رابطه کارآفرینی سازمانی با چابکی سازمانی: آزمون نقش میانجی تعهد سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه سمنان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی جهت و پایداری روابط کارآفرینی سازمانی، تعهد سازمانی و چابکی سازمانی در کارکنان دانشگاه سمنان است. روش انجام پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 486 نفر از کارکنان دانشگاه دولتی شهر سمنان هستند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده و تعداد 214 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد شده کارآفرینی سازمانی، چابکی سازمانی و تعهد سازمانی است. روایی محتوایی پرسشنامه از سوی تعدادی از صاحب نظران و روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها به ترتیب، 92/0 برای کارآفرینی سازمانی، 87/0 برای تعهد سازمانی و 91/0 برای چابکی سازمانی به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه در بخش آمار استنباطی از آزمون های تی (T) تک نمونه ای، تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که کارآفرینی سازمانی هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم به واسطه تعهد سازمانی نقش کلیدی را در توسعه چابکی سازمانی دارد. همچنین تعهد سازمانی تأثیر مثبت، مستقیم و معنی دار بر چابکی سازمانی دارد.The Relationship between Organizational Entrepreneurship and Organizational Agility: Testing the Mediator Role of Organizational Commitment
The purpose of this study is the evaluation of relations’ direction and stability between organizational entrepreneurship, organizational commitment and organizational agility in the staff of Semnan University. The method of this study is correlational descriptive. The statistical population of this study contains 486 persons from Public University employees of Semnan, sampling is performed simple randomly and 214 persons selected as the study sample. Gathering tool is standardized questionnaire data of organizational entrepreneurship, organizational agility and organizational commitment. Content justifiability of questionnaire approved by number of experts and structural justifiability confirmed by using confirmatory factor analysis. Reliability of the questionnaire was obtained 0.92 for organizational entrepreneurship, 0.87 for organizational commitment and 0.91 for organizational agility, respectively. Single-sample T-tests and confirmatory factor analysis are used in order to analyze the questionnaire data in inferential statistics section. The results showed that organizational entrepreneurship, due to organizational commitment, has an important role both directly and indirectly in organizational agility development. Also, organizational commitment has a positive, direct and meaningful impact on organizational agility.