آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

با وجود ورود به عصر اطلاعاتی و اقتصاد دانش، زیرساخت های صنعتی و مهارت های مرتبط با آن برای جوامع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای رسیدن به این هدف، توسعه آموزش های فنی حرفه ای ضروری به نظر می رسد. تحقیق حاضر با روش توصیفی به بررسی علل و انگیزه های تحصیل در رشته های فنی حرفه ای در ایران پرداخته است. جامعه آماری دانشجویان آموزشکده فنی-حرفه ای آیت الله حسن زاده آملی به تعداد 148 نفر است. با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای رشته های (ساخت و تولید قالب سازی، مکانیک خودرو و الکترونیک) به عنوان نمونه آماری انتخاب شد و با پرسشنامه داده ها گردآوری شد. یافته ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان؛ قابلیت اشتغال زایی، کوتاه مدت بودن دوره ها و نگرش جامعه نسبت به آموزشکده های فنی و حرفه ای تأثیر کمتر و در مقابل امکان تحصیل در مقاطع بالاتر، درآمدزایی، فرصت های شغلی و تشویق خانواده ها تأثیر بیشتری برای ورود به این آموزشکده ها داشته است. بر اساس متغیرهای زمینه ای و رشته تحصیلی بین دیدگاه پاسخ دهندگان در خصوص عوامل هفت گانه به جز شغل مادر، تفاوت معنی داری مشاهده شد.

Investigation of the Causes and Motivation of Study in Vocational-Technical Courses in Iran: A Case Study

Together with the arrival of the information age and knowledge economy, still industrial infrastructure and related capabilities and skills for different communities is important. To achieve this objective, the strengthening and development of professional training seem necessary. This paper aimed to study the causes and motives for attending technical college and professional employing descriptive research design. The population was students of the Ayatollah Hassanzadeh Amoli Vocational-Technical Training Institute which of them a sample of 148 students have been selected using single stage clustering methodology. Data collected by questionnaire. Results showed that from the view point of students, potential employment, short-term training and technical school, society attitude have the less impact on students’ enrollment. In contrast, the effect of factors such as the possibility of higher education, income, employment opportunities and families’ encouragement was high. Based on demographic and contextual variables, there was significant difference among students’ attitudes on seven studied factors.

تبلیغات