تحلیل تأثیر هوش هیجانی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تأثیر هوش هیجانی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس است. جامعه آماری تحقیق شامل 764 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 256 نفر از آنان با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس، تأیید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق آزمون مقدماتی انجام شد و میانگین مقادیر آلفای کرونباخ برای بخش هوش هیجانی 72/0 و برای بخش روحیه کارآفرینی 85/0 محاسبه شد. همچنین روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام اصلاحات لازم تعیین شد. برای پردازش داده ها از روش تحلیل واریانس – کوواریانس در دستگاه معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری تحقیق نشان داد که هوش هیجانی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان تأثیر مثبت و معنی داری دارد به طوری که این متغیر در حدود 55 درصد از واریانس روحیه کارآفرینی را تبیین کرد.Analysis Effect of Emotional Intelligence on Entrepreneurial Spirit of Agricultural Students in Tarbiat Modares University
The main purpose of this descriptive- correlative study was an analysis of the effect of emotional intelligence on entrepreneurial spirit among agricultural students in Tarbiat Modares University. The population of this research consisted of graduate students in agricultural faculty of Tarbiat Modares University (N=764). Sample size was determined by Krejcie and Morgan table (n=280). Sampling method was stratified random sampling. (n=256). Research instrument was questionnaire. Face and content validity verified by faculty members of agricultural extension and education in Tarbiat Modarres University. For determining reliability of instrument, pilot test is done then mean of Chronbach’s alpha calculated for emotional intelligence 0.72 and entrepreneurial spirit 0.85. Discriminant validity and the composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and they were satisfied after making necessary corrections. For analysis of data, variance and covariance technique is used by structural equation modeling. The results of structural equation modeling showed that the emotional intelligence had a positive and significant effect on entrepreneurial spirit of students. Thus, this explained about 55 percent of the variations of entrepreneurial spirit among students. Based on the findings, it can be concluded that reinforcing the emotional intelligence directly results in improvement of entrepreneurship students of Tarbiat Modares University.