used. This test showed the following sciences include economy, management, computer science, auditing science, mathematics, industries, and Persian language science required a more educational need in all subject areas respectively.