آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف اصلی این تحقیق آسیب شناسی کیفیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف کاربردی بود و بر مبنای راهبرد پیمایش و به صورت تک مقطعی به انجام رسید. جامعه مورد مطالعه همه دانشجویان این دانشگاه به تعداد 3084 نفر در سال 1393 بود. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 308 نفر تعیین شد. برای گزینش نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب اقدام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن بر پایه نظرات گروهی از پژوهشگران مربوطه تأیید شد و پایایی آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (92.- 75.=α). نتایج نشان داد که مهم ترین مسائل کیفیت تحصیلی دانشجویان به حوزه های زیر مربوط می شود: (1) امکانات و زیرساخت های دانشگاه؛ (2) خدمات رفاهی و پشتیبانی و فوق برنامه؛ (3) عملکرد دانشجویان؛ (4) مدیریت، قوانین و مقررات و سیستم اداری دانشگاه؛ (5) برنامه آموزشی و درسی؛ و (6) عملکرد استادان.

Diagnosing of Academic Quality in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources: Student Opinion Survey

The main aim of this research was academic qualitydiagnosing in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources (GUASNR). This applied research was based on a single cross-sectional survey strategy. Samples were 3084 students of GUASNR in 2015. Through Cochran formula 308 students were determined as samples of this research. Stratified random sampling method with appropriate allocation was employed to select samples. A questionnaire was used in order to collect data and its face and content validity was established using comments of a some researchers and reliability of the questionnaire was confirmed according to calculate Cronbach's alpha (α=.92-.75). Results showed that the main issues and bottlenecks of academic education were ranked in these areas, respectively: (1) facilities and infrastructure; (2) welfare and support programs for student; (3) student performance; (4) management and administration of laws and regulations in university; (5) curriculum and syllabus; (6) performance of faculty members.

تبلیغات