آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه نقش میانجی گری رضایت و تجربه روندی در رابطه مکان کنترل و راهبردهای یادگیری با ابقاء یادگیرنده آن لاین انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی – کمی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این تحقیق شامل همه دانشجویانی که یک دوره آموزش از راه دور برخط را در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گذرانده اند. درمجموع 275 نفر به عنوان حجم نمونه به روش طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس مکان کنترل تحصیلی درونی لوی (2007)، مقیاس تجربه  روندی شین (2006)، مقیاس رضایت بورس، ابرامی و آموندسن (2000) و شین (2003)، مقیاس ابقاء یادگیرنده برخط شین (2003) و مقیاس راهبردهای یادگیری سمونکوگلو و ییلدیریمی (1999) بودند. نتایج نشان داد مکان کنترل تحصیلی درونی بر رضایت و تجربه روندی و ابقاء دانشجویان اثر معناداری دارد. از سوی دیگر، تجربه روندی بیشترین تأثیر را بر ابقاء دانشجویان داشت و بر رضایت دانشجویان نیز تأثیرگذار بود. رضایت نیز بر ابقاء تأثیر داشت. راهبردهای یادگیری نیز اثر مثبتی بر تجربه روندی داشت؛ و تمامی اثرات مستقیم و غیر مستقیم و اثرات کل به لحاظ آماری معنادار بودند.

Causal Model of the influence of locus of control and learning strategies along with intermediation of satisfaction and flow experience on learner s retention in online learning environment

This study aimed to study the intermediation role of satisfaction and flow experience in relationship with locus of control, learning strategies on learner retention in online learning courses. The present study In terms of purpose, Applied- Quantitative and In terms of data collection, descriptive and Correlation type and In particular based on path analysis. The population of this study include of the all of the students who passed an online distance education course in postgraduate center of Payamenoor university. In total, 275 students were selected as sample size in the proportionate stratified random method. The tools used in this study were. Locus of control (Levy, 2007), flow experience (Shin, 2006), satisfaction (Bures, Abrami, and Amundsen, 2000 and Shin, 2003), online student retention (shin, 2003) and learning strategies (Somuncuoglu and Yildirim,199). The results showed that the, internal academic locus of control has a signification effect on satisfaction, flow experience and student retention. On the other hand, flow experience had the most impact on student retention and also was effective on student satisfaction. Satisfaction was effective on retention. Learning strategies had a positive impact on, flow experience, too. All of the direct and indirect effects and total impacts was statistically significant

تبلیغات