بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی مدرسان مراکز آموزش علمی-کاربردی کشاورزی "مورد مطالعه: استان های تهران و البرز" (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر رضایت شغلی مدرسان مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان های تهران و البرز است. جامعه آماری شامل همه مدرسان این مراکز (N=156) و نمونه تحقیق (n=72) بود. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه ای است که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت (α>0.70). پس از انجام تحلیل عاملی چهار دسته عوامل مؤثر بر رضایت شغلی شامل حقوق و مزایا، تجهیزات آموزشی، تعامل مدیریت با مدرسان و مشارکت در امور آموزشی شناسایی شدند. متغیر وابسته (رضایت شغلی) نیز با استفاده از 35 گویه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که رضایت شغلی بیشتر آزمودنی ها در حد متوسط است و رابطه مثبت و معنی داری بین سه عامل تعامل مدیریت با مدرسان، تجهیزات آموزشی و حقوق و مزایا با رضایت شغلی مدرسان مورد مطالعه وجود دارد. افزایش تعاملات و ارتباطات دوطرفه مدیران مراکز یاد شده با مدرسان و تأمین نیازهای مادی مدرسان ازجمله پیشنهادهای این تحقیق است.Survey of Factors Affecting on Teachers’ Job Satisfaction in Agricultural Applied Scientific Centers "Case of study: Tehran and Alborz provinces
The aim of this research is to study factors affecting teachers’ job satisfaction in agricultural applied scientific centers in Tehran and Alborz provinces. Research population included all the teachers in the mentioned centers (N=156), 72 of them were selected by stratified random sampling method. The main tool for data collection was a questionnaire whose content validity and reliability are confirmed. After conducting factor analysis, four influencing factors on job satisfaction were identified: salary, educational equipment, the interactions between the management and teachers, and participation in educational affairs. The dependent variable was measured by 35 questions. The results indicated that job satisfaction in the majority of research sample is about moderate and there is a positive and significant correlation between the three factors (salary, interactions between the management with teachers, and the educational equipment) and job satisfaction. Also, the increase in the communications between the managers of the mentioned centers and teachers and the fulfillment of teachers’ financial needs are some of the recommendations of the present study.