آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف کلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر تمایلات کارآفرینانه دانشگاهی بین دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 183دانشجو تعیین و با روش تصادفی طبقه ای نمونه گیری شده است. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و ترکیبی از پرسشنامه بسته صورت می گیرد که این پرسشنامه ها اقتباس از پرسشنامه های نگرش کارآفرینانه ماینا، پرسشنامه هنجار اجتماعی و سرمایه اجتماعی ارچ، خودکارآمدی کارآفرینانه  شوک و براتیانو، کنترل رفتار ادراک شده شوک و براتیانو  و پرسشنامه تمایلات کارآفرینانه لینان و چن صورت گرفته است. نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین همبستگی با قصد کارآفرینانه دانشگاهی مربوط به متغیر نگرش به کارآفرینی دانشگاهی است و متغیرهای سرمایه های اجتماعی، هنجارهای اجتماعی  و  خودکارآمدی کارآفرینانه علاوه بر اثر مستقیم به طور غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطه ای کنترل رفتار ادراک شده و نگرش به کارآفرینی بر متغیر قصد کارآفرینانه دانشگاهی اثر معنادار دارند. به علاوه، تمامی این متغیرها در این پژوهش 32 درصد از کل تغییرات موجود در متغیر قصد کارآفرینانه دانشگاهی را تبیین کرده اند.

The Relations of Causal Model Social Capitals and Social Norms, Entrepreneurial Self-efficacy and Academic Entrepreneurial Intention: the Mediating Role Attitude toward Entrepreneurship and Perceived Behavioral Control

The present research aimed at investigating the factors affected on the academic entrepreneurial intention among students of Payam-e-Noor in Shiraz city. This paper is a descriptive-correlational based on applied goal and the method of data collection and analysis. Population present research included all Shiraz Payam-e -Noor University students that the sample size is determined using a sample of 183 students and a stratified random sampling obtained by Cochran Formula. Data collection for the study is a combination of close questionnaire and measure for all variables on the basis of Likert five-option scale was applied to measure all parts of model. In addition to the inferential statistics for the analysis method, path analysis was used to evaluate hypotheses. The results indicated that the highest correlation with academic entrepreneurial intention is the attitude to academic entrepreneurship and social capitals, social norms, entrepreneurial self-efficacy, taking have significant direct effects additional indirect effects on entrepreneurial intention through perceived behavioral control and attitude toward entrepreneurship variable. Furthermore, all of these variables in this study, 32% of the variation in academic entrepreneurial intention are explained.

تبلیغات