آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

 انتخاب استاد راهنمای پایان نامه از انتخاب های بسیار مهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان معمولا با در نظر گرفتن معیارهایی استاد راهنمای خود را انتخاب می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد راهنما است. نمونه آماری این تحقیق را 63 نفر از دانشجویان (دکتری) و دانش آموختگان (کارشناسی ارشد) تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1393 تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن را متخصصان دانشگاهی تأیید کردند و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (93/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که معیارهای دانش آموختگان در انتخاب استاد راهنما در شش عامل سطح سواد استاد و میزان همکاری، حس تعهد و حمایتی استاد از دانشجو، سابقه پژوهشی، ویژگی شخصیتی و نحوه برخورد با دانشجو، توانایی شناسایی افراد متخصص و رتبه علمی یا پست اجرایی خلاصه شدند که درمجموع 61 درصد از کل تغییرات مربوط به معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان راهنما را تبیین می کنند.

Investigating Graduate Students’ Criteria in Selecting Supervisors

Choosing a thesis supervisor is one of the most important choices of the graduate students. Students often select their supervisors regarding some criteria. This study examines students’ criteria for selecting their supervisors. The statistical sample consisted of 63 Ph.D. students and graduates (MSc.) at Zanjan University, Faculty of Agriculture, in the academic year 1393-1394. The survey instrument was a questionnaire, the validity of the questionnaire was approved by a panel of academic experts. Pre-test and calculating Cronbach's alpha coefficients were used to measure the reliability (0, 93). The results showed that students’ criteria in selecting supervisor were summarized into six factors; professor’s literacy levels and the degree of collaboration, commitment and teacher support, research experience, personality traits and how to treat students, the ability to identify experts, and academic rank or executive posts. 61% of the total variance of students’ criteria in selecting supervisor was explained by these six factors.

تبلیغات