آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

هدف اصلی این تحقیق پیمایشی، شناسایی و تحلیل موانع همکاری دانشگاه و صنعت از دیدگاه استادان دانشگاه است. جامعه آماری تحقیق، استادان دانشگاه های بوعلی سینا و صنعتی همدان هستند که از بین آنها 108 نفر بر مبنای فرمول نمونه گیری کوکران به عنوان نمونه تعیین و به طور تصادفی بررسی شدند. ابزار گردآوری داده های تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن را تعدادی از استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (90/0) تأیید شد. بر مبنای نتایج تحلیل عاملی، مهم ترین موانع همکاری دو بخش را می توان در شش دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از: فراهم نبودن زیرساخت های ارتباطی، ضعف مالی و تجهیزاتی در نظام تحقیقاتی کشور، بی اعتمادی صنعت به دانشگاه و دانش نوین، ناهماهنگی شناختی، ناکارآمدی نظام های قانونی و مشوق های همکاری و ضعف در برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگا ه ها. درمجموع این عوامل 7/49 درصد از واریانس موانع موجود در این زمینه را تبیین کردند.

Barriers of University-Industry Collaboration (An academia’s perspective)

The main purpose of this survey research was to distinguish and analyze the most important barriers of collaboration between university and industry. The statistical population of research was academics in Bu-Ali Sina University and Hamedan University of technology. 108 people were studied randomly according to Cochran sampling formula. Data collection tool was a questionnaire that its validity was confirmed by a panel of experts and the reliability was tested by cronbach's alpha coefficient (α=0.90). According to factor analysis results, barriers of university – industry collaboration were classified in six factors like: “weakness of linking substructures”, “weakness of equipment and financial needs”, “industry distrust to university and new sciences”, “cognitive dissonance”, “inefficient legal systems and collaboration incentives” and “weakness in university education and research programs. Totally these factors could explain 49.7% of the variances of university – industry collaboration barriers. Based on the results, some solutions were recommended for improving collaboration of universities and industries.

تبلیغات